Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Člověk hledá duhu

Člověk hledá duhu

režie: Volodymyr Khmelytskyi
originální název: Ljudyna shukaje rajdugu
země: USSR
rok: 1966
délka filmu: 16 min.

synopse

Poetické zachycení průzkumu jeskynního systému Podillya v regionu Termopil má vedle environmentálního apelu výsadní postavení mezi filmy ze Studia populárně-vědeckých filmů pro svoji poutavou vypravěčskou stavbu, montážní rytmus a výraznou vizualitu.

biografie

Režisér, scenárista a kameraman Volodymyr Khmelnitsky (1953) pracoval v Kyjevském studiu populárně-vědeckých filmů. Svůj dlouholetý průzkum vztahů mezi člověkem a přírodou – například v dokumentární sérii Lidé a delfíni (1983) – uzavřel neobvykle adaptací absurdní novely Georgije Vladimova Věrný Ruslan (1992).

více o filmu

režie: Volodymyr Khmelytskyi

další filmy v sekci

Prostorová deformace (Spirituální exprese)
V Prostorové deformaci Petr Skala rozvíjí principy abstraktního expresionismu a přenáší metodu akční malby na bezkamerový experimentální film. Speciálního prostorového efektu dosahuje využitím optické kopírky ve smyčkách a víceexpozicích kreseb, maleb a rytin škrábaných přímo na filmovou surovinu.

Prostorová deformace (Spirituální exprese)

Petr Skala
Československo / 1979 / 5 min.
sekce: Konference Fascinace
Bez názvu
Útržky rodinného filmu, v němž autor zachytil vedle rodinné procházky i tanky projíždějící městem. Výlet po památných místech a ve volné přírodě je ukázkou amatérského filmu, v němž je zjevný důraz na detaily, snaha o výrazné kompozice a doplňování situací běžně zachycovaných v rodinných filmech jedinečnými vizuálními motivy.
osobní program

Bez názvu

Mykola Peretiatko
USSR / 1990 / 8 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Deset minut před letem Ikarovým
Observační snímek, který vyhrál velkou cenu na festivalu v Oberhausenu, je považován za manifest postsovětské generace dokumentaristů využívajících metodu pozorování. Snímek bez komentáře svou pohlcující obrazovou poetikou vtahuje diváka do života prostých lidí v historické části Vilniusu.

Deset minut před letem Ikarovým

Arūnas Matelis
Litva / 1990 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace
Domov
Film Domov byl natočený v duchu využívání prostředků minimální výpovědi. Představuje záznam akce uskutečněné v okruhu přátel a známých na bratislavské Železnej studničke. Čtyři losem vybraní aktéři jsou autorem zašiti do připravené plachtoviny, která po napnutí získá tvar bílé kočky s rozměry 2x2x2 metry. Snímek kombinuje černo-bílé snímání objektu, který se pohybuje interiérem lesa s barevnými záběry zachycenými paralelně z vnitřku kočky.

Domov

Ľubomír Ďurček
Slovensko / 1983 / 14 min.
sekce: Konference Fascinace
Výjezdní doložky do Jugoslávie
Performativní miniatura s vystoupením autorů, studentů Polytechnického institutu v Charkově, kteří dokumentují svoji pouliční klauniádu, s níž vstupují do veřejného prostoru. Svou bezprostředností a hravostí jako by nevědomky předznamenali blížící se konec komunistického režimu.
osobní program

Výjezdní doložky do Jugoslávie

Oleh Kachmar, Andrii Tuziak
USSR / 1987 / 2 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Ubrzanje
Strukturální a poetická variace na existenciální témata, jakými jsou život, smrt, úzkost, osamělost, pomíjivost či věčnost. Poetiku filmu tvoří kontemplativní potenciál, mozaikovitá struktura a repetitivní střihové vzorce záběrů, které sugerují plynutí času a pomíjivost lidské existence v pohledech na kamenité zdi, okna, lodě, střechy, městská panoramata, vlaky či hřbitov.

Ubrzanje

Ivan Martinac
Chorvatsko / 1969 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace
Osobní řezy
Autorka kombinací záběru postupného prostřihování punčochy přetažené přes svoji hlavu a televizního vysílání konfrontuje sociální stereotypy a propagandu v Titově Jugoslávii s osobní identitou. Společně s úryvky televizního archivu přibývají další vystřižené otvory až do chvíle, kdy je tvář protagonistky odhalena.

Osobní řezy

Sanja Iveković
Yugoslavia / 1982 / 4 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Minningar
Autorka se v audiovizuální eseji vrací do dětství, aby prozkoumala, jaký dopad mají vzpomínky na současnost. Původně 8 mm filmový materiál transformuje do videa a pomocí pixelů deformuje vzpomínky do skvrn připomínajících olejomalbu.

Minningar

Kristín Scheving
Island / 2000 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace
Zloděj
Alegorické výjevy z venkovského života, zjevně inspirované poetikou filmů Sergeje Paradžanova, ukazují otce a syna, pokušení, čin a trest v mýtotvorném prostředí zahrady. Rurální lyrika je prostoupena obrazy obstarávání zvířat, jablka se stávají obrazoboreckým nástrojem, hojnost je vykoupena ukřižováním.
osobní program

Zloděj

Roman Balaian
USSR / 1969 / 11 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Antonínovo rozbité zrcadlo
Osamělý kouzelník se stane obětí svých vlastních iluzí, když zatouží po figuríně z výkladní skříně, která se promění v mladou ženu. Tragický konec upoutává na nebezpečí plynoucí z přílišné dychtivosti po objektu zájmu a na zrádnost lidské psychiky, kterou autor předtím i akademicky zkoumal. Zvukovou stopu, která byla ztracena, nahradila v roce 2011 skladba srbského skladatele Zorana Simjanoviće.

Antonínovo rozbité zrcadlo

Dušan Makavejev
Yugoslavia / 1957 / 12 min.
sekce: Konference Fascinace
Přímá linka (Stevens-Duke)
První díl trilogie strukturalistických filmů věnovaných jazzmanovi Duku Ellingtonovi a režisérovi Georgi Stevensovi zachycuje pomocí kamery umístěné v čele jedoucí tramvaje městskou scenerii. Jednoduchá kompozice ubíhající tratě, okolních ulic a náhodných kolemjdoucích vrací diváka v čase o padesát let zpět, ten se tak stává jedním z pasažérů.

Přímá linka (Stevens-Duke)

Tomislav Gotovac
Yugoslavia / 1964 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Rodná vesnice
Prosluněné obrazy kolchozníků při sklizni se mísí s komentářem oslavujícím kolektivizaci a modernizaci venkova. Přesto se do ideologicky podbarveného snímku dostávají silně lyrické tóny mizejícího světa, stáří a samoty. Staří vesničané a polozbořená stavení symbolizují mizející vesnice, zakořeněnost a lásku k půdě.

Rodná vesnice

Peep Puks, Peeter Tooming
Estonsko / 1969 / 11 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt