24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
Blízko i jinde
režie: Sue-Alice Okukubo, Eduard Zorzenoni
originální název: Near and Elsewhere
rok: 2018
délka filmu: 84 min.
synopse
Utopickou budoucnost jako cizí území nám ve vložených hraných pasážích ukazuje dokument věnovaný ekonomickým, společenským a politickým hlediskům možného příštího vývoje. Šest osobností z různých sfér kultury a společnosti tu v promluvách reflektuje budoucnost jako otázku času, člověka i světa.
biografie
Sue-Alice Okukubo (1970) a Eduard Zorzenoni (1958) spolu vedou produkční společnost mediart01 films. Okukubo má hudební vzdělání a komponuje. Zorzenoni studoval psychologii a filozofii a věnuje se malířství.
více o filmu
režie: | Sue-Alice Okukubo, Eduard Zorzenoni |
hrají: | Natasja Juul, Maartje Pasman, Enrique Fiss, Svetlana Alexievich, Joseph Vogl, Evgeny Morozov, Elena Esposito, Matthias Horx, Christiane Heinicke, Andrea Mayr, Benny Techen |
producent: | Eduard Zorzenoni, Sue-Alice Okukubo, Simon Buchner |
střih: | Sue-Alice Okukubo |
hudba: | Sue-Alice Okukubo |
zvuk: | Mia Terry |
další filmy v sekci

Vandana Verma dennodenně cestuje po Marsu a pořizuje fotografie jeho povrchu. Neopouští při tom laboratoř NASA v kalifornské Pasadeně, odkud řídí mobilní robotické vozítko Curiosity. Pohlcující esejistický dokument se společně s ní a dalšími odborníky na vesmírný výzkum a média zamýšlí nad záběry z planety vzdálené desítky milionů kilometrů. Mars se tak stává ideálním místem pro průzkum našeho paradoxního vztahu k fotografii a úvahu nad tím, zda nám snímky z vesmíru, ale také z různých míst planety, zprostředkovávají realitu, nebo ve skutečnosti vytvářejí její alternativní verzi, k níž bychom měli přistupovat mnohem obezřetněji.
„Obraznost související s planetou Mars odhalje mnohé o našem vztahu k obrazům i o samotné planetě. Cílem tohoto filmu je zhmotnit před námi spektrální kvalitu definice obrazu.“ M. Långström
Druhá strana Marsu
Minna Långström
Finsko / 2019 / 55 min.
sekce: Svědectví o poznání
Středoevropská premiéra

Cinecittà, město filmu na Tiberu, dalo Mussolinimu na 300 filmů a lidem nové nebe hvězd. Dokument kombinující historická fakta s inscenovanými výpověďmi hereckých ikon vykresluje obraz italské továrny na sny nejen jako produktu propagandy a kapitálu, ale odhaluje také vztah mezi fašismem a Hollywoodem.
Cinecitta Babilonia
Marco Spagnoli
Itálie / 2017 / 73 min.
sekce: Svědectví o poznání
Východoevropská premiéra

Filmový teoretik André Bazin toužil realizovat snímek zabývající se kostely francouzské provincie Saintonge. O několik desítek let později přichází Pierre Hébert s rekonstrukcí Bazinova snu pomocí dokumentárně-animovaného filmu, jenž je zároveň filozofickou úvahou o vztahu architektury a filmového média.
Bazinův film
Pierre Hébert
Kanada / 2017 / 70 min.
sekce: Svědectví o poznání
Česká premiéra

Film je esejistickou studií o možnostech propojování sportu a filmového média. Pomocí tradice francouzské filmové teorie a filozofie režisér analyzuje sportovní výkony americké tenisové legendy Johna McEnroe zachycené na 16mm filmu. Film nabízí kontemplaci nad vztahem trvání (durée), plynutí času a pohybu.
Říše dokonalosti
Julien Faraut
Francie / 2018 / 95 min.
sekce: Svědectví o poznání
Česká premiéra

Vybavena starodávným mikroskopem, vynalezeným v 17. století obchodníkem s textiliemi Antonim Van Leeuwenhoekem, podniká autorka cestu rodným Bruselem a zkoumá vše, co jí přijde pod ruku. Dlouhá série subjektivních makrodetailů roztodivných tvarů je provázena citáty z Van Leeuwenhoekových dopisů.
Všechny slzy
Sarah Vanagt
Belgie / 2017 / 30 min.
sekce: Svědectví o poznání
Východoevropská premiéra

Narůstající rychlost života v moderní společnosti ústí mimo jiné ve zvýšený výskyt panických záchvatů a úzkostných poruch. Skladba detailů vytržených z běhu věcí doplněná komentáři bezprostředně zasažených obětí demonstruje různé projevy vychýleného vnímání a vyvozuje z nich znepokojivé závěry.
Panický záchvat
Ernesto Ardito
Argentina / 2017 / 76 min.
sekce: Svědectví o poznání
Evropská premiéra

Snímek na pomezí dokumentárního a hraného filmu je mnohovrstevnatým portrétem objevitele bitové jednotky Clauda Shannona, jehož vědecké práce položily základy IT a umělé inteligenci. V rozhovorech s osobnostmi vědecké komunity, v archivních záběrech a hraných scénách se vyjevuje životní a profesní příběh opomíjeného génia, jenž se kromě přelomových objevů věnoval rovněž podivným a neužitečným vynálezům, žonglování a podvádění v hazardních hrách. Shannonovy teorie a technologické principy navíc film zobrazuje didaktickými animacemi ve formě srozumitelné i laikům.
„Claude Shannon by měl být příkladem pro všechny v jakékoli tvůrčí oblasti. Nikdy neztratil dětskou zvídavost. Ta někdy revolučním způsobem změnila svět; někdy ho rozpálila doběla.“ M. Levinson
Bit Player
Mark Levinson
Spojené státy / 2019 / 90 min.
sekce: Svědectví o poznání
Středoevropská premiéra

Snímek Almost Nothing představuje zákulisí organizace pro jaderný výzkum CERN. Pomocí rozhovorů s teoretickými fyziky, techniky i dalšími zaměstnanci odhaluje každodenní chod organizace i místní jídelny, zároveň se probírají nejvýznamnější otázky o vesmíru, jimiž se věda v současnosti zabývá.
Téměř nic
ZimmerFrei, Anna de Manincor
Itálie, Francie, Belgie / 2018 / 77 min.
sekce: Svědectví o poznání
Východoevropská premiéra

Dominique Batraville, haitský básník, novinář i herec, sedí ve svém skromném příbytku a čte si. Po minutě si lehne a pokračuje ve čtení. Tento pozvolna vyprávěný, leč působivý dokument nám jeho osobu představí pomocí statických, často detailních záběrů, podložených jeho vlastními monology i citacemi jiných.
Toulky vidoucího
Aïda Maigre-Touchet
Kanada, Francie, Haiti / 2018 / 72 min.
sekce: Svědectví o poznání
Východoevropská premiéra

Elektron se při Youngově experimentu chová jinak, pokud je pokus zaznamenáván. Axiomu z kvantové fyziky podřídila natáčení dokumentaristka usilující zachytit vědou nepostihnutelné projevy lidského vědomí ve fyzickém světě. A po cestě dospěla k otázce: Komunikuje vzájemně voda, když to lidé nevidí?
... když se zrovna nedíváš
Phie Ambo
Dánsko / 2017 / 84 min.
sekce: Svědectví o poznání
Česká premiéra

Fantastický epos. Nacionalistický konstrukt. Ideální pro vyfocení selfie. Počmáraná plátna patřící na skládku. Anachronismus. Transcendentální zážitek. S hravostí filmového média nás dokument provádí vážným světem umění, v němž dostává slovo teoretik, restaurátor, filozof i japonský fanoušek Muchy.
Komplex Epopeje
Jan Strejcovský
Česká republika / 2017 / 55 min.
sekce: Svědectví o poznání
Světová premiéra

Tématem filmu je integrace strojů do běžného života. Na jedné straně jsou roboti velmi užiteční, na straně druhé často nahrazují lidi v zaměstnání, ba je dokonce mohou ohrožovat na životě. Snímek je montáží rozhovorů s pracujícími a různými specialisty a záběrů z míst, kde se již běžně roboti využívají.
Pravda o vraždících robotech
Maxim Pozdorovkin
Spojené státy / 2018 / 82 min.
sekce: Svědectví o poznání
Východoevropská premiéra