28. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
Československý filmový fejeton
Nová autenticita československého filmového fejetonu.
„Ztráta smyslu pro humor je jednou z nejtěžších invalidit naší doby.“
Specifický útvar filmového fejetonu se v Československu rozšířil v 60. letech minulého století. Reagoval na společensko-politický vývoj v zemi i na veristické trendy ve světové kinematografii. Větší svoboda projevu a prostor pro veřejnou diskuzi umožnily bližší kontakt tvůrců s veřejností i se všední realitou obyčejných lidí. Vznikají díla, pro něž se vžilo označení československá nová vlna, v oblibě jsou ankety, skrytá kamera, reportáže i observace. Mezi žánry této „nové autenticity“ patřil i filmový fejeton, který s ironickou nadsázkou komentuje negativní celospolečenské jevy.
Jeselňáčkové a jeselničky, zrychlený rozkvět orchideje, chrliče a bezdětný český čáp, to vše patří do prohlídky Lednického zámku a přilehlého parku. Hlas slavného rozhlasového a televizního umělce Jiřího Štuchala se shovívavým komentářem turistického hemžení doprovází ornitologický průlet krásami jižních Čech.
Co divák nevidí
Kuba Jureček
Československo / 1964 / 12 min.
sekce: Československý filmový fejeton
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Ztráta smyslu pro humor je jednou z nejtěžších invalidit naší doby, hlásá svérázná interpretace českých dějin očima výtvarníků Josefa Neprakty, Vladimíra Jiránka, Jaroslava Vyskočila a Zdeňka Jirotky. Mistři kreslené satiry na příkladech historických událostí komentují proměnu socialismu během Pražského jara.
Co nebylo v dějepise
Miloslav Hrubý
Československo / 1969 / 9 min.
sekce: Československý filmový fejeton
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Ani na milionu koloběžek se nedostaneme do budoucnosti, to pochopí i nemluvně. Jenomže žijeme ve společnosti nosorožců, která funguje spíš jako zoo než pokrokový svět. Filmový fejeton o problematice odměňování podle společenského významu práce hravou formou pojednává o nespravedlivé ekonomice.
Čtyřikrát o jednom
Radúz Činčera
Československo / 1963 / 16 min.
sekce: Československý filmový fejeton
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Místo letního táboru v přírodě realita betonových ploch, hlíny nedostavěných sídlišť a nevrlých obyvatel bytových domů, to je dětství v prázdninové Praze. Karel Höger ironicky zve do neexistující pohádkové Prahy, která se stará o zdravý vývoj budoucích generací. Je to stověžaté hřiště snů, kam nesmí dospělí a děti si konečně mají kde hrát.
Divná pohádka
Jaroslav Šikl
Československo / 1963 / 12 min.
sekce: Československý filmový fejeton
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Být někde jinde je podstatou českého kempování. Letmé pohledy zadaných očí, vnady kolemjdoucích žen, fronty na potraviny, potyčky lidských samců, teritoriálnost stanových kolíků i erotika prolnutá dobovým swingem zosobňují podvratnou letní iluzi dojemně malicherného kolektivního útěku do stejného.
Dovolená
Václav Táborský
Československo / 1963 / 8 min.
sekce: Československý filmový fejeton
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Starý mládenec Jiří Menzel si v instruktážním filmu o tom, jak nebýt sám, hledá partnerku. Sociálně futuristická sonda do duší nezadaných s nedostatkem příležitostí k seznámení ukazuje, že nová doba nabízí nové možnosti. Třeba švýcarský počítač na hledání partnera či partnerky snů.
Jeden a jedna jsou dva
Václav Táborský
Československo / 1965 / 10 min.
sekce: Československý filmový fejeton
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Mám ráda papoušky, opičky, plynové masky a Čechy, chlubí se holčička v křehce upřímném sociologickém filmu-anketě, jenž se ptá dětí od čtyř do pěti let, co je to domov, národ, vlast. Doma jsme, když nejsme venku, domov nemá název, je to pocit. Vlastenectví přichází až pak, evropanství a češství se učíme. Národ se stává domem, úkrytem i pastí.
Národnost dětská
Radúz Činčera
Československo / 1965 / 23 min.
sekce: Československý filmový fejeton
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Ptáček na jelením paroží, šlechtična, na kterou spadl lustr a pak uhořela, plstěné nazouváky na zámecké podlaze a vysoká pozpátku. Pouťové atrakce, doplňující žánrové obrázky z hromadného autobusového zájezdu na Hlubokou, ukazují turisty při zpomaleném nebo zrychleném úniku do kolektivního bezčasí.
Neděle na Hluboké
Jiří Papoušek
Československo / 1963 / 13 min.
sekce: Československý filmový fejeton
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Naše koule uspokojí každého kominíka, chlubí se centrálně plánovaná ekonomika a vyrábí koulí čím dál víc. Jenomže kominíků je pořád stejně. Socialistická obdoba Hlavy 22 břitce ironicky komentuje paradoxní ekonomiku nedostatku a nadbytku. Mechanické soukolí průmyslu vyrábí ze setrvačnosti, jen proto, aby se vyrábělo.
O kouli na zeměkouli
Bohuslav Musil
Československo / 1965 / 12 min.
sekce: Československý filmový fejeton
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Dej sem jablko, budeš inteligentní a ani ti to nebudou vyčítat, slibuje Athéna Paridovi, Janu Přeučilovi, který se nemůže rozhodnout, která z trojice dívek na pražské plovárně je nejkrásnější. Miloš Kopecký a Miroslav Horníček komentují esteticko-ideologická měřítka uplatňovaná na ženskou krásu v průběhu věků.
Paridův soud
Radúz Činčera
Československo / 1962 / 24 min.
sekce: Československý filmový fejeton
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Nikdy neuvidíme, jak mizí kapka rosy ze stébla trávy, říká fatálně poetický komentář k lidskému času. Ten filmový na rozdíl od lidského dokáže zpomalit, zrychlit, dívat se z velké blízkosti i z nadhledu. Pak je tu ještě čas kadibudky. Je to čas úřednický, který vrtkavě přešlapuje kolem stálé netečnosti kupky sena.
Podivuhodný čas
Jiří Papoušek
Československo / 1968 / 11 min.
sekce: Československý filmový fejeton
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Největší klid je na střeše, protože nedělní Praha neodpočívá. Chaotický proud kolektivně odpočívajícího národa se lavinovitě šíří na koupaliště, náplavku nebo po Vltavě. Milovníci a milovnice piva, stanování a rekreačního sportu opouštějí své domovy, aby si v symfonii davů úžili tóny víkendového velkoměsta.
Pražská neděle
Bruno Šefranka
Československo / 1963 / 15 min.
sekce: Československý filmový fejeton
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Slona zastřelit a je po problému, říká neviditelné pražské zastupitelstvo, které rozhoduje o financování kultury. Trpce satirický komentář ke katastrofálnímu stavu budov Národní galerie, České televize a pražských památek upozorňuje na to, že všichni jsme sloni, kterým padá na hlavu střecha zvěřince.
Ty náš slone
Václav Táborský
Československo / 1963 / 9 min.
sekce: Československý filmový fejeton
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Václavské náměstí je Československá socialistická republika v kostce, vysvětluje Karel Höger v komentované mozaice lokálních jevů, ke kterým patří setkávání u koně, rozvlněné davy turistů a turistek z Čech i zahraničí, nákupní horečka nebo vlastenecká náklonnost k českému pivu a sklu.
Václavské náměstí
Václav Táborský
Československo / 1961 / 12 min.
sekce: Československý filmový fejeton
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Benzín je jako morfium a obsluha pohonné čerpací stanice jako drogový dealer. Barevně dotěrná skrytá kamera přináší obraz národa na tripu. Touha vyhání motoristy na cestu, aby jim žoviální zaměstnanec natankoval do kovových útrob vůni dálek a svobody.
Vůně benzinu
Jiří Papoušek
Československo / 1963 / 17 min.
sekce: Československý filmový fejeton
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Reportáž z nedokončeného sídliště, oceněná na festivalu v Benátkách, zachycuje moře bláta, dělící obyvatele a obyvatelky pražských Malešic od jejich snů o novém světě, který dostali absurdně rozestavěný. Panely jako balíček sušenek, vodovodní kohoutek bez vody a konzerva s blátem k obědu připomíná, že společnost je dětské hřiště, na kterém se může stát cokoli.
Zablácené město
Václav Táborský
Československo / 1963 / 7 min.
sekce: Československý filmový fejeton
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Některé bytosti se narodí s křídly, jiné žijí za plotem a touží po svobodě. Tklivě pohádkový hlas Stanislava Neumanna v poetickém snímku, natočeném pro ministerstvo zemědělství, apeluje na lidský soucit. Miliony očí pronásledovaného národa zajíců bojují proti honicím psům, kulkám a vykořisťování.
Zaječí hony
Miro Bernat
Československo / 1960 / 20 min.
sekce: Československý filmový fejeton
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Ústa ve tvaru hustilky, zvětšený hrudní koš a žádné nohy, tak bude v budoucnu vypadat homo koumes, představitel matracové a tranzistorové kultury. Satirický fejeton o zanedbávání pěší turistiky vykresluje nový typ člověka, který do přírody prchá stejně houfně jako homo sapiens, člověk pěší, jenom má místo nohou kola.
Ztratil se pěší člověk
František Papoušek
Československo / 1964 / 8 min.
sekce: Československý filmový fejeton
Film již měl českou festivalovou premiéru.