Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Čechoslováci v gulagu

Čechoslováci v gulagu

režie: Marta Nováková
originální název: Čechoslováci v gulagu
délka filmu: 90 min.

synopse

Mezi miliony obětí totality v SSSR bylo v letech 1917–1960 i 25 tisíc Čechů a československých občanů. Jim je věnován třídílný dokumentární cyklus Čechoslováci v gulagu, který vzniká v České televizi ve spolupráci s Ústavem pro studium totalitních režimů. Jeho tvůrci poodhalí, co dokumentu předcházelo: expedice k opuštěným táborům na Sibiři (v rámci sdružení Gulag.cz) a roky výzkumu převážně v ukrajinských archivech. Kromě ukázek z filmu předvedou další způsoby prezentace tématu, mj. virtuální muzeum Gulag Online.

---
Dílnu vede Štěpán Černoušek a Marta Nováková

---
Čechoslováci v Gulagu
Výtvarník: Anna Krtičková
Dramaturgie: Lucie Králová
Téma: Štěpán Černoušek

více o filmu

režie: Marta Nováková
kamera: Adam Oľha
hudba: Vladivojna La Chia

další filmy v sekci

Může být politika v televizi atraktivní?
Pro většinu televizních diváků představují politická témata nejnudnější náplň pro dokumenty, publicistiku, či dokonce zábavné formáty. V dílně představíme tři pořady, které dokazují opak: docusoap stanice Showtime The Circus, který mapuje americkou předvolební kampaň od prvních primárek v lednu 2016, pořad BBC An Idiotʼs Guide to Politics, konfrontující politiky s jejich sliby, a satirickou sérii britské stanice Channel 4 Ballot Monkeys, v níž diváci sledují předvolební kampaň očima čtyř kandidátů na poslance.---Dílnu vede Milan Kruml

Může být politika v televizi atraktivní?

90 min.
sekce: Dílny
Džbány Franze Maxery v hospodě U Lojzy
Hospodská vernisáž autorských keramických džbánů výtvarníka Františka Maxery se postupně proměňuje v nevázaný alkoholický večírek s akustickým koncertem členů Plastic People. Zaznamenáno v hospodě U Lojzy na Vinohradech.

Džbány Franze Maxery v hospodě U Lojzy

Jan Ságl
Československo / 1973 / 9 min.
sekce: Dílny
Malý sedlák
Portrét chlapce vyslaného do služeb hospodáře, kde bude pomáhat na statku a chodit do místní školy. Ukazuje jej při těžké práci, ale i při hrátkách se psem či jeho častých kuřáckých přestávkách. Dokument vypráví skrze observační výjevy činností, a vytváří tak místy až idylizovaný obraz člověka ve spojení s přírodou.„(...) malý hospodář Jano touží po jediném – ze společnosti, které nerozumí a je mu cizí, vrátit se k samotě, zpět do přírody.“ Rudolf Urc

Malý sedlák

Pavol Sykora
Československo / 1969 / 16 min.
sekce: Dílny
Bosákové hody
Bosákové hody byla akce privátního charakteru uspořádaná v bytě manželů Němcových v Ječné ulici. Iniciátorem byl Ivan M. Jirous, držitel rodinného receptu na přípravu knedlíků. Krom společného vaření a improvizovaného koncertu filmu dominuje happening přeměřování jídla členy Křižovnické školy – Janem Steklíkem a Karlem Neprašem.

Bosákové hody

Jan Ságl
Československo / 1972 / 9 min.
sekce: Dílny
noimage
Období československé normalizace vnímáme nejvíce skrze dokumenty o disidentech nebo televizní retro seriály. Dilemata nastolená totalitním režimem se přitom nevyhnula nikomu. Šestnáctidílný cyklus Příběhy 20. století mapuje, jak a proč jednali různí lidé (studenti, novináři, havíři, spolupracovníci StB, vojáci, řadoví členové KSČ, homosexuálové a mnozí další) nejen pod tlakem normalizačního aparátu, ale i svého okolí. ---The project was made by Czech Television in collaboration with the Post Bellum non-profit organization. Projekt vzniká ve spolupráci České televize a Post Bellum, o. p. s.

Příběhy 20. století

sekce: Dílny
Pavol Sýkora
Dramaturg, scenárista a režisér Pavol Sýkora (1931–1970) je klíčovou osobností slovenského dokumentu 60. let. Po začátcích v ČST Bratislava působil jako dramaturg dokumentárních filmů v ateliérech Koliba. Výběr představuje sérii jeho nejvýraznějších autorských portrétů. Kromě příklonu k flahertyovské rekonstrukci Sýkoru charakterizuje snaha o maximální přiblížení a porozumění bez příkras a akademismu, bez patosu a poučování. Výsledkem jsou hluboce procítěné obrazy člověka, často beze slov, sondy do vnitřního prožívání.

Pavol Sýkora

sekce: Dílny
noimage
Vizuálně vytříbený film o odlévání zvonů je zároveň meditací o rytmu a čase, hmotě i možnostech filmového vyprávění. Vědomě navazuje na odkaz Jiřího Lehovce.

Odlévání času

Dobroslav Zborník
Československo / 1970 / 9 min.
sekce: Dílny
Karel Thein: Filmový esej a próza obrazů
Cílem literární eseje je zachytit pohyblivé a nestabilní „já“, jehož součástí jsou věci i jiné osoby. Cílem dílny je prozkoumat způsoby, jimiž lze (a nelze) převést tuto volnou prozaickou formu do filmové podoby. Zajímat nás bude i to, jak filmovou esej chápou ve svých textech sami filmaři, počínaje Hansem Richterem a jeho úvahou-manifestem „Filmová esej: Nová forma dokumentárního filmu“ (1940). Součástí dílny budou komentované ukázky z filmů Dzigy Vertova, Hanse Richtera a Terence Daviese.

Karel Thein: Filmový esej a próza obrazů

90 min.
sekce: Dílny
Ivan Tatíček – Kronika pozdního socialismu
Ivan Tatíček patřil v 80. letech k nejvýraznějším postavám českého alternativního dokumentu. Pro jeho filmy je typická spontaneita, improvizace a využití postupů rodinného filmu. Autenticky vypovídá o atmosféře života pozdního socialismu, v němž mimo všedních situací zachycuje i řadu osobností alternativní kulturní scény. Jeho filmy vznikaly v privátních podmínkách, po uvedení v soukromí a na amatérských festivalech a později zcela upadly v zapomnění. V nové digitalizované verzi, kterou připravil Národní filmový archiv, budou představeny v obnovené premiéře za účasti autora.Dílnu vede Martin Blažíček   Kruh D, 1982, 27 min   O ničem jiném, 1983, 23 min   Metrofilm, 1984, 9 min   Všude doma dobře nejlíp, 1986, 19 min  
osobní program

Ivan Tatíček – Kronika pozdního socialismu

Česká republika / 110 min.
sekce: Dílny
Světová premiéra
Pocta Fafejtovi
Film zachycuje jednu z posledních land-artových akcí Zorky Ságlové v říjnu 1972. V opuštěné tvrzi Vřísek v Zahrádkách u České Lípy vypustila skupina pozvaných účastníků stovky nafouknutých prezervativů. Akce, která navazuje na sérii krajinných intervencí Kladení plín u Sudoměře (1970) a Házení míčů do průhonického rybníka Bořín (1969), se účastnili především hudebníci a přátelé z okruhu Plastic People. Snímek zaznamenává některé spontánní události, jako byla inscenace Stalinova pomníku a improvizovaný koncert Milana Hlavsy v nedaleké jeskyni.

Pocta Fafejtovi

Jan Ságl
Československo / 1972 / 15 min.
sekce: Dílny
noimage
Filmová anketa druhého ročníku katedry dokumentární tvorby zkoumá rozpory, které vyvstanou v momentě, kdy se žena chce věnovat studiu, případně akademické dráze, a zároveň se touží dobře starat o děti a rodinu. Záběry vyjevují úsilí studentek, jejichž mimoobrazové výpovědi se mísí s dobovým komentářem.

Dilema

Jan Boněk
Československo / 1966 / 7 min.
sekce: Dílny
Příběhy 20. století: Agent Vian
Konec osmdesátých let. Petr Mička a Jirka Imlauf, kamarádi z pedagogické fakulty v Ústí nad Labem. Do sametové revoluce zbývají jen dva roky. Co mohla v takové chvíli způsobit náhodná účast dvou přátel na nepovolené demonstraci? A co náhodný pohled do Cibulkových seznamů o dvacet let později?

Příběhy 20. století: Agent Vian

Viktor Portel
Česká republika / 2016 / 26 min.
sekce: Dílny
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt