25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
Abeceda
synopse
Jednotlivá písmena polské abecedy, pečlivě vyslovovaná, ve své znakové podobě postupně defilují na bílém pozadí, střídajícím se s černou obrazovkou oscilografu, protnutou chvějivou linkou, jejíž kmity zobrazují fonetickou realizaci každého písmene.biografie
Janusz Połom (1950) je filmař, pedagog a fotograf. Během svých studií v Lodži v 70. letech byl členem Dílny filmové formy, ve které vzniklo i video Abeceda. V 80. letech emigroval, působil na univerzitách v Mexiku a Kanadě. Po svém návratu do Polska přednáší na univerzitě v Olštýně.více o filmu
režie: | Janusz Polom |
další filmy v sekci

Tento film má limit zhlédnutí 500.„Scéna není zinscenovaná, tohle není hraný film. Sbíráme materiál pro sociology a právníky,“ zdůrazňuje komentář autenticitu voyeuristických záběrů ze stanice, kam policie odvedla prostitutky po noční razii v ulicích a brlozích Varšavy. Formálně i obsahově nejradikálnější film polské „černé“ série přináší svědectví o jevu, pro který chyběl v zákoníku paragraf.
Nultý paragraf
Włodzimierz Borowik
Polsko / 1957 / 16 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko

Zobrazovací systém složený ze dvou kamer, dvou monitorů a jedné rozsvícené žárovky. Obraz vysílaný první kamerou do druhého monitoru je zabírán druhou kamerou a přenášen do monitoru prvního, kde jej opět zachycuje první kamera. Světlo se přelévá smyčkou systému i po zhasnutí žárovky.
Input output
Wojciech Bruszewski
Polsko / 1977 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko

Na plátně, rozděleném do dvou oken, běží záběry, které Robakowski simultánně pořídil dvěma na paže připevněnými kamerami. Kamery, ovládané pohyby paží, převalují snímané prostředí parku bezohledně vůči perspektivě lidského oka.
Cvičení pro dvě ruce
Józef Robakowski
Polsko / 1976 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko

Kamera, obvykle obrácená směrem dolů, na cestu pokrytou podzimním listím, se s každým krokem filmaře otřásá a obraz parku, polorozpadlých zídek a zarostlých cestiček, který kamera prostředkuje, je úlomkovitý a rozostřený. Její pohled se projasní jen na pár vteřin ve chvíli, kdy objeví další písmeno.
Můj film
Józef Robakowski
Polsko / 1974 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko

Důsledná filmová analýza série fotografií, znázorňujících lidské tělo v pohybu, které Rybczyński mnohonásobným přefotografováním, rozdělováním a překrýváním jednotlivých polí bílými a černými čtverci ručně „zdigitalizoval“ a následně za použití barevných filtrů roztančil v divoké jazzové rotaci.
Čtverec
Zbigniew Rybczyński
Polsko / 1972 / 4 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko
Česká premiéra

Režisér, stojící uprostřed televizního studia, dává příkazy kameramanovi, který poslušně ukazuje situaci natáčení z pohledu tří kamer, mezi nimiž dle instrukcí rytmicky přepíná. Kwiekova performance byla vysílána naživo v pořadu věnovaném tvorbě členů Dílny filmové formy.
Video A
Pawel Kwiek
Polsko / 1974 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko

Řeč vrat, kterou tento film zachycuje, je výsledkem překladu latinkou psaného textu do materiální abecedy, složené z úhlu a směru pohybu vrzajících dveří.
Text Door
Wojciech Bruszewski
Polsko / 1974 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko

Tento film má limit zhlédnutí 500.Na rozhraní snu a skutečnosti se ve filmu zhmotňují zákoutí a tváře, podoby města Krakova, dávno zmizelé, a přesto stále živé. Díky vypravěčovu proustovskému monologu se sesbírané černobílé záběry z Krakova 30. let stávají sytým obrazem jedinečné vzpomínky.
Moje město
Wojciech Has
Polsko / 1950 / 6 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko

Extrémní tempo střihu propojuje zobrazení lidské postavy v proměnlivých velikostech záběrů a vytváří dojem pohybu a transformace ve všech myslitelných smyslech: od růstu přes rozpad až po změnu místa postavy, stejně jako úhlu divákova pohledu.
Chodník
Ryszard Waśko
Polsko / 1972 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko

Plátno, rozdělené na devět polí, simultánně ukazuje v koláži statických záběrů fragmenty ze života několika protagonistů, soustředěných do prostoru mezi knihkupectví, kavárnu, byt, lavičku, podchod a autobus. Zvuková stopa dovedně splétá kousky dialogů a kontrabasovou improvizaci.
Nová kniha
Zbigniew Rybczyński
Polsko / 1975 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko

Kineformy, promítané na Expu 58 v Bruselu, byly původně improvizovanou světelnou performancí, předváděnou v experimentálním divadle jako průzkum tvarotvorby světlem. Barvy, osvobozené od povrchu věcí i od přesné znakovosti, se na černém pozadí zhmotňují jako mlhovina, odraz, odlesk a stín.
Kineformy
Andrzej Pawlowski
Polsko / 1957 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko

Sérii pěti statických, pečlivě nasvícených záběrů na osamělé dělnice, soustředěně vykonávající svou profesi, doplňuje neutěšený pohled na vyčerpanou matku. Zesílené zvuky prostředí, doprovázející každou scénu, zde vrcholí v kompozici křiku nemluvněte a vzdechů páru kopulujícího na obrazovce v ženině ložnici.
Pracující ženy
Piotr Szulkin
Polsko / 1978 / 6 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko