25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
Ďábel měl jiné plány (2. akt)
režie: Guli Silberstein
originální název: The Devil Had Other Plans (Act II)
země: Velká Británie
rok: 2020
délka filmu: 13 min.
synopse
Úzkost zakoušenou během prvních měsíců covidové pandemie proměnil Guli Silberstein ve filmový experiment o třech aktech. Ideální výrazový prostředek k vyjádření strachu a paranoie nalezl v kolorované verzi zombie hororu Noc oživlých mrtvol, který proměnil v asociativní proud abstraktivních obrazů.
„Zpracovaná hybridní forma filmu, kombinující video a digitalizaci, se stala proudem vědomí působícím přímo na smyslové vnímání, odrážející dopad koronavirové pandemie, vyjadřující strach, paranoiu a podezřívavost.“ G. Silberstein
biografie
V Izraeli narozený videoumělec a střihač Guli Silberstein (1969) vystudoval univerzity v Tel Avivu a v New Yorku. Nyní působí v Londýně. Jeho experimentální filmy jako Rozpoutat zmatek (2017), Pole nekonečna (2018) nebo Přemístění (2019) byly uvedeny na MFDF Ji.hlava.
více o filmu
režie: | Guli Silberstein |
producent: | Guli Silberstein |
hudba: | Anatoly Jamendo |
další filmy v sekci

FilmDŮM buduje obraz rodinného života rozprostřeného ve čtyřech letech 35mm záznamu. Doslova domácí film natáčený na materiál různého stáří a doma ručně vyvolávaný sleduje především děti, které si poznáváním okolní skutečnosti postupně uvědomují skupenství, rozměry a tvary světa, v němž se ocitly.
Rodinný film
John Price
Kanada / 2010 / 35 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra

Poetická montáž záběrů z archivních filmových obrazových i zvukových materiálů se stává radikální metaforou, která se vznáší mezi oduševnělými citáty vyjadřujícími různý přístup k víře (jež lze chápat i v jemně ironickém duchu), oslavou odvahy odevzdat se neznámému a vyskočit z letadla do neznámé krajiny. Padáky vytváří na obloze neustále se proměňující kompozice.
Seskok
Heidi Phillips
Kanada / 2011 / 4 min.
sekce: Fascinace
Mezinárodní premiéra

Filozofické úvahy o Izraeli vplouvají do ztvárnění osobního zápasu o identitu: Otec autorky přijel v roce 1946 do Britský mandát Palestina jako židovský uprchlík. Volání po harmonickém soužití se promítá do přesýpání zrn jednoho obrazu do dalšího, přičemž výjevy čerpá i z dokumentu Izrael, země osudu (1977, r. Jacques Madvo).
"Film vznikl výhradně pomocí optické kopírky, a pohyblivé obrázky a snímky tak přitahuje rytmus a význam. Filozofická slova Martina Bubera evokují reflexi skutečnosti." M. Pillerová
Pohyblivé písky
Madi Piller
Kanada / 2018 / 9 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra

Spojení obrazové manipulace a sugestivní hudby vytváří ze zpravodajského záznamu, vyhroceného setkání vojáků a dívky, výjev jako z dramatického příběhu. Záběrování i naladění scény navozují až romantickou atmosféru, jen kdyby vojáci na dívku nemířili zbraní. Scéna ukazuje dívku, která chce vojákům zabránit ve střílení do protestujících vesničanů. Další z kritických příspěvků režiséra izraelského původu k mediálnímu zobrazování izraelsko-palestinského konfliktu.
Vzepření
Guli Silberstein
Velká Británie, Izrael, Palestinian Territory / 2012 / 3 min.
sekce: Fascinace
Česká premiéra

Tradiční film klasika experimentálního filmu je ztišeným svědectvím podzimu v San Franciscu, kdy melodii vytváří rytmem a texturou obrazů. Introspektivní obrazy s důrazem na světlo a křehké pohyby zobrazovaných útržků důvěrně známého okolí nechávají vyniknout efemérní kameře a přesné montáži.
Působivost obrazu dodávají i barvy Kodachromu, barevného filmu, který Kodak vyráběl od roku 1935 a s jeho výrobou skončil v roce 2009; Dorského nedávné filmy jsou jedněmi z vůbec posledních na tento materiál natočených.
Píseň
Nathaniel Dorsky
Spojené státy / 2013 / 18 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra

Venkovské prostředí bez postav se rozprostírá do vzorů přírody, které se překrývají s detailním obkreslováním obrysů bylin a stromů. Rurální poklid je narušen nervní kamerou a vrstvícími se stopami po snímaných trsech trávy, větvích a křovin.
Stébla za sebou zanechají své obrysy, jež se prokreslí do těkavého výhledu na louku a nízkou trávu, kde se místy rýsují stíny stromů.
Pastorála
JB Mabe
Spojené státy / 2012 / 2 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra

Čárový kód formuláře N-400, jímž se žádá o americké občanství, je „naturalizovaný“ (vý- raz používaný v řízení při získávání občanství, v procesu stávání se občanem USA) do obrazu, který se tak proměňuje v abstraktní portrét konkrétního žadatele, a zároveň promítnutý do zvuku tím, že vizuální kód je čten optickou zvukovou čtečkou. Christina Nguyenová (1988) pochází z Los Angeles. Studovala vizuální umění a mé- dia a molekulární biologii na University of California v San Diegu. Na California Institute of the Arts získala titul MFA v oboru film a video. Edgar Jorge Baralt (1988) pochází z Venezuely, vystudoval filmovou produkci na University of Central Florida a California Institute of the Arts nedaleko Los Angeles, kde také v současnosti žije a tvoří. Ve svých filmech se zabývá tématy paměti, plynutí času a proměnlivosti lidské identity.„Elektronická verze formuláře N-400 při vložení osobních informací vygeneruje čárový kód. My tuto proměnu lidské identity v data posunujeme její přeměnou v audiovizuální zážitek.“
Stávat se Američankou
Christina Nguyen, Edgar Jorge-Baralt
Spojené státy / 2016 / 1 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra

Prozaický záznam výletu k moři jako podmanivá série abstraktních výjevů, připomínajících rozpohybované impresionistické obrazy. Kamera neslouží k reprezentaci reality, ale k jejímu překreslení. Záběry slunících se lidí nebo koní cválajících po pláži tak vyjevují jinak utajené obrazové kvality všednodennosti.
Na cestě do Syrakus
Patrick Bokanowski
Francie / 2020 / 5 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra

Kompilace dokumentací zachycených při natáčení různých filipínských snímků, včetně filmů režisérů Lava Diaze či Erika Mattiho, vytváří tiché napětí a ve stylu pomalých narací a zevrubného pozorovatelství buduje dystopické sci-fi vyprávění o lidských avatarech ovládaných aplikací, přičemž je také poznámkou o různých podobách současné filipínské kinematografie.
„Říká se, že když se filmař stane rodičem, přestane točit filmy. The Remote Daddy Framework je pro mě způsob, jak se čas od času dostat z domu a zachytit v bleskovém tempu tři hodiny záznamu, které pak zpracovávám k jiném účelu.“ J. Torres
Pořád musíme zavírat oči
John Torres
Filipíny / 2019 / 13 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra

Deníkové svědectví z autorčiny cesty do Moldavska, odkud museli její prarodiče ve 30. letech minulého století uprchnout kvůli svému židovskému původu. Archivní materiál spojený s výpověďmi pamětníků evokuje exodus, válku a totalitu a střetává se s obrazy místních předmětů a výjevy tradičních rituálů.
„Ve svém filmu jsem byl svědkem různých míst a nenápadně shromažďované, bolestné historie, již tvarovala bolest a utrpení.“ M. Piller
Žádné Moldavsko, 1937
Madi Piller
Kanada, Moldavsko, republika / 2019 / 13 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra

Dokumentární záběry, hollywoodská kinematografie i videohry se střetávají, překrývají a noří do sebe v dadaistické koláži, inspirované poezií maďarského básníka Mária Z. Nemese. Hypermediální podstata současnosti je zvýrazněna pomocí fragmentů osvobozených od zpřehledňujících narativních rámců.
Barokní žena (č.7-11)
Péter Lichter
Maďarsko / 2020 / 16 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra

Třicet šest políček 35mm filmu v závratně rychlých skládačkách strukturuje studii prostorového vnímání filmového diváka. Fotografie pořízené v ruinách vesnického domu se dívají vždy jedině zvnitřku směrem ven. Vrší se jejich výřezy, negativní i pozitivní podoby, někdy se střídají, jindy prolínají, aby vytvořily iluzi proměnlivé hloubky či vzdálenosti vnějšku, do něhož je zapovězeno vstoupit.
Kombinace obdélníků zdí a oken ve sbíhavé perspektivě rýsuje horizonty v rámci horizontů a vystaví tak v rámu plátna úplně nový dům.
Rozšíření vnějšku
Siegfried Alexander Fruhauf
Rakousko / 2013 / 9 min.
sekce: Fascinace
Česká premiéra