Režisér a filozof diskutují o svých přístupech ke kinematografii, zkoumají využití archivních materiálů a vzájemné působení reklamy a ideologie.
Davide Abbatescianni (zdroj: Cineuropa)
Průzkum konzumerismu v poválečném Rumunsku po revoluci v roce 1989, který předkládají Radu Jude a Christian Ferencz‑Flatz, je intelektuální zábavou složenou výhradně ze starých reklam a dalších televizních záznamů.
Osm pohlednic z utopie Radu Judea (spolurežie Christian Ferencz‑Flatz) je bezesporu snímek jedinečný. V kostce jde o audiovizuální pouť šíleným světem konzumu v post socialistickém Rumunsku, složenou z televizních záběrů – především reklam – vysílaných od počátku 90. let až do 10. let 21. století. Film je jedním ze dvou snímků rumunského veterána Judea uvedených mimo soutěž na letošním festivalu v Locarnu (tím druhým je Sleep #2).
Jude a Ferencz‑Flatz rozdělili snímek na osmičku „pohlednic“ – ironicky pojmenovaných kapitol, které poskytují volné tematické okruhy pro montáž množství reklam, teleshoppingových segmentů a dalších televizních útržků. Mezi nejčastěji se opakující obrazy patří: bankovnictví; láska a telefonní sex; dávné dakijské a římské kořeny Rumunů; technologická revoluce prostřednictvím mobilů s jejich děsivými monofonními vyzváněcími tóny; mládí a kosmetické produkty; lesklé obaly; noční můry v podobě CGI; nesmyslné přechody a třpytivé titulky. Zvláštní důraz je kladen také na reklamy nabádající k investicím – moderní „zlatou horečku“, rozšířenou v 90. letech i v dalších postsocialistických či postsovětských zemích (např. podvod MMM Sergeje Mavrodiho v Rusku nebo ponziho schéma, jež v Albánii v roce 1997 přivedlo ekonomiku na kolena a rozpoutalo občanskou válku).
Celkově film obstojně provazuje jednotlivé obrazy, vytváří surrealistické efekty a místy volnou satiru. Nutno uznat, že některé pasáže jsou zábavnější a dynamičtější než jiné a závěrečná část místy trochu přetahuje. Nejvýraznější scény zahrnují dlouhý záběr na telemarketéra, který se dívá do kamery a nacvičuje různé verze věty „Usilujeme o to, abychom znásobili vaše peníze,“ a dlouhou sekvenci mnoha reklam zaměřených na páry (často hádající se nebo pronášející banální hlášky), jež vyvrcholí řadou vrcholů idiocie a má rytmus připomínající internetovou subkulturu mashupů YouTube Poop (YTP).
Celý text v původním znění si můžete přečíst na Cineuropa.