Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Člověk hledá duhu

Člověk hledá duhu

režie: Volodymyr Khmelytskyi
originální název: Ljudyna shukaje rajdugu
země: USSR
rok: 1966
délka filmu: 16 min.

synopse

Poetické zachycení průzkumu jeskynního systému Podillya v regionu Termopil má vedle environmentálního apelu výsadní postavení mezi filmy ze Studia populárně-vědeckých filmů pro svoji poutavou vypravěčskou stavbu, montážní rytmus a výraznou vizualitu.

biografie

Režisér, scenárista a kameraman Volodymyr Khmelnitsky (1953) pracoval v Kyjevském studiu populárně-vědeckých filmů. Svůj dlouholetý průzkum vztahů mezi člověkem a přírodou – například v dokumentární sérii Lidé a delfíni (1983) – uzavřel neobvykle adaptací absurdní novely Georgije Vladimova Věrný Ruslan (1992).

více o filmu

režie: Volodymyr Khmelytskyi

další filmy v sekci

Jediná cesta
Společensko-politická realita lotyšské republiky před tím, než se osvobodila od sovětské nadvlády. Černobílá koláž podvrací symboly totalitní moci, tříští a rozkládá propagandistické obrazy dělníků a někdejší politické reprezentace a zpřítomňuje tak prázdno jejich ideologické křeče.

Jediná cesta

Viesturs Grazdanovics
Lotyšsko / 1990 / 6 min.
sekce: Konference Fascinace
Středoevropská premiéra
Les Mains
V krátké miniatuře autorka soustřeďuje pozornost na své vlastní ruce jako na nejpřirozenější nástroj umělce. 8 mm film se v transfokovaných záběrech zaměřuje na autorčiny ruce v tvůrčím procesu. Ruce jsou zachyceny nejen jako činitel výtvarného projevu, ale sami se přímo stávají uměleckým objektem. 

Les Mains

Geta Brătescu
Rumunsko / 1977 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace
Nekonečný den
Hravá groteska o jednom dobrodružném dni v Estonsku 70. let svou spontánností, živelností a neotřelým filmovým jazykem vyděsila dobové cenzurní orgány natolik, že snímek nejen zakázaly, ale nařídily jej rovnou zničit. Tuto „hrozbu režimu“ se však podařilo ukrýt a po roce 1990 vypustit do světa.

Nekonečný den

Virve Aruoja, Jaan Tooming
Estonsko / 1971 / 30 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Video Manual
Anglický název Manual je slovní hříčkou symbolizující jak příručku, tak i přívlastek „manuální“. Středobodem obrazu je kamera na stativu namířená směrem k podlaze. Autor s ní pohybuje, vyvažuje záběr, balancuje. Zatímco kamera je statickým bodem, „ujíždějící“ podlaha vytváří optický efekt způsobující závrať.

Video Manual

Dalibor Martinis
Yugoslavia / 1978 / 1 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Přízrak
Oceňovaný studentský snímek v animovaných a humorem prostoupených kolážích rozehrává motivy postav, herců a tvorby velkých filmových studií. Za doprovodu dialogického komentáře a hudby rozvíjí v evokaci různých filmových žánrů kritickou úvahu o hvězdném systému v kinematografii.
osobní program

Přízrak

Arkadii Faustov
USSR / 1984 / 4 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Ping-Pong
Technika rozdělené obrazovky jako jedna z možností práce s médiem videa dominuje dvouminutovému filmu, jehož provedení přesvědčivě mate divákovy smysly. Záběry na hráče stolního tenisu ze tří různých uhlů pohledu se stávají prostorovými paradoxy navazujícími na sebe tak, aby vytvářely kontinuální zápas v reálném čase.

Ping-Pong

Ivan Ladislav Galeta
Yugoslavia / 1978 / 2 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Toothache

Toothache

Ragnheidur Gestsdottir
Island / 2011 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Samohlásky
Strukturalistický film převádí známý Rimbaudův sonet na filmové plátno a zasazuje jej do kontextu filmového výrazu. Samohlásky jsou zbaveny básníkových asociací s barvami, místo nich jsou symbolizovány různorodými postupy úpravy videa či práce s kamerou – samohláska I tak například představuje skokový střih.

Samohlásky

Nikola Đurić
Yugoslavia / 1973 / 8 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Acoustic Toothbrush
Performance vizuální umělkyně Kristín Helgy Ríkharðsdóttirové interpretuje pomocí tření kartáčku o zuby velikány klasické hudby. Na zubní kartáček zazní skladby Mozarta, Beethovena, Brahmse, Wagnera, ale také narozeninová píseň Happy Birthday.

Acoustic Toothbrush

Kristín Helga Ríkharðsdóttir
Island / 2015 / 6 min.
sekce: Konference Fascinace
Dok. Film
Filmový záznam performance uměleckého hnutí OHO, které do projektu zapojilo i obyvatele Lublaně, přirovnává mrknutí lidského oka k fungování objektů (např. semaforů či světlometů). Vytváří tak dojem, že slovinská metropole je žijící bytostí, která interaguje s člověkem a na mrkání mu stejným způsobem odpovídá prostřednictvím zdánlivě neživých objektů.

Dok. Film

OHO, Naško Križnar
Yugoslavia / 1968 / 4 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Bez názvu
Všemi smysly prozkoumávají svět dospělých děti a kočka. Hrou si přisvojují knihovnu, vodu z moře, celý byt i park. Za rozverného hudebního doprovodu komentují novinové titulky a fotografie z magazínů svět, ukazovaný v analogii k rodinnému filmu.
osobní program

Bez názvu

Borys Shylenko
USSR / 1960 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Zloděj
Alegorické výjevy z venkovského života, zjevně inspirované poetikou filmů Sergeje Paradžanova, ukazují otce a syna, pokušení, čin a trest v mýtotvorném prostředí zahrady. Rurální lyrika je prostoupena obrazy obstarávání zvířat, jablka se stávají obrazoboreckým nástrojem, hojnost je vykoupena ukřižováním.
osobní program

Zloděj

Roman Balaian
USSR / 1969 / 11 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt