Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Miloš Šejn – Potokem, stromem a kamenem
Miloš Šejn – Potokem, stromem a kamenem
Miloš Šejn – Potokem, stromem a kamenem
Miloš Šejn – Potokem, stromem a kamenem
Miloš Šejn – Potokem, stromem a kamenem
Miloš Šejn – Potokem, stromem a kamenem

Miloš Šejn – Potokem, stromem a kamenem

originální název: Miloš Šejn – Potokem, stromem a kamenem
země: Česká republika
délka filmu: 90 min.

synopse

Práce Miloše Šejna ze 70. let zastupují u nás neobvyklou formu krajinného filmu. Vychází ze spojení land artu a tělesné performance, lze je vnímat jako lyrické, spontánní, avšak zároveň ztišené a koncentrované. Používá kameru jako extenzi vidění a těla i jako nástroj zachycení fyzického kontaktu s přírodou, často ve spojení s extrémními tělesnými prožitky. Jeho filmy vypovídají o vlastním prožívání, stejně jako o roli člověka v okolním ekosystému. Národní filmový archiv představí s osobní účastí autora výběr nově digitalizovaných filmů, z nichž některé budou uvedeny vůbec poprvé.

Dílnu vede Martin Blažíček

Javorovým dolem, 1977, 7 min
 
Mumlava, 1978, 7 min
 
Zívrovy Prachovské skály, 1978, 7 min
 
Cesta, 1979, 7 min
 
Rokle, 1979, 23 min
 
Braunův betlém, 1985, 3 min

další filmy v sekci

Příběhy 20. století: Agent Vian
Konec osmdesátých let. Petr Mička a Jirka Imlauf, kamarádi z pedagogické fakulty v Ústí nad Labem. Do sametové revoluce zbývají jen dva roky. Co mohla v takové chvíli způsobit náhodná účast dvou přátel na nepovolené demonstraci? A co náhodný pohled do Cibulkových seznamů o dvacet let později?

Příběhy 20. století: Agent Vian

Viktor Portel
Česká republika / 2016 / 26 min.
sekce: Dílny
FAMU: 1. ročník
Prváckou dílnu katedry dokumentu na pražské FAMU vede Vít Klusák, který spolu se studenty představí koncept semináře i filmy, které z něj ve školním roce 2015/16 vzešly. Každý z pěti studentů uvede dva své filmy, které putovaly ke klauzurám, ale také filmová cvičení, která běžně nejsou mimo školu k vidění. V letošní várce se diváci dozvědí, co se skrývá za pojmy „norníci a ťapiny“, že hledání partnera lze pojmout filmově vytříbeným jazykem, a také uvidí reportáž od soudu, u kterého vítězí bezohledný individualismus jako dekadentní úchylka ze vznešeného ideálu svobody…Diskuze vítána!---Dílnu vede: Vít Klusák Studenti: Jindřich Andrš, Lenka Benešová, Matouš Bičák, Eliška Cílková, Zora Čápová

FAMU: 1. ročník

150 min.
sekce: Dílny
Radost z myšlení. Život filosofa, vědce, básníka a proroka Zdeňka Neubauera
Průhled do neobyčejného života osobnosti, která se vymykala všem konvenčním představám vědce: chodil bos krajinou v jakémsi poutnickém plášti s kápí, pouštěl se do mnohahodinových vášnivých diskuzí, žertoval a smál se, vždycky přátelský, zaujatý rozhovorem s kýmkoliv o čemkoliv. Tomáš Škrdlant představí materiál pro připravovaný dokumentární film, který s ním po řadu let natáčel. Vědecké i filozofické dílo Zdeňka Neubauera představí Tomáš Daněk.

Radost z myšlení. Život filosofa, vědce, básníka a proroka Zdeňka Neubauera

90 min.
sekce: Dílny
FAMU International
Natáčení dokumentárních filmů je pro zahraniční studenty FAMU patrně ještě větší výzvou nežli pro mnohé tuzemské. O to intenzivnější pohled na jevy vycházející z místní reality přinášejí jejich nejlepší díla, která můžete vidět v tomto výběru.---Dílnu vede: Vít JanečekPředstavené filmy:Living Inbetween, dir. Nefeli Oikonomou Pantzou, Czech Republic 2016, 10´What Is Behind the Canvas?, dir. Haukur Hallsson, Czech Republic 2016, 12'Vernissage of Martin Fryč, dir. Ana Aleksovka, Czech Republic 2015, 13'Sarah’s Manifesto, dir. Nefeli Oikonomou Pantzou, Czech Republic 2015, 12'Atte, dir. Zachary Slouka, Czech Republic 2015, 9'It’s Possible that Everything is Possible, dir. Galina Stepanova, Czech Republic 2016, 13'Sassicaia, dir. Ívar Erik Yeoman, Czech Republic 2015, 11'

FAMU International

120 min.
sekce: Dílny
Mřížka
Pásmo videí a filmových prací českých vizuálních umělců připravené Společností Jindřicha Chalupeckého pro MDF Ji.hlava Umělci: Zbyněk Baladrán, Daniela Baráčková, Filip Cenek, Vladimír Houdek, Barbora Kleinhamplová, Tomáš Moravec, Lucia Sceranková, Jan Šerých, Roman Štětin Kurátorka: Karina KottováSelekce filmů, video-esejí a videí v kurátorské koncepci Kariny Kottové (Společnost Jindřicha Chalupeckého) vychází z pokusu o systematické prolnutí uvažování vizuálních umělců a možnosti představení jejich děl, obvykle prezentovaných v galerijním kontextu, ve formátu lineárního filmového pásma. Společným jmenovatelem vybraných děl je určitý typ geometrie či strukturálního rastru, který se stává rámcem pro narativ: v některých případech zcela abstraktní až lyrický, jindy angažovaný, dotýkající se systémů, ve kterých žijeme, tématu práce, každodenních starostí, ale také jejich možných alternativ. Výběr děl má vlastní rytmus, přičemž jednotlivé práce konstruují příběh skrze rozličné kombinace textu, obrazu, zvuku a pohybu. Zúčastnění umělci byli v uplynulých ročnících finalisty nebo laureáty Ceny Jindřicha Chalupeckého. / The selected artists have previously been finalists or winners of the Jindřich Chalupecký Award. Díla: Tomáš Moravec, Otázka líbivosti pláště / Question of Superficial Affection, 3'51'', 2012 Zbyněk Baladrán, Teorie práce / Theory of Work, 13'19'', 2007 Roman Štětina, Studio č. 2 (Klapka) / Studio no. 2 (Slapstick), 4'32'', 2013 Barbora Kleinhamplová, MPEG Girl, 8'31'', 2016 Filip Cenek, Bez názvu (Cesta mlhou) / Untitled (Traveling through Fog), záznam z instalace / installation documentation, 4'09'', 2010–2013 Vladimír Houdek ve spolupráci s Hanou Polanskou Turečkovou / In collaboration with Hana Polanská Turečková, Kanoucí šíře / The Trickling Expanse, 18'4'', 2014  Daniela Baráčková, Macocha, 0'40'', 2013 Jan Šerých, Paramnesia, 6'39'', 2009 Lucia Sceranková, Cucurrucucu, 4'28'', 2009

Mřížka

90 min.
sekce: Dílny
Mužský svět
Po vraždě starosty vesnice v regionu Šan-si byl policií vybrán jeden z vesničanů jako obětní beránek. Svědectví policejní brutality v regionu Šan-si muž podává prostřednictvím kreseb mučení, jimž byl vystaven, aby se doznal k vraždě, kterou neprovedl, a za niž strávil pět let ve vězení.

Mužský svět

Han Tao
Čína / 2016 / 73 min.
sekce: Dílny
Světová premiéra
noimage
Vizuálně vytříbený film o odlévání zvonů je zároveň meditací o rytmu a čase, hmotě i možnostech filmového vyprávění. Vědomě navazuje na odkaz Jiřího Lehovce.

Odlévání času

Dobroslav Zborník
Československo / 1970 / 9 min.
sekce: Dílny
Džbány Franze Maxery v hospodě U Lojzy
Hospodská vernisáž autorských keramických džbánů výtvarníka Františka Maxery se postupně proměňuje v nevázaný alkoholický večírek s akustickým koncertem členů Plastic People. Zaznamenáno v hospodě U Lojzy na Vinohradech.

Džbány Franze Maxery v hospodě U Lojzy

Jan Ságl
Československo / 1973 / 9 min.
sekce: Dílny
Hanibalova svatba
U příležitosti svatby manželů Hanibalových v září 1974 uspořádal Jirous v Postupicích za pasivní přítomnosti policie 1. festival druhé kultury. Vystoupili Old Teenagers, Sen noci svatojánské band, Goldberg Grass Band, Dg 307, Svatopluk Karásek, Charlie Soukup a Plastic People, během večera se promítaly i Ságlovy starší filmy. Dokument začíná shromážděním v Praze u Rudolfina a dále zachycuje části jednotlivých vystoupení. Za zmínku stojí v záběrech patrná přítomnost několika dalších kameramanů s 16mm formátem, což z této akce činí jednu z nejlépe zdokumentovaných událostí undergroundu.

Hanibalova svatba

Jan Ságl
Československo / 1974 / 15 min.
sekce: Dílny
Samizdat
V průběhu zapomenuté cesty kamsi s Ivanem M. Jirousem narazil Jan Ságl na krajinu s desítkami volně visících reprodukčních kovolistů. V okruhu samizdatu zásadně nedostatkové zboží plnilo funkci plašičky ptáků. Film zaznamenává prosluněnou krajinu posetou stříbřitými body v různých prostorových konstelacích jako formu nalezeného land-artu. Práce volně navazuje na sérii krajinných intervencí Zorky Ságlové, které Ságl pravidelně spoluvytvářel a dokumentoval a v nichž hraje klíčovou roli právě konfrontace krajinných prvků s objekty geometrické povahy.

Samizdat

Jan Ságl
Československo / 1972 / 11 min.
sekce: Dílny
Zpověď
Mladá vězeňkyně, která se chce vymanit z osudu, k němuž ji předurčil matčin nezájem, vzpomíná na dětství a důvody, proč utekla z domova. Vyprávění doprovázejí básně, které začala skládat, když jí do věznice nepřicházely dopisy od blízkých. Portrét se tak noří do vnitřních prožitků psychicky zraněné dívky.„Režiséru Sýkorovi ‚zpověď‘ postavy, představující mnohorozměrný a působivý individuální portrét, splývá s autorským postojem v díle, které má dobrou filmařinu, náladu a atmosféru.“ Pavel Branko

Zpověď

Pavol Sykora
Československo / 1968 / 16 min.
sekce: Dílny
Žlutý cirkus versus Rudá Čína
Cestovatel a režisér Dan Přibáň křižuje svět se svou posádkou ve žlutých trabantech a podává neotřelé informace z různých koutů světa. Jeho poslední cesta nás zavede mimo jiné do Číny, o které bude jeho dílna. Řeč bude o absurditách, které pro pozorovatele z venku vypadají komicky, avšak pro běžné obyvatele jsou realitou. 
osobní program

Žlutý cirkus versus Rudá Čína

Česká republika / 90 min.
sekce: Dílny
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt