Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Žádné Moldavsko, 1937
Žádné Moldavsko, 1937
Žádné Moldavsko, 1937

Žádné Moldavsko, 1937

režie: Madi Piller
originální název: Not Moldova,1937
země: Kanada, Moldavsko, republika
rok: 2019
délka filmu: 13 min.

synopse

Deníkové svědectví z autorčiny cesty do Moldavska, odkud museli její prarodiče ve 30. letech minulého století uprchnout kvůli svému židovskému původu. Archivní materiál spojený s výpověďmi pamětníků evokuje exodus, válku a totalitu a střetává se s obrazy místních předmětů a výjevy tradičních rituálů. 

„Ve svém filmu jsem byl svědkem různých míst a nenápadně shromažďované, bolestné historie, již tvarovala bolest a utrpení.“ M. Piller

biografie

Madeleine Piller (1960) je kanadská filmařka a kurátorka. Abstraktní a poetické dokumentární obrazy jejích děl vycházejí z experimentů s filmovou surovinou, kterou mnohonásobně kopíruje nebo s ní tonálně manipuluje. Ve svých kontemplativních filmech využívá také animačních technik. Snímek Bez názvu, 1925 uvedl jihlavský festival v roce 2016.

více o filmu

režie: Madi Piller
producent: Madi Piller
střih: Madi Piller

další filmy v sekci

Rozpad 93–96
Osobní nejistoty a nahromaděné pocity filipínského přistěhovalce v USA se přelévají do politologických úvah a kritických komentářů o kolonizaci mysli interpretací amerického snu. Montáž rodinných filmů z let zmíněných v názvu je také anatomií rodinných vztahů a prožívání vlastní identity. „S každým novým dílem jako bych s filmařinou začínal zas od nuly, ale novým způsobem. A pak si říkám ‚k čertu s tím‘, ať to do té doby bylo cokoli za postup.“ M. Reverza

Rozpad 93–96

Miko Revereza
Spojené státy, Filipíny / 2017 / 5 min.
sekce: Fascinace
Východoevropská premiéra
Vznášení
Digitální miniatura, v níž způsob rozkladu obrazu zdůrazňuje, co zanecháváme za sebou – trajektorie pohybů, činů, rozhodnutí, gest. Původce stop se rozpouští ve zviditelňování toho, co zůstává; jednoduchý vizuální princip spouští imperativ ohledu na důsledky a pozůstatky pohybů myslí, těl i věcí. "Choreografie imaginární cesty 
Barva / 7 minut 40" P. Bokanowski

Vznášení

Patrick Bokanowski
Francie / 2018 / 8 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra
Zůstaň, pokud můžeš / Jdi, když musíš
Filmový portrét dvou současných hongkongských umělkyň, snímaných přes led a dým, ve kterých se způsobem těmto látkám vlastním zrcadlí aktuální pohnuté události ve Zvláštní administrativní oblasti ČLR. Poezie slov a introspekce se tu v několika vrstvách překrývá s tepající neodbytnou prózou dokumentované skutečnosti.   „Abstraktní pojetí skutečné události rozvíjí představivost a emoce v jiném časoprostoru a podrobuje je sebezpytu.“ E. Wendi
osobní program

Zůstaň, pokud můžeš / Jdi, když musíš

Elysa Wendi
Hongkong, zvláštní administrativní oblast Číny / 2019 / 12 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra
Pro Delii
Film vytvořený na 35mm materiál bez kamery, věnovaný britské hudebnici a skladatelce elektronické a konkrétní hudby Delii Derbyshireové, pracuje v obrazech s jejími kreslenými partiturami a vizualizacemi zvukových a hudebních nápadů a je doprovázen hudební koláží ze zvukových kompozic pro divadelní představení. Tvůrčí kořeny britské filmařky Mary Starkové jsou v textilní tvorbě, kterou se inspiruje i ve svých filmech. Její audiovizuální díla experimentují se zvuky, vyrůstajícími z prostředí továren a záznamových a projekčních přístrojů. Kromě filmů vytváří i audiovizuální instalace, ve kterých pracuje s lidským tělem, světlem, stínem a matérií filmového pásu.„Ve své tvorbě pracuji přímo s filmovým pásem. Považuji jej za so chařský materiál, zkoumám, jak jej prezentovat coby vizuálně hmatovou matérii, která si zaslouží být středem zájmu.“

Pro Delii

Mary Stark
Velká Británie / 2016 / 17 min.
sekce: Fascinace
Mezinárodní premiéra
Dvacet devět minut na moři
Jiné možnosti moře. Digitální impresionismus v trpělivém rozkladu obrazu do pohyblivých barev provázených subtilním zvukem neutišitelného větru. Valivý pohyb zdůrazněný rozjímavou pomalostí odkazuje k neustálosti proměn vln i jejich reprezentací. „Dlouhá hluboce niterná cesta v našem vztahu s násilím a pamětí. Pohyblivé digitální obrazy mají udržet informace stabilní. To my dokážeme prolomit.“ J. Perconte

Dvacet devět minut na moři

Jacques Perconte
Francie / 2016 / 30 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Portbou
Ohledávání místa, rostlin, kamenů, budov i hřbitova ve vesnici, která leží na severovýchodu Katalánska na hranici s Francií ve skalnaté zátoce a kde zemřel a je pochován Walter Benjamin. Taktilní setkání s místem provádí prototyp haptické kamery, která z nečekaných perspektiv snímá objekty, jichž se její uživatel dotýká. Agata Merglerová je postgraduální studentkou humanitních věd na kanadské University of York, zde pracuje na vývoji aparátů, které sní- mají to, čeho se jejich uživatel dotýká. Cristian Villavicencio Ruiz (1984) pochází z Ekvádoru a studuje doktorát na Baskické univerzitě v Leioa. Ve své tvorbě zkoumá vztah mezi hmatovou a vizuální percepcí a jejich posuny při digitálním přenosu vjemů pomocí nejmodernější techniky.„Díky d oma vyrobeným prototypům digitálních ‚haptických kamer‘ máme v naší společné práci možnost zpo chybňovat hegemonii vizuality a úlohu d otyku ve výrobě filmů.“

Portbou

Agata Mergler, Cristian Villavicencio
Španělsko, Kanada / 2016 / 4 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Pořád musíme zavírat oči
Kompilace dokumentací zachycených při natáčení různých filipínských snímků, včetně filmů režisérů Lava Diaze či Erika Mattiho, vytváří tiché napětí a ve stylu pomalých narací a zevrubného pozorovatelství buduje dystopické sci-fi vyprávění o lidských avatarech ovládaných aplikací, přičemž je také poznámkou o různých podobách současné filipínské kinematografie.   „Říká se, že když se filmař stane rodičem, přestane točit filmy. The Remote Daddy Framework je pro mě způsob, jak se čas od času dostat z domu a zachytit v bleskovém tempu tři hodiny záznamu, které pak zpracovávám k jiném účelu.“ J. Torres

Pořád musíme zavírat oči

John Torres
Filipíny / 2019 / 13 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra
Mimoplanetární vyhodnocení III: Entropie: 25800
Melancholie bloumání krajinou rozbíjená místy kýčovitými disko-duhami a barevnými ilustracemi otevírá možné světy mimoplanetárního vědomí sdělujícího zprávu, v níž odkazy na termodynamické zákony či mayskou symboliku narážejí na kritické interpretace očekávání konfrontace lidského a vesmírného.   "‚ONO‘ ví." Yin-Ju Chen  

Mimoplanetární vyhodnocení III: Entropie: 25800

Yin-Ju Chen
Tchaj-wan / 2018 / 17 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra
Ukamenován
Algoritmický rozklad zobrazení kamenného sloupořadí vytvářející halucinační obrazce je v kontrastu s poklidným šerem ve starých chodbách a sloupořadích kambodžského buddhistického kláštera Angkor Wat, jimiž pomalu, kopírujíce své dennodenní rutiny, procházejí bosí mniši.Metoda geometrické fragmentarizace ve flicker skládance v matematicky přesných řezech a rytmech je působivá ve vztahu k architektuře a provokující v rozrušení přirozené harmonie místa i stavby.

Ukamenován

Seoungho Cho
Spojené státy / 2013 / 11 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra
Scenérie
Krajina nově spatřená přes tradiční ruční práce s filmovou surovinou nechává vyniknout geometrii stromů a prostranství luk. Doprovázející zvuková stopa podléhá podobným chemickým změnám jako obraz. Film vznikl na farmě kanadského režiséra Philipa Hoffmana, který každé léto hostí workshop, kam se začínající i zkušení autoři jezdí učit práci s filmovým materiálem. Horizonty vytvořené emulzí proměňují zobrazené stromořadí na les sporadicky prosvětlovaný oblohou nebo prázdným bodem na filmovém pásu.

Scenérie

Jeremy Moss
Kanada, Spojené státy / 2012 / 4 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra
#57
Vizualizace funkčnosti vysokofrekvenčních oscilátorů kdysi používaných pro testování vojenských a zdravotnických sonarů se potkává s abstraktními ilustracemi diferenciálních rovnic čínského matematika a ve zviditelnění pomocí analogových výpočetních procesů vytváří subtilní exaktnost proměnlivých textur.  "Technologie je deformující zrcadlo, jež nám ukazuje, jak lidé myslí a co dělají. Proto své dílo tvořím v dialogu se stroji, které sám vyvíjím, ve snaze zjistit, co nám říkají." J. Rekveld

#57

Joost Rekveld
Nizozemsko / 2018 / 14 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra
Drahá Daisy,
Trojdimenzionální animace minimalistickým způsobem vypráví příběh lásky a zrady mezi člověkem a technologií, který funguje jako metafora děsivé infiltrace chytrých strojů do naší stále více digitalizované společnosti. Temný vizuál, ambientní ruchy a odcizený narativ budí dojem až kyberpunkové estetiky.      „Když jsem rozbíjel počítač na kusy, trápily mě výčitky svědomí: ‚Nejsem brutální vrah?‘ A ten bizarní pocit mě přivedl na myšlenku natočit tento film.“ Y. Nishimura
osobní program

Drahá Daisy,

Yoshiki Nishimura
Japonsko / 2020 / 10 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt