25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
Báseň 8
synopse
Báseň 8 je pokusem o využití filmového média pro vyjádření poezie. Film užívá kadenční principy básnického umění, moderní tanec, silně stylizované kostýmy i estetické postupy výtvarného umění. Absence narativu a melancholičnost záběrů vytváří meditativní a esteticky líbivý exkurz do autorovy subjektivity.
„Říkal jsem si, jak zajímavé by bylo použít film jiným způsobem. Zatím byl vždy využit jako román k vyprávění příběhu nebo jako dokument a neexistovalo nic mezi tím. Já jsem chtěl použít film jako poetické médium.“ E. Etting
biografie
Emlen Etting (1905–1993) byl americký malíř, sochař a filmař. Po studiích ve Švýcarsku, Newportu a na Harvardu působil do konce války v Paříži. Věnoval se převážně figurální malbě, tvořil krátkometrážní poetické filmy a ilustroval mimo jiné díla Franze Kafky a Paula Valéryho.více o filmu
režie: | Emlen Etting |
další filmy v sekci

Druhý ze série digitálních portrétů, které rozkládají rostlinu do barevných pruhů, nepředstavuje květinu jako statický element, ale jako bytost proměny a plynutí. Organismus vertikálně prokvétá pulzující zvukovou plochou a za hranicí konkrétního a abstraktního prozkoumává prostorový potenciál barev.
Lilie
Karø Goldt
Rakousko, Německo / 2002 / 3 min.
sekce: Fascinace: Zahrada

Co se zprvu zdá být roztomilou němou groteskou o dvou mužích odpočívajících na zahradě svých kartonových domů, zvrhne se do surového politického komentáře, upozorňujícího na krutost a absurditu války. Poselství filmu umocňuje kombinace animace a živé herecké akce společně s komickými zvukovými efekty.
„K vytvoření Sousedů mě inspiroval téměř roční pobyt v Čínské lidové republice. Rozhodl jsem se udělat opravdu silný film proti militarismu a válce.“ N. McLaren
Sousedé
Norman MacLaren
Kanada / 1952 / 9 min.
sekce: Fascinace: Zahrada

Němá filmová studie zkoumající rostlinné struktury odhaluje poetičnost přírody i filmového média. Statické detaily mučenky, třešňového květu, cibulové slupky s pampeliškou a listů stromu jsou zachyceny na filmovém pásu odlišnými technikami, jež si pohrávají s protiklady světla a tmy i barevnými kontrasty.
„Určitým způsobem byli vědci, především buněční biologové, prvními experimentálními filmaři.“ D. Szalay
Biostruktury
Alice Růžičková
Česká republika / 1998 / 8 min.
sekce: Fascinace: Zahrada

Snímek Kvetoucí květiny a pohyby rostlin je natočen pomocí časosběrné metody, jež umožňuje v krátkém čase sledovat dění, které by pouhým okem nebylo možné vidět. Mol v detailních záběrech snímá pučící květy různých druhů rostlin a jejich krásu umocňuje zachycením pohybů několika druhů rostoucích hub.
„Molovy filmy vyjadřují vášeň pro vědu a přírodu, která je skloubena s velkým zájmem o optiku kamery a filmové vnímání.” Malin Wahlberg
Kvetoucí květiny a pohyby rostlin
J. C. Mol
Nizozemsko / 1932 / 20 min.
sekce: Fascinace: Zahrada

Žena převlečená za neznámou krajinu kráčí napříč staletími jako objekt romantické smyslnosti, dekadentní ornament nebo pochodeň sexuální revoluce. Živočišná animovaná tapiserie představuje ženské tělo jako erotický, dekorativní i symbolický prvek.
Zahrada v mé hlavě
Karin Wiertz, Jacques Verbeek
Nizozemsko / 1987 / 4 min.
sekce: Fascinace: Zahrada

Ma, japonský koncept pro čas a prostor prožívaný v zenové zahradě Ryoan-Ji, poukazuje na důležitost ticha a prázdnoty ve světě zaplněném objekty a zvukem. Snímek na pomezí filmové eseje, filozofického zamyšlení a konceptuálního díla vybízí k zastavení a zakoušení vlastní existence.
„Můj předchůdce John Cage řekl ‚Nejdůležitějším faktorem v hudbě je čas‘ a já v návaznosti na něj říkám, že čas je nejdůležitějším faktorem i ve filmu.“ Rozhovor, 2009
MA: Časoprostor v zahradě Ryoan-Ji
Takahiko Iimura
Japonsko / 1989 / 16 min.
sekce: Fascinace: Zahrada

S pečlivostí chirurga vyvolává mistr optického kopírování Pat O’Neill záblesky paměti z kolektivní mysli civilizace. Blikající buddhové, zdvojený politik s robotickým hlasem a lidé jako mravenci představují surreálné ozvěny lidstva, jež se rozpouští do agresivně stroboskopické bouře podvědomí.
„Pro mou tvorbu je charakteristická dvojznačnost, zájem o témata, která mají více než jedno vysvětlení.“ P. O'Neill
Easyout
Pat O’Neill
Spojené státy / 1971 / 10 min.
sekce: Fascinace: Zahrada

Záběry detailů stromů se postupně prolínají s ženskou siluetou v abstraktním portrétu režisérovy manželky. Carol Emshwiller byla od poloviny padesátých let výrazným hlasem nové vlny americké sci-fi literatury, Ursula K. Le Guin ji chválila jako „major fabulist, a marvelous magical realist, one of the strongest, most complex, most consistently feminist voices in fiction“.
„Carol a já jsme strávili několik dní natáčením v lese. Pořídili jsme několik záběrů jí, stromů a větviček, které jsem zkombinoval se zvukem kalimby, místy modifikovaným.“ E. Emshwiller
Carol
Ed Emshwiller
Spojené státy / 1970 / 6 min.
sekce: Fascinace: Zahrada

Dendromacie neboli láska ke stromu. Kontemplativní snímek pomocí termografických i melancholických černobílých záběrů otevírá filozoficko-etické otázky o možnostech intimního vztahu člověka k přírodě. Esteticky rozmanitá filmová úvaha vyzývá k probouzení empatie mezi lidským a mimolidským vnímáním. „Občas slyším rostliny šeptat.“ Název výstavy v Botanickém muzeu v Berlíně, 2018
Dendromité
Karine Bonneval
Francie / 2017 / 11 min.
sekce: Fascinace: Zahrada

Formální experiment nazírá stromy jako objekty oproštěné od jejich sémiotického významu. Koruny stromoví se stávají pouze shlukem tvarů, barev a struktur určených k digitální úpravě. Snímek namísto romantického rozjímání nad přírodou zkoumá možnosti videa jako nástroje estetické manipulace reality.
„Myslím, že jsme se skutečně zamilovali. Ne do sebe, ale do videa.“ S. Vašulka
Vybrané střihy stromů
Steina Vasulka
Spojené státy / 1980 / 9 min.
sekce: Fascinace: Zahrada

3/60 Bäume im Herbst je tvořen statickými záběry na koruny stromů, které Kren pořídil během procházky parkem. Podobně jako v jeho další tvorbě je délka záběrů řízena na základě dopředu pečlivě sestavených schémat, která udávají filmu rytmus a navozují jeho celkovou atmosféru. Ta je podtržena také efektem světlé oblohy, ke které jsou do kontrastu postaveny tmavé siluety korun stromů.
„Kren na stromy pohlíží jako na optický experiment a pozoruje je s ohledem na jejich abstraktní hodnotu.“ T. Trummer
3/60 Stromy na podzim
Kurt Kren
Rakousko / 1960 / 5 min.
sekce: Fascinace: Zahrada
Česká premiéra

Experiment provedený v letech 1898–1900 na lipské univerzitě pomocí časosběrné fotografie odhaluje tajemství a estetickou podmanivost pohybu a růstu rostlin. Vědci snímali různé druhy rostlin až 28 dní v kuse, aby divákovi přiblížili proces klíčení tulipánu nebo vliv světla na pohyb listů květin. „Mnoho vědců v dnešní době usiluje o profesuru. Dříve tomu nebylo jinak. Tehdy ke jmenování profesorem však často stačilo být studentem Wilhelma Pfeffera.“ K. Mägdefrau
This film is in the public domain: https://av.tib.eu/media/12258
Filmové studie netýkavky, vikve, tulipánu, citlivky a stužkovce
Wilhelm Pfeffer
Německo / 1900 / 3 min.
sekce: Fascinace: Zahrada