Veronika Bičíková: Zodpovědnost za téma z hlediska tvůrčí vize |
|
Júlia Hudáková: Zodpovednosť za tému z hľadiska tvorivej vízie |
Každý tvůrce nese určitou odpovědnost za to, jak dané téma uchopí. Jakým způsobem toto téma pojme, interpretuje a jak to následně může ovlivnit diváka a společnost. To má velký vliv a dopad na společenské vnímání dokumentárních filmů. |
|
Myslím si, že pre filmárov je tvorivá vízia nesmierne dôležitá. Ide totiž o ich osobný rukopis, jedinečný spôsob, ako príbeh alebo tému stvárniť a predstaviť svetu, pričom im zároveň umožňuje vystúpiť z davu a uspieť na trhu. V dokumentárnom filme však s touto kreatívnou slobodou prichádza aj veľká zodpovednosť. |
|
|
|
Tereza Porošinová: Aká je podľa vás zodpovednosť za tému z hľadiska tvorivej vízie? |
|
Kryštof Milanovský: Kdo by měl být diktátor formy? |
Nie tak zodpovednosť za tému, ako zodpovednosť za celkovú recepciu hotového filmu leží často na jeho tvorcoch a ido istej miery ovplyvňuje ich kreatívnu víziu. |
|
Jsou dvě otázky, které si kladu při sledování dokumentárního filmu: „Co film ukazuje?” a „Jak to ukazuje?” Otázka: „Co ukazuje?” neznamená: „Jakým tématem se zabývá?”, ale spíš „Kolik z něj ukazuje?” |
|
|
|
Anna Závodská: Konference o etice v dokumentárním filmu – Úvahová esej |
|
Ivana Blaťáková: Zodpovědnost za téma v dokumentární tvorbě. Mezi osobní vizí a společenským dopadem |
Etické otázky se kolem umění točí neustále, a to zřejmě proto, že umění jako takové má historicky podmíněné postavení jakožto nástroj provokace, kritiky a zrcadlení společnosti. Síla umění pak spočívá v tom, že je chápáno jako prostor, kde neexistují žádné limity. |
|
Dokumentární film představuje mocný nástroj, kterým lze formovat veřejnou debatu a společenské vnímání různých témat. S touto mocí však přichází i značná zodpovědnost. |
|
|
|
Jana Wittassková: Není špatných témat |
|
Jakub Smetana: Zodpovědnost zá téma |
Téma je středobodem jakékoli tvorby. Definuje se v počáteční myšlence, rozvíjí se v procesu realizace, ale rezonuje zejména ve fázi poslední, percepční. Jeho volba nesmí být samoúčelná, neboť ačkoli může být zvoleno z individuálních pozic, cílem by měl být jeho celospolečenský dopad, rozvoj diskuse, boření tabu, přehodnocování postojů. |
|
Kdyby se mě někdo v té době zeptal na otázku „Jaká je zodpovědnost za téma v dokumentárním filmu?“ pravděpodobně bych nevěděl, jak odpovědět, nebo bych veškerou tíhu odpovědnosti toho, o čem je dokument natočen, naložil na ramena režisérů, pod nimiž dané snímky vznikají |
|
|
|
Julie Pförtnerová: Tvůrčí svoboda a společenská zodpovědnost |
|
Anežka Vopařilová: Zodpovědnost za téma z hlediska tvůrčí vize |
Jaké jsou limity umění, když jde o zachycení a manipulaci s realitou, která má vlastní nezávislou hodnotu? |
|
Dokumentární filmy jsou mému srdci velmi blízké, ovšem často jsem si při jejich sledování pokládala otázku „Kde jsou hranice etiky v dokumentárním filmu? A jsou vůbec nějaké?“. |
|
|
|
Kryštof Šubr: Zodpovědnost za téma z hlediska tvůrčí vize |
|
Ella Ozuna: O etických výzvách ve společensko-politických dokumentech – reflexe konference Zodpovědnost za téma |
Etika je součástí diskuze o umění již od jeho vzniku. Vždy, když existovali umělci, existovala také druhá skupina lidí, která jim říkala, co smí a nesmí tvořit, co je správné zobrazovat a co naopak nesmí ani zmínit. U dokumentárního filmu etika získává zcela nový rozměr. |
|
Sociální odpovědnost autora vůči filmovým subjektům je pro mě zásadní etickou výzvou. A právě tyto otázky mě přiměly přemýšlet systematičtějším a hlubším přístupem k etice v dokumentu. |