Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum

Filtrovat podle:




resetovat filtr

výpis porotců

Opus Bonum

Orwa Al Mokdad

sekce: Opus Bonum
ročník: 2021
Orwa Al Mokdad je syrský spisovatel a filmař. Natočil několik filmů včetně snímku 300 Miles (2016), který měl premiéru na mezinárodním filmovém festivalu v Locarnu a získal cenu za nejlepší debut na mezinárodním filmovém festivalu Doclisboa a cenu poroty na festivalu Olhar IntSignos de la Noite Paris. Orwa Al Mokdad je také autorem scénářů k televizním seriálům a povídkám. Poslední z nich se jmenuje Madame Suzanne a získala ocenění od Goethe Institutu.; Orwa Al Mokdad je syrský spisovatel a filmař. Natočil několik filmů včetně snímku 300 Miles (2016), který měl premiéru na mezinárodním filmovém festivalu v Locarnu a získal cenu za nejlepší debut na mezinárodním filmovém festivalu Doclisboa a cenu poroty na festivalu Olhar IntSignos de la Noite Paris. Orwa Al Mokdad je také autorem scénářů k televizním seriálům a povídkám. Poslední z nich se jmenuje Madame Suzanne a získala ocenění od Goethe Institutu.

Anamaria Antoci

sekce: Opus Bonum
ročník: 2021
země: Rumunsko
Anamaria Antoci studovala choreografii a kulturní management a v oblasti filmového průmyslu působí od roku 2012. První celovečerní film, na kterém spolupracovala, byl nezávislý snímek ILLEGITIMATE (2016, Berlinale Forum – cena C.I.C.A.E.) režiséra Adriana Sitaru, který jí vynesl cenu GOPO pro nejlepšího nováčka na poli rumunského filmového průmyslu. Její filmografie zahrnuje celou řadu krátkých, hraných i dokumentárních filmů, včetně nedávného snímku MALMKROG režiséra Cristiho Puiu, na němž pracovala jako delegovaná producentka a který se stal zahajovacím filmem v sekci Encounters na Berlinale 2020. V roce 2017 založila bukurešťskou produkční společnost Tangaj Production a v současné době zajišťuje finance pro nové filmy Andreje Ujică a Adriana Sitaru a zároveň připravuje své první seriálové drama. Anamaria je aktivní na evropském trhu, je členkou nejvýznamnějších producentských platforem (EAVE, EFP's Cannes Producers on the Move, ACE Producers, Emerging Producers, European Producers Club) a od roku 2016 rovněž zasedá v Evropské filmové akademii.

Haruna Honcoop

sekce: Opus Bonum
ročník: 2021
země: Česká republika
Haruna Honcoop je česko-japonská dokumentaristka. Po studiích sinologie na FFUK a v Číně a na Tchaj-wanu, studovala na FAMU, kde nyní pokračuje v doktorském studiu a zkoumá současný čínský nezávislý dokumentární film. Debutovala experimetální filmovou esejí Na věčné časy - Relikty architektury socialistické éry (2017), oceněný na festivalu Archfim Lund, a za krátký film Pravda nebo lež (2016) dostala cenu na festivalu This Human World ve Vídni. Nyní dokončuje dokumentární filme Olympijský mezičas o architektuře a urbanismu olympijských měst, a vyvíjí filmy Varða o významných islandských spisovatelích a Já jsem Tchaj-wanec o česko-tchajwanských vztazích.

Sofie Cato Maas

sekce: Opus Bonum
ročník: 2021
země: Nizozemsko
Sofie Cato Maas je nizozemská filmová kritička, která žije a pracuje v Londýně, kde dokončila bakalářské studium v oboru filmová věda na King's College. Pracovala pro několik filmových festivalů, včetně Mezinárodního filmového festivalu v Rotterdamu, a byla také členkou festivalových porot, např. poroty EYE Amsterdam na IFFR v roce 2016 a 28 Times Cinema na filmovém festivalu v Benátkách v roce 2018. V roce 2019 zasedala v Akademii filmových kritiků v Locarnu a v roce 2021 v Collegiu na Le Giornate Del Cinema Muto v Pordenone. Po celý rok navštěvuje filmové festivaly a přispívá především do časopisů Senses of Cinema a MUBI. Sofie se zajímá převážně o vztah mezi kinematografií, pamětí a historií a o koncept tzv. nedokončené kinematografie, kterému se věnovala i ve své disertační práci.

Olmo Omerzu

sekce: Opus Bonum
ročník: 2021
země: Česká republika
Olmo Omerzu se narodil ve Slovinsku a své první filmové krůčky podnikl před deseti lety během studií na pražské FAMU. Jeho první dva filmy (Příliš mladá noc, Rodinný film) měly premiéru na neméně významných filmových festivalech Berlinale a San Sebastian, třetí celovečerní film Všechno bude mu vynesl cenu za nejlepší režii na MFF Karlovy Vary 2018, celkem šestkrát zvítězil na Českých lvech a byl vybrán na MFF Toronto 2018. Olmo ve svých filmech zkoumá lidskou povahu a rodinné vztahy a lidi lapené ve vlastních očekáváních o sobě samých. Jeho poslední celovečerní film Atlas ptáků měl premiéru v hlavní soutěžním programu 55. MFF Karlovy Vary 2021.

Pedro Emilio Segura Bernal

sekce: Opus Bonum
ročník: 2021
země: Mexiko
Pedro Emilio Segura Bernal je festivalový dramaturg, filmový kritik a filmový distributor žijící v Mexiku. Je spoluzakladatelem a členem vedení filmové distribuční společnosti La Ola Cine se sídlem v Mexico City. V současné době pracuje jako dramaturg pro festivaly Black Canvas FCC, Reykjavik Film Festival a Daimon. Je kurátorem programů, filmů a retrospektiv pro Cineteca Nacional Mexico, DA Films, Moldova Film Fest a Berlin Critic's Week. Jeho články o kinematografii byly publikovány mimo jiné v časopisech Cinema Scope, Film Comment, MUBI Notebook a tiskových výstupech festivalů Locarno, Viennale a Mar del Plata.

Svědectví

Česká radost

Jindřich Andrš

sekce: Česká radost
ročník: 2021
země: Česká republika
Jindřich Andrš (1994) studoval režii dokumentárních filmů na FAMU, filmovou vědu na Univerzitě Karlově a Edinburgh Napier University. Jeho celovečerní dokumentární debut Nová šichta (20202) intimní časosběrný portrét propuštěného horníka, který se rozhodl přeučit na programátora, získal řadu odborných a diváckých ocenění (DOK Leipzig, FIPADOC, MFDF Jihlava, Ceny české filmové kritiky, Finále Plzeň, širší nominace na “evropského Oscara” - European Film Awards a další). Jako producent dokončil mezinárodně úspěšný krátký film Pripyat Piano, „dokumentární koncert“ z Černobylu.

Tomáš Klein

sekce: Česká radost
ročník: 2021
země: Česká republika
Jako svůj celovečerní hraný debut připravuje adaptaci knihy Jáchyma Topola Citlivý člověk. Jeho studentské filmy byly úspěšně uvedeny na řadě mezinárodních festivalů. Bakalářský film Retriever, který natočil spolu s Tomášem Mertou, byl uveden na MFF v Cannes v sekci Cinéfondation. Jako druhý režisér spolupracoval na filmu Jana Němce Vlk z Královských Vinohrad. Snímek na přání zesnulého režiséra následně dokončil. Za film FREM Viery Čákanyové, na kterém se podílel jako kameraman, získal cenu České filmové kritiky za audiovizuální počin roku (film měl mezinárodní premiéru na Forum Berlinale a získal cenu Pavla Kouteckého).

Jakub Kudláč

sekce: Česká radost
ročník: 2021
země: Česká republika
Absolvoval Bratislavskou státní konzervatoř, obor skladba. Do Prahy přesídlil již za studií, kdy na Karlově univerzitě vystudoval filozofii. Doktorát následně získal na FAMU. Věnuje se především psaní scénické a filmové hudby. Vedle toho přednáší na FAMU a Baťově univerzitě ve Zlíně mimo jiné teorii filmové hudby nebo hudby v animovaném filmu. V oblasti filmové a televizní tvorby napsal hudbu například k filmům Lov na černého žraloka (2018), Zlatý podraz (2018, nominace na českého lva za nejlepší hudbu), Modrý tygr (2012), Krajina ve stínu (2020, oceněno českým lvem za nejlepší hudbu), nebo k minisérii Božena. V divadelní oblasti vytvořil hudbu zhruba ke stovce inscenací. Spolupracoval či spolupracuje s mnoha režiséry a pracoval ve významných divadelních institucích včetně Národního divadlo v Praze či National Theater Oslo.

Monika Omerzu Midriaková

sekce: Česká radost
ročník: 2021
země: Slovensko
Monika Omerzu Midriaková je slovenská skladatelka žijící v Praze. Po studiu střihové skladby na pražské FAMU se věnuje střihu a skládání hudby pro filmy a televizi a tvorbě s vlastní kapelou. Spolu se Šimonem Holým byla nominována na Českého lva za hudbu k filmu Všechno bude (2018). Aktuálně se v kinech promítá Atlas ptáků s její hudbou. Skládá také písničky pod jménem Leto s Monikou.

Tomáš Pospiszyl

sekce: Česká radost
ročník: 2021
země: Česká republika
Tomáš Pospiszyl je historik umění, kurátor a pedagog. Zabývá se výtvarným uměním 20. a 21. století, zvlášť vztahy mezi tvorbou východní Evropy a Západu a mezi vysokou a populární kulturou. Zajímá se o poměr filmu a výtvarného umění a publikoval články o oficiálním výtvarném životě socialistického Československa. Vedle řady katalogů a monografií je autorem knih Octobriana a ruský underground (2004) Srovnávací studie (2005) nebo Asociativní dějepis umění ( 2014). Vede Katedru teorie a dějin umění na Akademii výtvarných umění v Praze.

Marie Sýkorová

sekce: Česká radost
ročník: 2021
země: Česká republika
Marie Sýkorová se narodila v roce 1984 v Havlíčkově Brodě. Žije v Paříži, pracuje jako novinářka a pravidelně referuje o dění v politice, kultuře a společnosti ve Francii. Spolupracuje s TV Arte, Českým rozhlasem - stanicemi Vltava, Plus a Radiožurnál. Přispívá do A2 a na Novinky.cz. Je autorkou radiodokumentů Odysea Oskara Morawetze a Já, Karel Ančerl, které byly natočené pro Český rozhlas Vltava.

Fascinace

Porota pedagogů a studentů – Česká radost

Dokumentární kniha

Tereza Horváthová

sekce: Dokumentární kniha
ročník: 2021
země: Česká republika
Nakladatelka, redaktorka, překladatelka, spisovatelka, organizátorka. Vystudovala na FFUK v Praze obor francouzský jazyk a literatura. V roce 2000 založila se svým mužem Jurajem Horváthem nakladatelství knih pro děti Baobab. V roce 2011 vymyslela a zorganizovala první ročník mezinárodního festivalu malých kvalitních nakladatelů Tabook. Kromě práce v nakladatelství píše knihy pro děti, prózu i poezii, nárazově také překládá a píše filmové scénáře. Iniciuje neziskové kulturní akce a věnuje se mírnému politicko-kulturnímu aktivismu. Za knihu Modrý tygr obdržela cenu Zlatá stuha pro rok 2005. Podle knihy vznikl stejnojmenný film v režii Petra Oukropce. Žije v Táboře, kde se svým mužem vychovává osm dětí.

Radim Kopáč

sekce: Dokumentární kniha
ročník: 2021
země: Česká republika
Radim Kopáč je literární a výtvarný kritik, editor, kurátor, moderátor diskusních pořadů. Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na FSV UK. Od roku 2010 zaměstnanec Oddělení literatury a knihoven Ministerstva kultury ČR. V letech 2010 až 2015 editor časopisu Živel. Aktuálně publikuje v denících Lidové noviny, Mf Dnes, Deník N, v časopisech Harmonie, Host, Rodina a škola, Týdeník Rozhlas nebo Uni; spolupracuje s Českým rozhlasem i Českou televizí, dále s nakladatelstvími Academia, Karolinum, Slovart nebo Větrné mlýny, s knižními veletrhy a literárními festivaly Svět knihy a Měsíc autorského čtení, se zahraničními pobočkami Českých center. Vydal řadu knih z dějin literární a kulturní periferie posledních dvou století (například Praha ožralá a Nevěstince a nevěstky), uspořádal výbory nebo soubory děl desítek autorů (od R. Altschula po J. Wolkra). Kurátorsky připravil retrospektivy G. Miklínové, R. Fučíkové, I. Vodseďálka, V. Shocka, M. Singera nebo přehlídku současné české ilustrace knih pro děti a mládež 12 světů.

Apolena Rychlíková

sekce: Dokumentární kniha
ročník: 2021
země: Česká republika
Apolena Rychlíková je redaktorka webu A2larm.cz, publicistka, filmová a rozhlasová dokumentaristka. Působí jako komentátorka pro český rozhlas a Salón Práva, své texty píše pro celou řadu českých médií. Jako filmařka spolupracuje s předními českými produkcemi. Její film Hranice práce získal cenu za Nejlepší český dokument a Cenu diváků na MFDF Jihlava 2017 a Cenu filmových kritiků v témže roce. Je držitelkou Novinářské ceny za Nejlepší komentáře roku 2017, v roce 2021 pak získala cenu Novinářská křepelka pro novinářky a novináře do 33 let. Jako první Češka byla nominována na prestižní novinářskou cenu European Press Prize za svůj komentář Black Lives MAtter po Česku. Je iniciátorkou vzniku sborníku autorů a autorek nové levice s názvem Budoucnost, vydaném v roce 2020 v Nakladatelství IDEA, jednou z 28 evropských umělkyň, které publikovaly ve sborníku Europe 28. Vydává vlastní feministický podcast Kvóty. Je členkou Rady mezinárodní platformy Progressive International a spoluzakladatelkou interdisciplinární platformy Paměť města. Absolvovala magisterský program Katedry dokumentární tvorby na pražské FAMU. Dlouhodobě se věnuje otázkám sociálních nerovností, bydlení, politice a feminismu.

Lukáš Senft

sekce: Dokumentární kniha
ročník: 2021
země: Česká republika
Lukáš Senft je dokumentarista, spisovatel a antropolog. Za svou publicistickou činnost obdržel v roce 2017 cenu Novinářská křepelka a za svou antropologickou studii o návratu vlků na Broumovsko získal v roce 2020 Cenu CASA. V současné době vede rubriku esejů v časopise Tvar a pracuje jako odborný pracovník VŠ v Sociologickém ústavu Akademie věd ČR. Je jedním z tvůrců Filmu jako Brno, v němž studenti dokumentární tvorby společně se svým pedagogem Vítem Klusákem nabídli pohled na prvomájovou blokádu neonacistického pochodu v Brně. Film byl nominován na nejlepší český dokumentární film roku 2011 na MFDF v Jihlavě a promítán mj. na festivalu Jeden svět. Jako režisér a jako kameraman spolupracoval s Českou televizí (např. režie dokumentárního portrétu premiéra Petra Nečase „Pan Čistý“ z cyklu Expremiéři), jako vedoucí videoredakce projektu Deset témat pro evropské volby spolupracoval s Deníkem Referendum. Vedle toho vytvořil spoty pro crowdfundingové kampaně nezávislých projektů zkvalitňujících veřejný prostor (Piana na ulici, Zdrojovna) a publikoval články spojující oblast filmu a sociální zaměření (časopis Film a doba, server Romea apod.)

Porota pedagogů a studentů – Opus Bonum

Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt