Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Skokan
play
Skokan
Skokan
Skokan

Skokan

režie: Petr Václav
originální název: Skokan
země: Česká republika, Francie
rok: 2017
délka filmu: 93 min.

synopse

Petr Václav charakterizuje svůj film Skokan jako dokument s rysy pohádky. Fikční příběh o romském recidivistovi, který se vypraví hledat kariérní příležitosti na filmový festival v Cannes, je totiž natočený s důrazem na autenticitu. Do hlavní role obsadil Václav skutečného trestance Julia Oračka, kterého filmaři dostali z vězení na podmínku krátce před začátkem natáčení. Film natáčeli jen s hrubým scénářem, který se piloval přímo na place. Scény z Cannes vznikaly přímo v bezprostřední atmosféře festivalu. K pohádce se vrací závěr příběhu připomínající vysvobození zakleté princezny.

„Většinu scén jsme natáčeli stylem improvizace, která využívala míst, do kterých jsme se dostali, a světelné atmosféry, která se naskýtala. Především jsem se snažil zachytit prožívání hlavního hrdiny.“ P. Václav

biografie

Petr Václav (1967) je výrazný porevoluční tvůrce sociálních dramat (Marian, 1996; Cesta ven, 2014). Během studií na katedře dokumentu FAMU vytvořil několik dokumentů v čele se svým absolventským filmem, středometrážním portrétem stárnoucí baronky, Paní Le Murie (1993). Jeho prvním celovečerním dokumentem ale byla až Zpověď zapomenutého (2015, MFDF Ji.hlava 2015) o skladateli Josefu Myslivečkovi.

více o filmu

režie: Petr Václav
hrají: Julius Oračko, Zdeněk Godla, Klaudia Dudová
producent: Jan Macola, Tom Dercourt, Sophie Erbs, Kateřina Ondřejková
scénář: Petr Václav
kamera: Štěpán Kučera, Priscila Guedes
střih: Florent Mangeot
zvuk: Michael Míček, Daniel Němec

další filmy v sekci

Povinná túra
Dokument odhaluje v osobních retrospektivách život americké základny a přilehlé vesnice po skončení americko-korejské války. Pozdní zpověď tří žen tvoří syrovou sondu do duší žen, které se pod tíhou okolností živily jako prostitutky, a odhaluje následky přítomnosti amerických vojáků na osudech tamních obyvatel. Jízda kamery sleduje bez většího zaujetí tančící ženu, která svými pohyby oživuje vzpomínky z mládí. Soustředěný filmový záběr zvyšuje intenzitu prožitku a v nesnesitelně pomalém toku obrazu, společně s pohybem aktérky, vtahuje diváka do bolesti jejího života.

Povinná túra

Kyoung-tae Park, Dong-ryung Kim
Jižní Korea / 2013 / 150 min.
sekce: Opus Bonum
Evropská premiéra
Země barbarů
V každém období existuje jistý druh fašismu. V současnosti potřebujeme film o fašismu a kolonialismu… Autoři se pomocí své „analytické kamery“ probrali privátními a anonymními filmovými archivy z Etiopie v období italského kolonialismu (1935–1936). Koloniální erotismus. Nahá těla žen a „tělo“ filmu. Záběry duceho v Africe. Záběry Mussoliniho těla a „mas“ v roce 1945 po osvobození.

Země barbarů

Angela Ricci Lucchi, Yervant Gianikian
Francie / 2013 / 65 min.
sekce: Opus Bonum
Východoevropská premiéra
Ukradený stát
Natáčení dokumentu o novém typu společenského zřízení, v němž tradiční státní struktury nahrazuje mafie s oligarchií, nabralo nový směr po zavraždění novináře Jana Kuciaka a jeho snoubenky Martiny Kušnírové. Autorka se prostřednictvím mnoha rozhovorů – s právníky, blogery, novináři, bezpečnostními experty a bývalými agenty zpravodajských služeb – soustřeďuje na rozkrytí spletence aktérů ovlivňujících současný veřejný prostor na Slovensku. Investigativní snímek o zemi třicet let po pádu komunistického režimu předkládá zdrcující fakta o nejasných stycích mezi bývalými důstojníky zpravodajské služby a zájmovými skupinami a o problémech a hrozbách, jimž musí čelit novináři a občané. „Vražda novinára nastolila viac otázok, než kto je vrah. Tragédia nasvietila obraz spoločenských inštitúcii v ich skutočnosti a vytvorila krátke okno, kedy bolo možné zachytiť to aj na kameru.“ Z. Piussi

Ukradený stát

Zuzana Piussi
Slovensko, Česká republika / 2019 / 79 min.
sekce: Česká radost
Česká premiéra
Dokud nás porno nerozdělí
Věřící, konzervativní šedesátnice Eulália se musí vyrovnat s obtížným životním zlomem. Její syn emigroval do Německa a stal se tu hvězdou gay porna. Eulália tráví čím dál víc času na Facebooku prohlížením jeho profilu a psaním dlouhých, většinou nevyslyšených zpráv. Observační, dramaticky vystavěný dokument se dotýká řady současných problémů – krize tradiční rodiny i toho, jak sociální sítě proměňují mezilidské vztahy a pohled společnosti na homosexualitu a pornografii. Krom toho sledujeme nevtíravý příběh nejen o LGBT komunitě, ale i pokoře a síle mateřské lásky.„Bůh vyslyšel mé modlitby / Dal mi krásného syna / Nikdy ho za nic nevyměním / ani za největší poklady / i kdybych měl / celý život trpět…“ J. Pelicano

Dokud nás porno nerozdělí

Jorge Pelicano
Portugalsko / 2018 / 90 min.
sekce: Opus Bonum
Světová premiéra
noimage
FilmGROTESKA vypráví o soukromém detektivovi a jeho týmu, kteří v indické Kalkatě suplují práci lhostejné policie a zároveň se jako tanečníci pokouší uspět v šoubyznysu. Cesta za slávou v televizní talentové soutěži je pro ně jednou z řady událostí odehrávajících se v neuchopitelném organismu velkoměsta a je stejně nepředvídatelná jako případy vražd, cizoložství nebo padělání peněz.

Bengálský detektiv

Philip Cox
Indie, Velká Británie, Spojené státy / 2011 / 90 min.
sekce: Opus Bonum
Česká premiéra
Expres
Osobní vlak projíždí filipínskou krajinou a v monolozích doprovázejících záznam této cesty vyvstávají fragmenty paměti a fantazie upomínající na minulost země. Absolventský snímek debutujícího Jeta Leyca nevznikal podle pevného scénáře, ale intuitivně a spontánně přímo na místě. Dokumentární postupy se tu mísí s inscenovanými prvky a vytváří hypnotickou směs, v jejímž centru je pátrání po nevysvětlené rezignaci policisty bránícího vlak před vandaly.

Expres

Jet Leyco
Filipíny / 2011 / 90 min.
sekce: Opus Bonum
Středoevropská premiéra
Mizející
Přísná karanténa na jaře 2020 smrskla životní prostor stovek milionů lidí do několika metrů čtverečních. Obzor se ohraničil výhledem z okna, dny prostoupila nuda, z rádia a televize doléhal nekonečný proud katastrofických zvěstí. Na pozadí vlastního duševního a fyzického diskomfortu začíná režisér natáčet videodeník. Statická kamera stejně nezúčastněně zaznamenává existenciální monology i činnosti obsluhující základní tělesné potřeby. Filozofující esej je utkaná z úvah o nastávající proměně světa a obrazů, které se ji snaží zachytit.   „Během karantény se čas stal něčím zvláštním. Stáli jsme tedy co nejklidněji, vyděšeni vlastním dechem, zatímco náš domov se proměňoval v království nového času.“ F. TicozziZdravici režiséra můžete vidět ZDEQ&A s režisérem Filippem Ticozzi:
osobní program

Mizející

Filippo Ticozzi
Itálie / 2020 / 39 min.
sekce: Opus Bonum
Světová premiéra
Vstup do konce
Temná psycho-etnografická expedice Marii von Hausswolffové a Anne Gry F. Kristensenové hluboko do džungle lidského podvědomí. Záběry z panamského pralesa jsou natočeny na 16mm film a všechen zvuk je nahraný na kazetové pásky. Film je podvědomou odpovědí na ultranásilný italský snímek Kanibalové ze 70. let, jakož i na všechna romantická pojetí přírody coby harmonického místa, které je v rovnováze samo v sobě i ve vztahu ke svým obyvatelům. Dílo mezi fantazií a skutečností a jeden z nejvíce nekompromisních filmů v tomto roce.  „Film je básnickou, tajemnou cestou děsivou džunglí, kde se divák setkává se všemožnými živými i mrtvými tvory a duchy. Točil se 16mm kamerou Bolex a zvuky se nahrávaly na analogové pásky.“ M. Von Hausswolff, A. G. Friis Kristensen 

Vstup do konce

Anne Gry Friis Kristensen, Maria Von Hausswolff
Dánsko, Švédsko / 2018 / 33 min.
sekce: Opus Bonum
Světová premiéra
Narušitel z mého města
Čínská vláda umožňuje obyvatelům podávat v Pekingu oficiální stížnosti na regionální samosprávu. A zároveň jim v tom neoficiálně brání. Dokument vychází z náhodného setkání režiséra s jeho starým spolužákem, jehož pracovní náplní je přesvědčovat lidi, aby stížnosti nepodávali. V dlouhých monolozích režisérova známého zaznívá zahanbenost nad vlastní profesí, ale i bezmocná odevzdanost.  

Narušitel z mého města

Zanbo Zhang
Čína / 2011 / 90 min.
sekce: Opus Bonum
Středoevropská premiéra
Za chůze
Poetický dokument o poutnících je uzpůsobený rytmu jejich chůze. Ta slouží jako akt osvobození a poznání, navracející člověka stejně jako meditace do přítomného okamžiku. Během každoroční pouti krajinou Dekánské náhorní plošiny se stírají rozdíly mezi pohlavími, různými náboženstvími i kastami. Všichni směřují za stejným cílem. Jednou z mnoha milionů putujících se stává sama autorka, popisující v mimoobrazovém komentáři dojmy z cesty napříč zemí i k vlastnímu nitru. Film koncipovaný jako osobní deník je současně výzvou ke zpomalení v přetechnizovaném, zrychlujícím se světě.

Za chůze

Rajula Shah
Indie / 2019 / 114 min.
sekce: Opus Bonum
Evropská premiéra
Věci
V krystalicky ambientním, minimalistickém snímku se pomalu střídají záběry na rozestlanou postel, stěrače auta míhající se v dešti nebo sklenici vody umístěnou v proudu slunečních paprsků. Kamera se zlehka dotýká objektů a jevů každodenní reality. Obraz není doprovázen komentářem, pouze na místě nahrávaným hlasem věcí a jejich okolí. Pozornost diváka neodvratně přitahuje textura obrazu i zvuku. Tvary, barvy, světlo, šum a tóny prostředí představují elementární prvky budující atmosféru okamžiků, z nichž je film utkán.

Věci

Thomas A. Østbye
Norsko / 2015 / 48 min.
sekce: Opus Bonum
Světová premiéra
Apparatgeist
Koncept apparatgeistu vyjadřuje, jak se vyvíjí vztah člověka k technologiím a jakým způsobem proměňují naše sociální kontakty. Stejně jako autoři této teorie James E. Katz a Mark Aakhus se zaměřila i režisérka filmu na aktuální fenomén mobilních telefonů. Bere nás do alegorického prostoru apparatgeistu, na pusté, nehostinné místo, kde displeje všudypřítomných smartphonů fungují jako okénka do světů internetové všednosti a bizarnosti i jako odrazová deska naší interakce s digitálním zařízením. „Nakolik se za svůj smartphone schováváme a nakolik se skrze něj obnažujeme? Nakolik je možné se otisknout do obrazů složených z jedniček a nul?“ M.-M. Kochová

Apparatgeist

Marie-Magdalena Kochová
Česká republika / 2019 / 11 min.
sekce: Česká radost
Světová premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt