Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Ubrzanje

Ubrzanje

režie: Ivan Martinac
originální název: Ubrzanje
země: Chorvatsko
rok: 1969
délka filmu: 7 min.

synopse

Strukturální a poetická variace na existenciální témata, jakými jsou život, smrt, úzkost, osamělost, pomíjivost či věčnost. Poetiku filmu tvoří kontemplativní potenciál, mozaikovitá struktura a repetitivní střihové vzorce záběrů, které sugerují plynutí času a pomíjivost lidské existence v pohledech na kamenité zdi, okna, lodě, střechy, městská panoramata, vlaky či hřbitov.

biografie

Ivan Martinac (1938-2005) byl chorvatský režisér a editor proslulý svými experimentálními filmy. Vytvořil přes 70 filmů, včetně jednoho celovečerního snímku, a napsal 12 knih. Studoval na Univerzitě architektury, stavebnictví a geodesie v Záhřebu, Univerzitě architektury v Bělehradě a v Centru pro profesionální kvalifikaci filmových profesionálů v Bělehradě.

více o filmu

režie: Ivan Martinac

další filmy v sekci

Ta, která vstupuje do moře
Významný film, který předznamenává ukrajinskou poetickou školu, vznikl jako absolventská práce na umělecké škole, ale diplomová komise ho nařkla z přílišného formalismu a nepřijala jej. Panoramatická observace přelidněné pláže je prologem k lyrické studii pohybů ve zkoumavých záběrech tváří a těl muže, ženy a dítěte, slunce a moře.
osobní program

Ta, která vstupuje do moře

Leonid Osyka
USSR / 1965 / 16 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Výjezdní doložky do Jugoslávie
Performativní miniatura s vystoupením autorů, studentů Polytechnického institutu v Charkově, kteří dokumentují svoji pouliční klauniádu, s níž vstupují do veřejného prostoru. Svou bezprostředností a hravostí jako by nevědomky předznamenali blížící se konec komunistického režimu.
osobní program

Výjezdní doložky do Jugoslávie

Oleh Kachmar, Andrii Tuziak
USSR / 1987 / 2 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Klaskacz
Clapper je krátký dokument s rychlým střihem kombinující záznamy politických protestů z období před druhou světovou válkou a po ní. Je považován za jeden z prvních polských „found footage“ snímků. Jako soundtrack ke scénám plným chaosu zní v pozadí píseň „Summertime“ v podání Janis Joplin.

Klaskacz

Wojciech Bruszewski
Polsko / 1971 / 6 min.
sekce: Konference Fascinace
Dok. Film
Filmový záznam performance uměleckého hnutí OHO, které do projektu zapojilo i obyvatele Lublaně, přirovnává mrknutí lidského oka k fungování objektů (např. semaforů či světlometů). Vytváří tak dojem, že slovinská metropole je žijící bytostí, která interaguje s člověkem a na mrkání mu stejným způsobem odpovídá prostřednictvím zdánlivě neživých objektů.

Dok. Film

OHO, Naško Križnar
Yugoslavia / 1968 / 4 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
KVN
Dokumentární črta je v koláži obrazů sídlišť a polí, univerzity či zábavy mládeže a inscenovaných výjevů společensky kritickou úvahou, která s humorem a nadsázkou využívá komentáře s dikcí připomínající oslavné dobové dokumenty. Film se promítal na několika zahraničních festivalech, ale v Sovětském svazu byl zakázaný.
osobní program

KVN

Arkadii Faustov
USSR / 1965 / 9 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Ping-Pong
Technika rozdělené obrazovky jako jedna z možností práce s médiem videa dominuje dvouminutovému filmu, jehož provedení přesvědčivě mate divákovy smysly. Záběry na hráče stolního tenisu ze tří různých uhlů pohledu se stávají prostorovými paradoxy navazujícími na sebe tak, aby vytvářely kontinuální zápas v reálném čase.

Ping-Pong

Ivan Ladislav Galeta
Yugoslavia / 1978 / 2 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Malování do vzduchu
Krátký experimentální film rané tvorby jednoho z průkopníků českého videoartu Radka Pilaře kombinuje černobílé amatérské záběry performance básníka Václava Fischera s barevnými obrazci, které autor ručně domaloval na vyvolaný filmový pás. Abstraktní tvary hravě interagují s pohyby zachycených osob.

Malování do vzduchu

Radek Pilař
Česká republika / 1965 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Osobní řezy
Autorka kombinací záběru postupného prostřihování punčochy přetažené přes svoji hlavu a televizního vysílání konfrontuje sociální stereotypy a propagandu v Titově Jugoslávii s osobní identitou. Společně s úryvky televizního archivu přibývají další vystřižené otvory až do chvíle, kdy je tvář protagonistky odhalena.

Osobní řezy

Sanja Iveković
Yugoslavia / 1982 / 4 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Čas
Propast mezi mikrosvětem lidí a makropohledem času všehomíra ukazuje asociativní montáž, která využívá rytmus a tempo jako významotvorný prvek. Na pozadí plynutí a zastavení v přírodě se freneticky hemží lidské mraveniště, které pulzuje v cyklu probuzení a usínání, zrodu a smrti, úsvitu a soumraku.

Čas

Mark Soosaar
Estonsko / 1983 / 11 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Toothache

Toothache

Ragnheidur Gestsdottir
Island / 2011 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Informácia o rukách a ľuďoch
Informácia o rukách a ľuďoch je krátký experimentální černobílý film zachycující ruce na stole, které zkoumají okolí a interagují s jiným párem rukou naproti u stolu.

Informácia o rukách a ľuďoch

Ľubomír Ďurček
Slovensko / 1982 / 6 min.
sekce: Konference Fascinace
Přívod vody
Poetické zpodobnění práce muže z přímořského města v Abcházii, který pečuje o přilehlé lesy a stráně. Rozlehlé kopčité pastviny, hory, zvířata a řeky jsou prostředím krajinné lyriky i symbolistních výjevů, kdy muž v noci vysvobodí vlka chyceného do pasti nebo čistí koryto potoka.
osobní program

Přívod vody

Ada Kviraia
USSR / 1987 / 16 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt