24. 10.–2. 11. 2025
Přihlásit seČeštinaEnglish

Konference očima studentů

Jak působí etická témata z dokumentárního filmu na studující žurnalistiky, filmové vědy nebo audiovizuální tvorby? V této sekci najdete eseje napsané po loňské Konferenci o etice – osobní i analytické texty, které reflektují otázky výběru tématu, vztahu k protagonistům i vlivu institucí na to, o čem (ne)točíme. Texty nabízejí osobní i analytické postřehy a pokračují v debatách, které na konferenci zazněly – tentokrát z perspektivy nastupující generace. Nejde o shrnutí debat, ale o jejich dozvuk – z perspektivy těch, kdo dokument vnímají s otevřeností, kritickým odstupem a zájmem.

Veronika Bičíková: Zodpovědnost za téma z hlediska tvůrčí vize   Júlia Hudáková: Zodpovednosť za tému z hľadiska tvorivej vízie
Každý tvůrce nese určitou odpovědnost za to, jak dané téma uchopí. Jakým způsobem toto téma pojme, interpretuje a jak to následně může ovlivnit diváka a společnost. To má velký vliv a dopad na společenské vnímání dokumentárních filmů.   Myslím si, že pre filmárov je tvorivá vízia nesmierne dôležitá. Ide totiž o ich osobný rukopis, jedinečný spôsob, ako príbeh alebo tému stvárniť a predstaviť svetu, pričom im zároveň umožňuje vystúpiť z davu a uspieť na trhu. V dokumentárnom filme však s touto kreatívnou slobodou prichádza aj veľká zodpovednosť.
     
Tereza Porošinová: Aká je podľa vás zodpovednosť za tému z hľadiska tvorivej vízie?   Kryštof Milanovský: Kdo by měl být diktátor formy?
Nie tak zodpovednosť za tému, ako zodpovednosť za celkovú recepciu hotového filmu leží často na jeho tvorcoch a ido istej miery ovplyvňuje ich kreatívnu víziu.   Jsou dvě otázky, které si kladu při sledování dokumentárního filmu: „Co film ukazuje?” a „Jak to ukazuje?” Otázka: „Co ukazuje?” neznamená: „Jakým tématem se zabývá?”, ale spíš „Kolik z něj ukazuje?”
     
Anna Závodská: Konference o etice v dokumentárním filmu – Úvahová esej   Ivana Blaťáková: Zodpovědnost za téma v dokumentární tvorbě. Mezi osobní vizí a společenským dopadem
Etické otázky se kolem umění točí neustále, a to zřejmě proto, že umění jako takové má historicky podmíněné postavení jakožto nástroj provokace, kritiky a zrcadlení společnosti. Síla umění pak spočívá v tom, že je chápáno jako prostor, kde neexistují žádné limity.   Dokumentární film představuje mocný nástroj, kterým lze formovat veřejnou debatu a společenské vnímání různých témat. S touto mocí však přichází i značná zodpovědnost.
     
Jana Wittassková: Není špatných témat   Jakub Smetana: Zodpovědnost zá téma
Téma je středobodem jakékoli tvorby. Definuje se v počáteční myšlence, rozvíjí se v procesu realizace, ale rezonuje zejména ve fázi poslední, percepční. Jeho volba nesmí být samoúčelná, neboť ačkoli může být zvoleno z individuálních pozic, cílem by měl být jeho celospolečenský dopad, rozvoj diskuse, boření tabu, přehodnocování postojů.   Kdyby se mě někdo v té době zeptal na otázku „Jaká je zodpovědnost za téma v dokumentárním filmu?“ pravděpodobně bych nevěděl, jak odpovědět, nebo bych veškerou tíhu odpovědnosti toho, o čem je dokument natočen, naložil na ramena režisérů, pod nimiž dané snímky vznikají
     
Julie Pförtnerová: Tvůrčí svoboda a společenská zodpovědnost   Anežka Vopařilová: Zodpovědnost za téma z hlediska tvůrčí vize
Jaké jsou limity umění, když jde o zachycení a manipulaci s realitou, která má vlastní nezávislou hodnotu?   Dokumentární filmy jsou mému srdci velmi blízké, ovšem často jsem si při jejich sledování pokládala otázku „Kde jsou hranice etiky v dokumentárním filmu? A jsou vůbec nějaké?“.
     
Kryštof Šubr: Zodpovědnost za téma z hlediska tvůrčí vize   Ella Ozuna: O etických výzvách ve společensko-politických dokumentech – reflexe konference Zodpovědnost za téma
Etika je součástí diskuze o umění již od jeho vzniku. Vždy, když existovali umělci, existovala také druhá skupina lidí, která jim říkala, co smí a nesmí tvořit, co je správné zobrazovat a co naopak nesmí ani zmínit. U dokumentárního filmu etika získává zcela nový rozměr.   Sociální odpovědnost autora vůči filmovým subjektům je pro mě zásadní etickou výzvou. A právě tyto otázky mě přiměly přemýšlet systematičtějším a hlubším přístupem k etice v dokumentu.
     
Marek Kuchař: Svoboda volby tématu a zpracování jako nedělitelná součást autonomie tvorby: Hranice Evropy vs V síti    
Každý tvůrce má právo věnovat se tomu, co ho zajímá, čemu přisuzuje esenciální hodnotu, či co rezonuje s jeho osobními zkušenostmi. Tato svoboda je klíčová nejen pro tvůrčí proces, ale i pro diverzitu pohledů a pluralitu názorů v dokumentární produkci jako celku, což podporuje jednak širší spektrum společenských názorů (tj. zdravou společnost), jednak rozšíření tvůrčího spektra (tj. zdravou kinematografii).    

Partneři festivalu

Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Creative Europe Media
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt
Dafilms

Newsletter

Souhlasím s poskytnutím osobních informací v rámci zásad zpracování osobních údajů. Více zde.

Dní do festivalu

0