27. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum

Průhledná krajina: Filipíny

Počínaje samými začátky, kdy na Filipínách vznikaly první filmy (tj. od roku 1899), představuje tento kurátorský výběr ponor do historického vývoje, jenž se prodlouženým obloukem dotýká i současných digitálních děl. Podobná přehlídka nebyla ještě nikdy předtím uspořádána v tak závratné šíři a se záměrem shromáždit na jednom místě veškeré milníky filipínské kinematografie – tj. historie, která se překrývá s dějinami celosvětové kinematografie. Dějiny země tak poskytly pevné podloží pro kurátorský výběr, jehož výsledkem je rozsáhlý vhled do staleté filmové tvorby na Filipínách.

Přečtěte si na dok.revue rozhovor o tom, jak festivalové dramaturgyně Andrea Slováková a Adriana Belešová celou retrospektivu připravovaly, proč bylo nutné navštívit Filipíny osobně a jak se dokument na Filipínách vyvíjel.

O filmových městských symfoniích, které vyobrazují Manilu v různých polohách, píše pro dok.revue Janis Prášil.

Sekce Průhledná krajina: Filipíny vznikla ve spolupráci s Film Development Council of the Philippines.

výpis filmů

ABCD
Experimentální animace využívá písmena abecedy jako odrazový můstek pro asociativní sled dvaceti šesti obrazů. Každé písmeno odkazuje na jiné téma, z nichž klíčové jsou ty, které souvisí se socio-politickými otázkami. Vedle démonického písmene „e“, odkazujícího na anglické označení pro zlo, je nejzajímavější písmeno „q“, jelikož dovoluje ptát se, proč jsou Filipíny chudé, když mají tak bohaté zdroje přírodních surovin.
osobní program

ABCD

Roxlee
Filipíny / 1985 / 6 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Bolest v očích
Kolektivní dílo na počátku 90. let minulého století vzniklo během workshopu pod vedením německých filmařů Michaela Wulfese a Christiana Weisenborna. Jeho autoři, kteří nyní patří mezi stálice filipínského filmu, přináší intimní portréty dětí, žijících v ulicích Manily.
osobní program

Bolest v očích

Arturo Boncato Jr., Cesar Hernando, Ditsi Carolino, Joseph Fortin, Mario Guzman, Mylene Segundera
Filipíny / 1990 / 51 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Evropská premiéra
Bontocká eulogie
V průkopnickém autoetnografickém dokumentu, v jehož rámci autor propojuje vlastní příběh s širším kulturním, společenským či politickým kontextem, režisér Marlon E. Fuentes pátrá po osudu svých předků. Výzkum ho dovede do roku 1904, kdy byl jeho dědeček na světové výstavě v St. Louis vystaven jako exponát ve filipínské rezervaci. Filipínskou rezervaci si návštěvníci*ice výstavy v době doznávající filipínsko-americké války obzvlášť oblíbili*y, protože ospravedlňovala postup americké armády, která v rámci šíření civilizačního pokroku provedla invazi na filipínské ostrovy. Kombinací dokumentárních a kvazi dokumentárních pasáží Fuentes upozorňuje také na zneužívání archivních materiálů, považovaných za objektivní záznam skutečnosti, k ideologickým účelům.
osobní program

Bontocká eulogie

Marlon Fuentes
Filipíny, Spojené státy / 1995 / 57 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Děti bouře: Kniha první
Filipíny postihuje nejvíce bouří na světě. Žádná však nebyla tak silná jako tajfun Haiyan z roku 2013, známý jako Yolanda. Vytvořil patnáctimetrové vlny, které zničily přístavní město Tacloban a pronikly kilometr do vnitrozemí. Několik měsíců po přírodní katastrofě natáčí Diaz v Taclobanu, jak se žije dětem, které přišly o rodiny a přežívají v postapokalyptickém světě. Působivé dokumentární obrazy připomínají Diazova hraná epická dramata. V pomalých hypnotických záběrech zprostředkovávají houževnatost a vytrvalost v boji o přežití. Na pozadí fotogenických obrazů zkázy vyvěrá otázka, jaká bude generace, která musela předčasně dospět.
osobní program

Děti bouře: Kniha první

Lav Diaz
Filipíny / 2014 / 143 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Česká premiéra
Dítě Manily
Zoufalá žena, která na ulici v noční Manile svírá malé dítě, představuje symbol chudoby uprostřed velkoměsta. Tíživé sociální drama, působivě propojující hraný film a animaci, ožívá kreslenými postavami, které rozvíjí pozitivnější alternativu příběhu. Křesťanské motivy přináší zprávu o víře, naději a lepším světě.
osobní program

Dítě Manily

Dange Desembrana, Emmanuel Dadivas
Filipíny / 1993 / 6 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Mezinárodní premiéra
Dočasnost ohně, jednání 2., scéna 2., Suring & Kuk-ok
Palawanská legenda vypráví o šamanské dívce Suring, jež na sebe přivolá kletbu. Skamarádí se s Kuk-okem, bytostí, která dokáže převzít jakoukoli podobu. Experimentální snímek, kombinující postupy hraného a animovaného filmu, s okouzlující hravostí zhmotňuje svět polobohů a polomonster.
osobní program

Dočasnost ohně, jednání 2., scéna 2., Suring & Kuk-ok

Auraeus Solito
Filipíny / 1995 / 9 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Mezinárodní premiéra
Domorodý život na Filipínských ostrovech
Nejnovější objev z filipínských archivů, etnografický dokument z roku 1913, přepisuje dějiny kinematografie. Vznikl devět let před snímkem Nanuk, člověk primitivní od Roberta Flahertyho a stává se tak prvním celovečerním dokumentárním filmem na světě. V pěti výjevech zachycuje různé aspekty života domorodých obyvatel. Představuje jeden z mála pozitivních dopadů kolonizace, která přinesla na Filipíny kinematografii. Jejím nositelem byl tajemník pro vnitřní záležitosti Filipín Dean C. Worcester. Snímek pořídil na konci své politické kariéry, než se s ním vydal na lukrativní přednáškové turné po Spojených státech.
osobní program

Domorodý život na Filipínských ostrovech

Dean C. Worcester
Filipíny, Spojené státy / 1913 / 75 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Evropská premiéra
Dvě tváře Ježíše
Maleldo je svatý víkend, během něhož se každoročně koná křížová cesta. Ve filipínské provincii Pampanga se neschází jen věřící, kteří se nechávají ukřižovat, ale i diváci, kteří na své mobilní telefony a fotoaparáty dychtivě zachycují krvavou tradici. Dokumentární koláž propojuje křesťanskou symboliku hříchu, viny a trestu s voyeurismem éry sociálních médií.
osobní program

Dvě tváře Ježíše

Jet Leyco
Filipíny / 2016 / 12 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Evropská premiéra
Hádanka (Pověry z odpadků)
Trpce sžíravá sociálně kritická koláž archivních materiálů vyobrazuje Filipíny jako obří smetiště, na kterém se odehrávají střety různých zájmových skupin. Politici se setkávají se zahraničními delegacemi, představiteli církve; revolucionáři nabádají k ozbrojenému povstání, zatímco chudé děti si hrají v odpadcích.
osobní program

Hádanka (Pověry z odpadků)

Mario Mercado, Rei M. Nicandro
Filipíny / 1990 / 6 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Mezinárodní premiéra
Hněv v ráji
Romance o milostném trojúhelníku a válce mezi znepřátelenými kmeny je první film, který vznikl pro první filipínské filmové studio Filippine Films. Přestože se jednalo o kasovní propadák, Zamboanga zaujímá pevné místo v historii země, protože odstartoval vznik filipínského filmového průmyslu. Je to také jeden z pěti dochovaných filmů, které vznikly před druhou světovou válkou.
osobní program

Hněv v ráji

Eduardo de Castro
Filipíny / 1937 / 58 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Evropská premiéra
i když města zmizí, my zůstaneme
Noční Manila představuje experimentální krajinu, ve které se střetávají protichůdné elementy, charakteristické pro pobyt ve velkoměstě. Fyzické se potkává s technologickým, lidské s industriálním. Rychlý sex, fragmentární životy, anonymní portréty bez obličejů a přirození se rozptylují v poetickém chaosu barevných neonů, ohňostrojů a reklam na ideální svět.
osobní program

i když města zmizí, my zůstaneme

JT Trinidad
Filipíny / 2022 / 5 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Světová premiéra
Jedna plus dvě
Dítě s plynovou maskou snící o letu orla uvádí environmentální zamyšlení nad dopady lidské civilizace na životní prostředí. Jasné sdělení je však oblečeno do neobvykle subtilního hávu, s lyrickými melodiemi a poetickými obrazy rozlehlé krajiny připravené zachytit Ikarův pád.
osobní program

Jedna plus dvě

Roxlee
Filipíny / 1990 / 5 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Jedu po Kalayaan Avenue a na ulici EDSA jsem měl nehodu
Záběr z bezpečnostní kamery zachycuje srážku autobusu s dodávkou. Ve zpomalených záběrech se dopravní nehoda mění v téměř elegantní taneční choreografii, zatímco asynchronní zvuková stopa rozehrává drama lidských hlasů, křiku a úderů, které připomínají střelbu policejních složek do demonstrujícího davu.
osobní program

Jedu po Kalayaan Avenue a na ulici EDSA jsem měl nehodu

Lem Garcellano
Filipíny / 2019 / 4 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Česká premiéra
Ještěrka aneb Jak vystupovat před plazem
Punková performance o trojjedinosti člověka, ducha svatého a ještěrky, sleduje podivnou mši za zvuku metalové hudby. Prostřihy na muže, potácejícího se po pokoji s punčochou na hlavě, a na ještěrku, vyvolávají bizarní kacířské asociace o věřících modlících se v kostelích k velkému plazu.
osobní program

Ještěrka aneb Jak vystupovat před plazem

Roxlee
Filipíny / 1986 / 5 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Česká premiéra
Johny Plazivec
Polonahý, bílou barvou natřený muž v černé paruce se po čtyřech plazí ulicemi Manily. Spíš než člověka připomíná stonožku, nebo ještěrku, či bytost z jiného světa, která vzbuzuje pobavení a nejistotu. Roxlee vypouští do ulic Plazivce, přízrak, zneklidňující zhmotnění anonymních duší lidí, kteří zmizeli během Marcosova režimu.
osobní program

Johny Plazivec

Roxlee
Filipíny / 1987 / 5 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Lidské následky
Lidské ruce mohou ničit i léčit, nastiňuje Jeffrie Po ve svém experimentálním snímku s duchovním přesahem. Představuje člověka jako fauna, který se bez ohrožení toulá džunglí, ale též jako bytost, která má sklon k destrukci. Les s mizejícími kusy dobytka se stává bitevním polem mezi temnými silami a spásou.
osobní program

Lidské následky

Jeffrie Po
Filipíny / 2018 / 13 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Mezinárodní premiéra
Manila v noci
Nejslavnější a nejkontroverznější dílo Ishmaela Bernala vyobrazuje Manilu 70. let minulého století jako dějiště vztahového propletence. Patří do něj slepá masérka Bea, lesbická narkomanka Kano nebo ženatý taxikář Pebrero, který se stýká s těhotnou milenkou Baby i milencem Manayem, zatímco jeho žena Ade si vydělává jako prostitutka. První dámě diktátora Ferdinanda Marcose se nelíbilo, že Manila je ve snímku vyobrazena jako město plné sexu, drog a homosexuality. Některé scény musely být přestříhány, název byl změněn na City After Dark, aby neobsahoval odkaz na Manilu, a snímek se nesměl uvádět v zahraničí. Později získal kultovní status a dnes se oceňuje jeho realismus a humanistické poselství.
osobní program

Manila v noci

Ishmael Bernal
Filipíny / 1980 / 150 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Česká premiéra
Na cestě za poznáním do Indie jsem dorazil do Číny
Autoportrét Henryho Francii zachycuje vnitřní svět umělce, který se v 60. letech minulého století ocitl v New Yorku, kam odešel studovat film. Jeho pobyt v USA se proměňuje v duchovní cestu, na níž mladík zakouší pocity filipínských přistěhovalců a přistěhovalkyň, ocitajících se v cizí zemi, daleko od domova.
osobní program

Na cestě za poznáním do Indie jsem dorazil do Číny

Henry Francia
Spojené státy, Filipíny / 1968 / 37 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Evropská premiéra
Na okraji
Paolo odstartoval svůj pohlavní život ve čtrnácti letech na pánských záchodcích. Od té doby se jeho život dělí na svět světla a stínu. Jeho sexuální probuzení je i politickým manifestem. Jen v nočních gay klubech může být svobodný. Je to svět imaginárních milenců, tanečníků ve tmě, kteří ve dne pro společnost neexistují.
osobní program

Na okraji

Paolo Villaluna
Filipíny / 2001 / 17 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Mezinárodní premiéra
Nechť tento film slouží jako manifest New Cinema
Frenetická střihová koláž doprovázená komentářem průkopníka nezávislého filmu Nicka Deocampa představuje filmový manifest New Cinema. Hnutí mladých filmařů*ek, kteří*ré prožili*y dvacet let v diktátorském režimu, povstalo proti propagandistické kinematografii. Silně angažovaný snímek vypráví o společenské změně, o novém filmu a novém světě.
osobní program

Nechť tento film slouží jako manifest New Cinema

Nick Deocampo
Filipíny / 1990 / 26 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Mezinárodní premiéra
noimage
Reportáž natočená pro společnost Pathé zachycuje inauguraci druhého filipínského prezidenta Manuela Luise Quezona za přítomnosti členů amerického senátu. USA povolily své kolonii, aby měla od roku 1935 vlastního prezidenta na experimentální dobu deseti let. Quezon za druhé světové války prchá do USA, odkud vede exilovou vládu.
osobní program

Nepomucenovy aktuality (nepotvrzeno)

José Nepomuceno
1935 / 36 sec.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Česká premiéra
Nic tady není
Když je člověku mezi třiceti a čtyřiceti, prožívá krizi, která vede ke znovunalezení vlastní identity, zamýšlí se režisérka čínsko-filipínského původu ve své autobiografické eseji. Vnitřní monolog, ve kterém hledá definici národa v neokoloniálním světě, podbarvují impresionisticky rozostřené útržky vzpomínek i současné reality.
osobní program

Nic tady není

Jean Claire Dy
Filipíny / 2015 / 8 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Česká premiéra
Noční můra: Předávkování
Avantgardní snímek předhazuje publiku Manilu jako chcíplou krysu. Úpadek, nihilismus a grotesknost hlavního města Filipín charakterizují životy jeho obyvatel. Skupina delikventů se předhání v tom, kdo sní krysu, mladík strčí vězně do sudu a týrá ho filozofickými proslovy, muž si pohrává s chudákem se zlomenou nohou. Mikropříběhy korunuje Ježíšova cesta na Golgotu. Khavn nemilosrdně kritizuje církev a upozorňuje na pokrytectví instituce, která ve jménu boha vede války a spolupracuje s diktátorskými režimy. Zkorumpovaný prezident, vězni, herci nebo ukřižovaný Jesus H. Christ zapadají do fantasmagorického představení, do jehož zadního plánu se propisuje sociopolitický a filozofický komentář filipínské společnosti.
osobní program

Noční můra: Předávkování

Khavn De La Cruz
Filipíny / 2008 / 88 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Mezinárodní premiéra
Oliver
Filipínský tanečník se v gay barech proměňuje v Lizu Minnelli nebo ve Spidermana. Ze svého konečníku vytahuje stometrovou šňůru, z níž spřádá pavoučí síť, aby si tak vydělal na živobytí. První část trilogie o životě pod vládou vojenského režimu Ferdinanda Marcose otřásla filipínskou kinematografií. Představuje počátek vlny dokumentů o marginalizovaných skupinách obyvatel a kritickém stavu společnosti.
osobní program

Oliver

Nick Deocampo
Filipíny / 1983 / 38 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Česká premiéra
Pilipinas: Co si myslíte o Filipínách, pane Janetzko?
Experimentální film, který připomíná spíš abstraktní obraz, představuje pomyslný rozhovor mezi Romanou a německým kameramanem Christophem Janetzkem, který na počátku 90. let navštívil Filipíny. Fragmenty akčního snímku ornamentálně probleskují mezi rozpohybovanými tvary, barvami a útržky filmového pásu.
osobní program

Pilipinas: Co si myslíte o Filipínách, pane Janetzko?

Regiben O. Romana
Filipíny / 1989 / 5 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Mezinárodní premiéra
Postup kansaských dobrovolníků v bitvě o Caloocan
Reportáž z bitevního pole, natočená pro Edison Manufacturing Company, zachycuje postup amerických jednotek, které pod vedením brigádního generála Arthura C. MacArthura mladšího roku 1899 dobyly město Caloocan. V tomto roce odstartovala filipínsko-americká válka, poté co Washington odmítl uznat Filipínskou první republiku a vyslal do země americkou armádu.
osobní program

Postup kansaských dobrovolníků v bitvě o Caloocan

James H. White
Spojené státy, Filipíny / 1899 / 56 sec.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Česká premiéra
noimage
Melancholický střihový dokument zachycuje pohřební rituály v malé rybářské vesnici Navotas. Moře je zdrojem obživy, ale i místem, kde spočinou nebožtíci. Ze svých hrobů na pobřeží se dívají na nekonečný obzor a zapadající slunce. Snímek z roku 1969 se loučí nejen s mrtvými, ale i s vymírající tradicí. Dnes je Navotas největším rybářským přístavem v jihovýchodní Asii.
osobní program

Recuerdo: dvě neděle a dvě cesty, které vedou k moři

Bibsy M. Carballo
Filipíny / 1969 / 16 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Mezinárodní premiéra
Revoluce jsou jako refrény v písních
Kombinace queer cinema a angažovaného dokumentu podává naléhavou zprávu o nutnosti společenské transformace. Pracuje s juxtapozicí sexuální menšiny a revoluce v roce 1986, ve kterém padl režim diktátora Ferdinanda Marcose. Svobody může být dosaženo pouze proměnou socioekonomických a politických struktur.
osobní program

Revoluce jsou jako refrény v písních

Nick Deocampo
Filipíny / 1987 / 49 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Mezinárodní premiéra
Rudá sága
Moře rudých a bílých vlajek, které zaplavují rýžová pole na venkově i ulice Manily, symbolizuje odpor proti ozbrojenému potlačování občanských nepokojů. Angažovaný a zároveň poetický snímek je tryznou za oběti násilí i výzvou k boji. Emotivní silou a mírou angažovanosti připomíná díla sovětské montážní školy.
osobní program

Rudá sága

Kiri Dalena
Filipíny / 2004 / 16 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Mezinárodní premiéra
noimage
Ulice Manily na přelomu 19. a 20. století jsou plné kočárů s koňskými spřeženími, lidmi v bílých evropských šatech a svatebčanů vycházejících z kostela. Za civilizovanou tváří fin-de-siècle se však skrývá diktát kolonizátorské moci, která si podmanila zemi třetího světa.
osobní program

Scény z manilské kolonie

1900 / 1 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Česká premiéra
Sexuální válečníci a samurajové
Transvestita a prostitut Joan je novodobým válečníkem. Aby uživil osmnáctičlennou rodinu, jezdí za výdělkem do Japonska. Stejně jako ostatní filipínští sexuální pracovníci a pracovnice musí podstoupit povinný výcvik, který zahrnuje i zkoušku z klasického baletu. Jedině tak dostane povolení k pracovnímu pobytu v zemi bývalé okupační a současné ekonomické moci.
osobní program

Sexuální válečníci a samurajové

Nick Deocampo
Filipíny, Velká Británie / 1985 / 26 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Česká premiéra
Smrt v zemi duchů
Encanto je duch, který přebývá ve filipínské krajině. Diaz se ho vydal hledat do regionu Bicol, který roku 2006 těžce zasáhl tajfun Reming, známý též jako Durian. Místo zamýšleného dokumentu natočil dokufikci, jež uvozuje jeho trilogii traumatu, kam náleží ještě Melancholia (2008) a Florentina Hubaldo, CTE (2012). Diazův devítihodinový opus vypráví příběh fiktivní postavy, filipínského básníka Benjamina Agusana, který se vrací ze zahraničí do rodné země. Místo domova však nalezne pouze zpustošenou krajinu. Filmová meditace o ztrátě a smrti jedinečným vizuálním jazykem vypráví o individuálním traumatu, které se proměnilo v trauma národní.
osobní program

Smrt v zemi duchů

Lav Diaz
Filipíny / 2007 / 541 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Česká premiéra
Stíny
První filipínský snímek, který získal Zlatou palmu v Cannes, kombinuje hrané a dokumentární postupy. Napůl sociální drama a napůl syrová městská symfonie vypráví příběh fotografa, jenž přijde o svůj aparát. Postavy, které potkává, představují různé tváře velkoměsta. Manila může být štváčem u dveří kostela, agresivním mužem v mercedesu nebo dítětem chudiny.
osobní program

Stíny

Raymond Red
Filipíny / 2000 / 13 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Česká premiéra
Svatý
Temně lyrická modlitba za odpuštění je první filipínský krátký film, kterému Filipínské regionální kulturní centrum udělilo cenu za nejlepší nezávislý počin. Asociativní sled hřbitovních a religiózních motivů, založený na temnosvitném kontrastu světla a stínu, sleduje přízrak ženy, která se u svého hrobu zpovídá ze svých hříchů.
osobní program

Svatý

Elvert Bañares
Filipíny / 1993 / 8 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Mezinárodní premiéra
noimage
Turumba je každoroční pochod, který se ve filipínské provincii Laguna pořádá na počest Panny Marie Sedmibolestné. Podílí se na něm i místní rodina, která vyrábí upomínkové předměty. V 70. letech do filipínské vesničky vstoupí mnichovské olympijské hry. Rodina dostane obří zakázku na výrobu 30 tisíc olympijských maskotů. Původní díl dokumentární série, který ZDF uváděla pod názvem Olympic Gold, Tahimik rozšířil na délku celovečerního filmu. Ukazuje v něm dopady kapitalismu na venkov i na místní tradice. Vyobrazuje novou tvář neokolonialismu, jehož hlavní zbraní je kapitál a konzumerismus, vytlačující lokální duchovní tradice.
osobní program

Turumba

Kidlat Tahimik
West Germany, Filipíny / 1983 / 87 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Evropská premiéra
Unison
Avantgardní asociativní koláž ukazuje vztah systému k filipínským občanům a občankám jako manželství. Svatbu plnou majestátních gest vystřídá tyranie, kterou řídí postava dirigenta, zastupující koloniální nadvládu či vojenský režim. Dílo, které vzniklo pod vedením německého kameramana Christopha Janetzka, si vypůjčuje archivní záznamy od klasiků filipínského dokumentu jako Nick Deocampo nebo Ricky Orellana.
osobní program

Unison

At Maculangan, Yam Laranas
Filipíny / 1990 / 10 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Mezinárodní premiéra
Utrhnout květinu
Utrhnout květinu je akt násilí, stejně jako vymýtit prales nebo přesunout přírodní bohatství z jednoho kontinentu na druhý. Autorka filipínského původu ve své videoeseji komentuje archivní fotografie z dob americké nadvlády mezi roky 1898–1946. Všímá si podobností mezi fotografií a kolonialismem, neboť obraz stejně jako politická moc jsou druhem přisvojení.
osobní program

Utrhnout květinu

Shireen Seno
Filipíny / 2021 / 17 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Česká premiéra
V Manile
Impresionistická městská symfonie zachycuje Manilu jako místo fascinujících kontrastů. Chudoba se střetává se stavebním rozmachem, čekání a statičnost žebráků se spěchajícími auty a chodci. Protipóly jsou jak významotvorným, tak stylistickým prvkem. Jedno poeticky zrcadlí druhé.
osobní program

V Manile

Ricky Orellana, Josephine Atienza, Mike Alcazaren
Filipíny / 1989 / 7 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Mezinárodní premiéra
Velký kouř
Animovaná satira na téma nukleární války je Roxleeho prvním samostatným filmem. Syrová groteskní výpověď, natočená v garáži, kombinuje pookénkovou animaci, kresbu a koláž fotografií lidí, kteří přežili nukleární útok na Hirošimu a Nagasaki. Ukazuje ničivé následky radiace, která vyvolává šílenství, agresivitu a zoofilii.
osobní program

Velký kouř

Roxlee
Filipíny / 1984 / 7 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Vítězná píseň Orientu
Ukázky z propagandistického filmu Toyo no Gaika z roku 1942 oslavují japonskou okupaci Filipín za druhé světové války. Snímek pojmenovaný po japonské vítězné písni využívá síly kinematografického obrazu k ideologickým účelům. Přehlídka vizuálních symbolů, zdůrazňujících vlastenectví vítěze a porážku nepřítele, zahrnuje portréty zajatých amerických generálů nebo pošlapanou americkou vlajku.
osobní program

Vítězná píseň Orientu

Spojené státy, Japonsko, Filipíny / 1942 / 20 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Česká premiéra
Žena s tetováním
Fang Od je dvaadevadesátiletá tatérka a poslední představitelka kultury Kalinga. Portrét umělkyně, jejíž potetované tělo připomíná krajinu, mapu života, vypovídá nejen o vymírající tradici, ale i o kulturní a národní identitě. Tu si, stejně jako své tetování, vezme do hrobu.
osobní program

Žena s tetováním

Lauren Sevilla Faustino
Filipíny / 2011 / 45 min.
sekce: Průhledná krajina: Filipíny
Mezinárodní premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt
Kudy z nudy