28. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
Promítání v Třešti
Přijďte na promítání filmů z ji.hlavské České radosti! Podívejte se na zcela nové české dokumenty za účasti tvůrců a tvůrkyň!
středa 25/10 od 19:30
Tady Havel, slyšíte mě? + diskuze s režisérem a producentem po filmu
Petr Jančárek, Česká republika, 2023, 85 min.
Časosběrný snímek sleduje poslední životní léta bývalého prezidenta Václava Havla a vytváří tak mnohovrstevnatý portrét světoznámé politické ikony a významného dramatika, ale i obyčejného člověka sužovaného zdravotními problémy. Havel nechává filmaře nahlédnout do zákulisí svého života a odhaluje tak ryze osobní momenty, které jej představují v dosud nepoznaných obrysech. Se smyslem pro humor se přitom zamýšlí nad svým politickým odkazem i univerzálními lidskými otázkami. Ústředním motivem jsou paralely mezi Havlovým životem a úspěšnou hrou Odcházení, jejíž filmovou adaptaci si Havel vždy přál zrežírovat.
„Jak to, že jsme schopni mít naději i tehdy, kdy nás vlastně nic vnějšího, objektivního, viditelného neopravňuje k nějaké naději?“ — Václav Havel
---
čtvrtek 26/10 od 19:30
Olympijský mezičas + diskuze s režisérkou a producentem po filmu
Haruna Honcoop, Česká republika, 2023, 77 min.
Jaký dopad mají olympijské hry na svá pořadatelská města? Atény, Tokio, Peking a Paříž – města, která kvůli olympiádě změnila urbanistický plán celých čtvrtí a navždy tak proměnila svou podobu. Nevyužívané sportovní stadiony chátrají a obrůstá je tráva, zatímco pozornost veřejnosti se soustředí na výstavbu nových stadionů za miliardy, kvůli nimž se musí vystěhovat i tisíce obyvatel, aby jim uvolnili místo. Režisérka cestuje po hostitelských městech olympijských her a zkoumá tento neudržitelný cyklus, který má devastující vliv na ekonomiku města, životní prostředí, ale i na životy obyčejných lidí.
„Myslím, že ruiny jsou živé a uvnitř nich existuje zároveň současnost, minulost i budoucnost.“
---
pátek 27/10 od 17:00
Pochcánek + diskuze s režisérem po filmu
Jan Hušek, Česká republika, 2023, 61 min.
Mužům stále patří privilegovaná pozice. Přesto do mediálního prostoru čím dál víc proniká pojem „krize mužství“, dochází k rozvolňování rolí a růstu nejistoty, co dnes vlastně znamená být mužem. Danou otázku si klade i režisér Jan Hušek. Do třinácti let se počůrával, čímž si vysloužil nelichotivou přezdívku z názvu filmu. Ve svém otevřeném videodeníku zachycuje fyzickou a duchovní transformaci při cestě od kluka k muži. Vrací se do lesů i ke kořenům dětských traumat. Kameru při tom otáčí jak na sebe, tak na různé učitele nebo svého otce. Možná znakem dospělosti nakonec není přepjatá mužskost, ale přijetí vnitřního pochcánka.
„Utekl jsem v noci z domu a při chůzi lesem jsem pochopil, že stát se mužem je už jenom na mně samotném.“
---
sobota 28/10 od 19:30
Jiříkovo vidění + diskuze s režisérkou a producentem po filmu
Marta Kovářová, Česká republika, 2023, 77 min.
„Myslela jsem si, že to půjde snáz,“ připouští režisérka Marta Kovářová v půlce filmu. Formou živého deníku v něm zachytila boj svého otce za klimatickou spravedlnost. Jiří Svoboda z Ústavu fyziky materiálů Akademie věd přišel s geniálně jednoduchým nápadem, jak snížit emise skleníkových plynů. Navrhuje globální zpoplatnění uhlíku. Brněnský vědec za doprovodu dceřiny kamery a písní navštěvuje lokální protestní setkání i světové ekologické summity. Nakažlivé odhodlání obou protagonistů ale naráží na liknavost politiků a političek a nepružnost mocenských struktur. Svobodu přesto neopouští humor a víra, že určité věci má smysl dělat zkrátka proto, že jsou správné.
„Chtěla jsem filmem prověřit, proč by to na světě nemohlo fungovat tak, jak si táta v kuchyni představuje.“ — Marta Kovářová.