29. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

24. 10.–2. 11. 2025
Přihlásit seČeštinaEnglish

Vítězné filmy a další ceny 29. Ji.hlavy

Vítězné filmy a další ceny 29. Ji.hlavy

OPUS BONUM
Nejlepší mezinárodní dokumentární film 2025

Hlavní cena: 
Stříbro (r. Natalia Koniarz / Polsko, Finsko, Norsko / 2025)

Zdůvodnění poroty: Někteří lidé v našem vítězném filmu věří, že jejich život a smrt řídí krutý démonický bůh. Jsou však také vydáni na milost a nemilost zlům tohoto světa. Tento nesmírně filmový dokument zhmotňuje gigantické problémy, jako je kolonialismus a ekonomická nerovnost, tím, že vypráví podivný, smutný příběh – o místě tak nehostinném, jako je povrch Měsíce – pomocí obrazů a zvukových kulis, které nám dodnes zůstávají vypálené do paměti. S pocitem písku pod nehty a chutí minerálního prachu na jazyku je porota poctěna, že může jednomyslně udělit cenu za nejlepší dokumentární film v soutěži Opus Bonum 2025 filmu STŘÍBRO režisérky Natalie Koniarz.

I. Zvláštní uznání:
Propasti a zázraky (r. Jean Boiron-Lajous / Francie / 2025)

Zdůvodnění poroty: Jedna proslulá báseň anglického básníka Philipa Larkina začíná slovy: „Tví rodiče tě pěkně rozeserou / A nemyslej to přitom zle / Do vínku daj ti všechny svoje chyby / A ještě přidaj bonus jenom pro tebe." Zde všechna ta "rozesranost" krystalizuje do podoby průzračného a jímavého snímku, který prožívanou bolest ztvárňuje s rozpustilým humorem a zároveň bystrou sebereflexí. Ta se odráží zejména v okouzlujícím hašteření mezi režisérem a jeho neuvěřitelně cool a vtipnou kamarádkou Christine. Zvláštní uznání za režii získává Jean Boiron-Lajous za film PROPASTI A ZÁZRAKY.

II. Zvláštní uznání:
Elektrárna
(r. Hilary Powell, Dan Edelstyn / Velká Británie / 2025)

Zdůvodnění poroty: Všichni se můžeme cítit bezmocní a neschopní jednat, když čelíme blížícímu se kolapsu životního prostředí. Ale zde je připomínka, že jeden člověk – nebo jeden vtipný, upovídaný a neúnavně energický pár – může něco změnit. Za návod, jak odvrátit konec světa s humorem, dobrosrdečností a nebojácností tváří v tvář tomu, co by děti nazvaly trapným, uděluje porota zvláštní uznání za sociální dopad inspirativním Danovi Edelstynovi a Hilary Powellové, kteří dokazují, že nejen každý dům, ale i každý člověk se může stát jakousi ELEKTRÁRNOU.

Hlavní cena pro film ze střední a východní Evropy:
Návratové centrum Bürglkopf (r. Lisa Polster / Rakousko, Německo / 2025)

Zdůvodnění poroty: Každý den ve světě vzplane nová akutní krize, která pohlcuje veškerou naši pozornost a vyčerpá naši schopnost soucitu. Není divu, že snadno zapomínáme na delší, vleklá traumata a tragédie, které se přitom často odehrávají přímo u nás doma. Za strhující, citlivý a krásně natočený projev empatie vůči komunitě uprchlíků, kteří snášejí v podstatě psychologické mučení izolací vysoko v rakouských horách, zatímco nedaleko lyžují turisté, získává cenu za nejlepší středoevropský a východoevropský dokumentární film snímek NÁVRATOVÉ CENTRUM BÜRGLKOPF v režii Lisy Polster.

Cena za nejlepší film z visegrádského regionu:
Stříbro (r. Natalia Koniarz / Polsko, Finsko, Norsko / 2025)

Zdůvodnění poroty: Filmoví tvůrci se z dobrých důvodů obávají vyprávět příběhy, které nejsou jejich vlastní. Mezikulturní porozumění je však nejen možné, ale také nezbytné pro upoutání mezinárodní pozornosti na vykořisťování pracovníků silami globálního kapitalismu, za které jsme zodpovědní všichni. Za pohled zvenčí, který je ale veden bezvýhradným respektem k důstojnosti místního obyvatelstva, jež je rukojmím průmyslu, který sice poskytuje obživu, ale příliš často ji také bere, získává cenu za nejlepší dokumentární film ve Visegrádském regionu film STŘÍBRO polské režisérky Natalie Koniarz.

Cena za originální přístup:
Střecha bez nebes (r. Diego Hernández / Mexiko / 2025)

Zdůvodnění poroty: Všichni známe ten pocit, kdy přerušený spánek způsobí, že nám realita najednou připadá jaksi neskutečná. Ale málokdo z nás dokáže na tento jev reagovat s kreativitou a šarmem. Jako příklad čerstvého a neotřelého přístupu k zažitým konvenčním škatulkám – dělení na dokument a fikci, bdění a spánek, či dokonce na to, zda tento příběh je můj nebo váš – získává cenu za originální přístup film STŘECHA BEZ NEBES. Porota zejména oceňuje spolupráci mezi protagonistkou Liz Felix a režisérem Diegem Hernandezem.

Cena za nejlepší střih:
Propasti a zázraky (r. Jean Boiron-Lajous / Francie / 2025)

Zdůvodnění poroty: Struktura road movie se může někdy stát záminkou pro až příliš rozvolněné a neučesané vyprávění. Zde je však střih stejně dynamický a vtipný jako dojemné a pevné přátelství, které popisuje. V souladu s rytmem rušné cesty, která dokazuje, že cesta je vždy důležitější než cíl, získává cenu za nejlepší střih GZAVIJÉ SIRVÁN za to, že přesně věděl, kdy šlápnout na plyn a kdy naopak zastavit a vychutnat si vůni levandule, ve filmu PROPASTI A ZÁZRAKY AND WONDERS režiséra Jeana Boirona-Lajouse.

Cena za nejlepší kameru:
Stříbro (r. Natalia Koniarz / Polsko, Finsko, Norsko / 2025)

Zdůvodnění poroty: Je těžké si představit, že bychom mohli nalézt krásu hluboko pod zemí, kde je málo vzduchu a ještě méně světla. A přesto, navzdory nepříznivým podmínkám, v hlubokých slujích osvětlených jen blikajícím světlem loučí, prskajícími roznětkami a žhnoucími špičkami cigaret, se před námi zjevují obrazy uhrančivé síly. Za ohromující práci s kamerou v nebezpečném prostředí, která temně jiskří jako saze ulpívající na hladkých tělech horníků pracujících v tomto děsivém podzemním světě, získává cenu za nejlepší kameru Stanislaw Cuske za film STŘÍBRO v režii Natalie Koniarz.

Cena za nejlepší zvukový design:
Oslí krása (r. Dea Gjinovci / Kosovo, Švýcarsko, Francie, Spojené státy / 2025)

Zdůvodnění poroty: Pokud se pozorně zaposloucháte, uslyšíte ozvěny minulosti v naší současnosti – bušení kladiv při stavbě budov, které už dávno nestojí, štěbetání dětí, které jsou dnes už dospělé, dlouhé ticho, které následuje po výstřelech. Za propracovaný a vycizelovaný zvuk tohoto hluboce osobního, a zároveň ambiciózního snímku mapující rodinnou historii získává cenu za nejlepší zvukový design Henry Sims, a to za film OSLÍ KRÁSA režisérky Dey Gjinovci.

Cena studentské poroty:
Dokud roste zelená tráva: Deník v sedmi částech (r. Peter Mettler / Švýcarsko, Kanada / 2025)

Zdůvodnění poroty: Porota oceňuje film, který v dnešním uspěchaném světě připomíná sílu zastavení, ticha a přítomného okamžiku. S odvahou a tvůrčí svobodou nás vede k hlubokému zamyšlení nad časem, vzpomínkami a naším místem ve světě. Cenu získává While the Green Grass Grows: A Diary in Seven Parts režiséra Petera Mettlera.

PRVNÍ SVĚTLA
Nejlepší dokumentární debut 2025

Hlavní cena:
Tak blízko, tak daleko (r. Yudi Zhu / Hongkong, zvláštní administrativní oblast Číny, Čína / 2025)

Zdůvodnění poroty: Tento film ukazuje, jak může být konfrontace také projevem starosti a péče. Vypráví o velkých systémech korupce, aniž by se na ně přímo odkazoval, přičemž vyprávění se tak stává o to působivějším.

Zvláštní uznání:
Kočky, moře a všechno mezi tím. (r. Karel Malkoun / Libanon, Kanada / 2025)

Zdůvodnění poroty: Líbilo se nám, jak nás uvedla do své rodiny, do její křehkosti, radostí i smutku.

Cena za originální přístup:
Chuť soli
(r. Raaed Al Kour / Německo / 2025)

Zdůvodnění poroty: Za jedinečné zachycení mužství, zejména pod tlakem dramatické odlišnosti v pevnosti Evropa. Setkání s každodenními hrůzami prostřednictvím představení a hry.

Cena za nejlepší kameru:
Minimum lásky (r. Maja Penčič / Česká republika / 2025)

Zdůvodnění poroty: Tato režisérka využívá kameru jako prostředek, který umožňuje potkat lidi tam, kde se nacházejí, ve spontánních, ale intimních scénách. Film ukazuje, kolik se toho dá dokázat s dostupnými prostředky, s neobvyklými úhly, překvapivými detailními záběry a jedinečným hlasem.

ČESKÁ RADOST
Nejlepší český dokumentární film 2025

Hlavní cena:
Čas do zásahu (r. Vitalij Manskij / Lotyšsko, Česká republika, Ukrajina / 2025)

Zdůvodnění poroty: Manského film je kaleidoskopem kolektivní paměti a skutečnou poctou dokumentárnímu filmu. A také dílem, které výjimečně zcitlivuje naši pozornost. Pozornost k samotnému času, pozornost k osudům obyvatelů a obyvatelek Lvova. Připomíná nám, že válka na Ukrajině nekončí, a také by nikdy neměla skončit naše potřeba po její upřímné reflexi. Manský - jako místní rodák - dokáže mnohé situace i dějové peripetie nejen pozorovat, ale zároveň i předvídat. Dává také objektivní hlas svému městu, prostor svobodě života proti dogmatičnosti schematického výkladu, nechává společenský život, aby si sám určil svůj osud. Jde vlastně o svébytný milostný dopis, který otázku „co je to nezávislost“ mapuje a observuje bez patosu, a přesto s intenzitou, která až fyzicky bolí.

Zvláštní uznání:
Co s Péťou? (r. Martin Trabalík / Česká republika / 2025)

Zdůvodnění poroty: Ve filmu CO S PÉŤOU? je silný individuální osud konfrontován s komplikovanou situací péče o handicapované v okrajových oblastech České republiky. Problém ovšem nenastiňuje jen skrze příběh konkrétní rodiny, ale i další zaangažované osoby, kteří se na řešení a pomoci zranitelným podílí. Jde o silný a společensky odpovědný film vybavený empatizujícím dokumentárním jazykem, který se snaží nejen popsat konkrétní problematiku, ale také řešit samotu lidí opuštěných ve svém údělu.

Cena za originální přístup:
Má to cenu!? (r. Jan Strejcovský / Česká republika / 2025)

Zdůvodnění poroty: Režisér Jan Strejcovský skvěle vystihl absurditu dnešní doby, kdy se stírá rozdíl mezi spotřební konfekcí, uměním a experimentem. Jeho film MÁ TO CENU až rozkošnicky demaskuje nesmyslnosti, které podobné debaty provázejí. Pracuje s mystifikací a detektivním způsobem ohledává vztahy mezi jednotlivými aktéry. Jde o vzrušující hru, která diváctvo neustále vtahuje do příběhu, film totiž není zapouzdřený jen v jedné etické dimenzi. V doslovném i přeneseném významu slova dokonce odhaluje až jakýsi „jarmark marnosti“ –⁠⁠⁠⁠⁠ vždyť nejen hodnota jakéhokoliv uměleckého díla, ale i lidského života se až příliš často vyjadřuje penězi.

Cena za nejlepší střih:
Osm milimetrů rodiny (r. Michal Böhm / Česká republika / 2025)

Zdůvodnění poroty: Autorský film režiséra a střihače Michala Böhma sice rekapituluje své rodinné a partnerské příběhy, ale mnohem víc anticipuje i vlastní budoucnost, upřímně osciluje mezi minulostí, budoucností i samotným shromážděným a natočeným materiálem. Dílo je experimentální svou formou, v banalitě roztříštěných momentů hledá skrytou hloubku, odkrývá nové vrstvy, svléká nahodilé momenty až k hlubším souvislostem. Prožité momenty jednoho partnerství či jedné zdánlivě obyčejné rodiny se tak otiskují do hlubší kolektivní paměti posledních sedmi let nás všech.

Cena za nejlepší zvukový design:
Kaprálová (r. Petr Záruba / Česká republika / 2025)

Zdůvodnění poroty: Ve filmu KAPRÁLOVÁ se příběh skladatelky a dirigentky Vítězslavy Kaprálové zpřítomňuje a oživuje zejména skrze samotný zvuk a zvukovou skladbu. Tvář Kaprálové i její umělecká identita je zvukem dokonce dokonale zprostředkována, hlas Antonie Martinec Formanové a zvuková dramaturgie zde tvoří dokonalou jednotu. Tvůrcům se podařilo nejen ukázat, jak hudba Kaprálové oživuje a prostupuje životy interpretů i fanoušků, hudba zde přímo rozehrává konkrétní životy a napříč kulturami i personifikuje odkaz výjimečné umělkyně, která není širšímu publiku bohužel známá.

Cena za nejlepší kameru:
Letopis (r. Martin Kollár / Slovensko, Česká republika / 2025)

Zdůvodnění poroty: Ve svém filmu LETOPIS projevil režisér Martin Kollár schopnost pozorné trpělivosti, ale rovněž i smysl pro širší kontext přesahující pohled jednotlivce. Kollárův Letopis nám pomáhá zapamatovat si pomíjivé okamžiky posledních osmi let, a také introspektivně pátrat ve vlastní paměti, hledat i v našich životech myšlenky malých i velkých dějů. Záběry kamery jsou univerzální, ale svým způsobem i oltářní, meditativní a přitom často prosté a civilní. A ačkoliv je kamera od subjektů distancovaná, je stále velmi empatická a nemanipulující.

Cena studentské poroty:
Co s Péťou? (r. Martin Trabalík / Česká republika / 2025)

Zdůvodnění poroty: Film s mimořádnou citlivostí zpracovává vážné téma, o kterém je nutné mluvit! Film vypráví příběh Péti - téměř dospělého chlapce s autismem a ukazuje, jak náročná je péče o něj pro jeho blízké i pro pracovníky v odlehčovací službě.
Dokument otevírá diskuzi o nutnosti zachovat lidskou důstojnost i v těch nejnáročnějších situacích. Situacích, které si mnozí z nás ani nedokáží představit. Porota film vybrala pro jeho citlivost, autentičnost a schopnost přiblížit téma autismu s hlubokým porozuměním.

SVĚDECTVÍ
Nejlepší filmové svědectví 2025

Hlavní cena:
Strom autenticity (r. Sammy Baloji / Demokratická republika Kongo, Belgie / 2025)

Zdůvodnění poroty: Za odvážné osvětlení propletených kořenů kolonizace, rasy, přírody a otroctví – za pronikavě pravdivé odhalení ran naší společné minulosti s poetickou silou. Díky úchvatným obrazům, pohlcujícímu zvukovému designu a použití nehumánní perspektivy stromu film vydává silné prohlášení o důležitosti uznání vykořisťovatelských koloniálních praktik na osobní, politické a environmentální úrovni. Cenu pro nejlepší film o politice, poznání a přírodě v sekci Svědectví roku 2025 získává film Strom autenticity režiséra Sammyho Baloji.

Zvláštní uznání:
Jaképak soužití, sakra! (r. Amber Fares / Spojené státy, Francie / 2025)

Zdůvodnění poroty: Za to, že se nebojí a neomlouvá se za to, že přináší potřebný a důležitý pohled na extrémně bolestivé a rozdělující téma. Film nabízí možnost najít soucit a nakonec i smíření prostřednictvím smyslu pro humor a sebeironie. Zvláštní uznání v sekci Svědectví za rok 2025 získává film Jaképak soužití, sakra! režisérky Amber Fares.

Zvláštní uznání pro nejlepší film o politice:

Polsko proti dějinám (r. Joanna Grudzinska / Francie, Polsko / 2025)

Zdůvodnění poroty: Film se zabývá citlivým a často zamlčovaným tématem – zapojením části polské společnosti do pronásledování Židů během druhé světové války. Kombinací osobních svědectví a historického výzkumu vyzývá k pravdivějšímu pochopení minulosti a zpochybňuje přetrvávající mýty ve vzdělávání a veřejném diskurzu. Tento film bychom rádi ocenili za jeho nesmírně důležitý přínos k veřejné debatě o historické paměti. Zvláštní uznání pro nejlepší film o politice v sekci Svědectví roku 2025 získává film Polsko proti dějinám režisérky Joanny Grudzinské.

Zvláštní uznání pro nejlepší film o poznání:
Dospívání přerušeno (r. Åse Svenheim Drivenes / Norsko / 2025)

Zdůvodnění poroty: Za to, že tento film poukazuje na těžkosti, zmatení a odolnost dospívajících. Film je upřímným varováním a poučením pro rodiče a společnost – aby naslouchali, učili se a chápali neviditelné boje, kterým jejich děti čelí na cestě k dospělosti. Rádi bychom tento film ocenili za jeho nesmírně důležitý přínos k veřejné debatě o duševním zdraví. Zvláštní uznání pro nejlepší film o poznání v sekci Svědectví roku 2025 získává film Dospívání přerušeno režisérky Åse Svenheim Drivenes.

FASCINACE
Nejlepší experimentální dokumentární film 2025

Hlavní cena:
Země Berberů (r. Fredj Moussa / Tunisko / 2025)

Zdůvodnění poroty: Toto dílo oceňujeme pro jeho poetické a ironické zobrazení sociopolitické reality, která stále přetrvává – jako zrcadlový fragment odrážející chiméru, kolektivní západní iluzi o stále obávaných „barbarech“.

I. Zvláštní uznání:
Průhlednosti (r. Mario Blaconà / Itálie / 2024)

Zdůvodnění poroty: Za to, že se zabývá tématem, které je dnes aktuálnější než kdy dřív, a snaží se pojednat o zlu, aniž by ho redukoval na něco zřejmého nebo triviálního, a vytváří tak prostor pro reflexi.

II. Zvláštní uznání:
Větvící se světlo a záblesky úsvitu (r. Paula Malinowska / Slovensko / 2025)

Zdůvodnění poroty: Toto dílo v sobě spojuje lyriku a vědu a utkává surrealistický příběh připomínající sci-fi, který nás nakonec přivádí zpět k křehké kráse našeho přírodního světa.

FASCINACE: EXPRMNTL.CZ
Nejlepší český experimentální dokumentární film 2025

Hlavní cena:
malý film o znásilnění (r. Nebe Motýlová / Česká republika / 2025)

Zdůvodnění poroty: Citlivě utkaná koláž dává zaznít přiznání dívky, která zažila sexuální násilí, a zdůrazňuje zásadní význam souhlasu a jizvy, které po něm zůstaly. Film však současně sleduje cestu k uzdravení.

Zvláštní uznání:
The Totalitarian Society of the Image (r. Zbyněk Baladrán / Česká republika / 2025)

Zdůvodnění poroty: Film představuje temnou kritiku posedlosti společnosti konzumací zboží a informací a zamýšlí se nad mocenskými strukturami globálního kapitalismu.

CENA PUBLIKA 2025

Hlavní cena:
Pan Nikdo proti Putinovi (r. David Borenstein, Pavel Talankin / Dánsko, Česká republika)

KRÁTKÁ RADOST
Nejlepší krátký dokumentární film 2025

Hlavní cena:
wedLOCK tradWIFE (r. Gabriele Neudecker / Rakousko / 2025)

O ceně v této sekci rozhodovala veřejnost pomocí online hlasování.

CENA ZA NEJLEPŠÍ VR PROJEKT

Hlavní cena:
Výbušná dívka (r. Caroline Poggi, Jonathan Vinel / Francie, Řecko / 2025)

Zdůvodnění poroty: Film vyniká vrstevnatými metaforami monstrozity a zoufalství, které odrážejí výzvy, jimž čelí ženy – a obecně i každý jedinec – v dnešní společnosti. Ocenili jsme jeho sugestivní a imaginativní svět, otevřený mnoha interpretacím, který se inspiruje prvky populární kultury, aniž by sklouzával k doslovným odkazům, a zároveň silně vyjadřuje témata osamělosti a izolace.

I. Zvláštní uznání:
Útočiště
(r. Sjors Swierstra, Ivanna Khitsinska / Nizozemsko, Ukrajina / 2025)

Zdůvodnění poroty: Ocenili jsme přímé a nezkreslené zobrazení reality, kterou většina z nás zná jen zprostředkovaně z médií. Zvlášť silně na nás zapůsobily scény, jež divákům umožňují prožít autentické zkušenosti lidí z Ukrajiny zachycených ve filmu, a také záměrně klaustrofobní atmosféra, kterou tvůrci pomocí technologie mistrně umocňují.

II. Zvláštní uznání:
Trans-kompozice
(r. Shiuan Yan / Tchaj-wan / 2025 / Česká premiéra)

Zdůvodnění poroty: Zvlášť nás zaujala hra světla a stínu a její hluboké propojení s autorovou kulturou a symbolickými významy. Silně působí i vazba na idealizované, téměř éterické osobní vzpomínky, které se postupně stávají univerzálními. Fascinující je také promyšlená vizuální architektura, která zrcadlí složitost lidského nitra, a vypravěčův hlas, jenž diváka provází celou cestou plnou úžasu a objevování.

CENA ZA PŘÍNOS SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFII

Fundación Grupo Ukamau

Cena za nejlepší dokumentární knihu

Důstojnost, Petr Třešňák (Dokořán, 2024)

Kontakt

KONTAKTNÍ ADRESA

DOC.DREAM​
Karlovo náměstí 285/19
120 00 Praha 2

e-mail: info@ji-hlava.cz

Partneři festivalu

Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Creative Europe Media
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt
Dafilms

Newsletter

Souhlasím s poskytnutím osobních informací v rámci zásad zpracování osobních údajů. Více zde.

Festivalový den

0