25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
HUMUS
synopse
Sám autor se představuje ve snímku, v němž využívá pohybů svého těla a jejich prolínáním vytváří abstraktní obrazce, které postupně prostupují celým prostorem rámu a zároveň kontrastují s pozadím bílého plátna. Celé video umocňuje výrazný zvukový podkres, který graduje společně s obrazem.biografie
Audiovizuální umělec Antonin de Bemels se zabývá především tvorbou krátkých experimentálních videí a videoinstalací, v nichž kombinuje různé druhy médií a umění, jako je tanec či hudba. Ve svých projektech pracuje především s lidskými těly a dalšími organickými objekty.více o filmu
režie: | Antonin De Bemels |
producent: | Antonin De Bemels |
kamera: | Antonin de Bemels |
další filmy v sekci

FilmKMEN promítá do klidu přírody osobní dramata, jako například obraz padajících stromů, která vytyčují prostor úzkosti a smutku, mezeru po blízkém člověku, který chybí. Přírodní lyrika v barevných plochách formuluje dojem z krajiny, kde se rušivé kompozice střídají s kusy klidné oblohy a širých polí.
Circle
Minna Parkkinen
Finsko / 2010 / 6 min.
sekce: Fascinace
Česká premiéra

Úvodní část sedmidílné adaptace vlivné stejnojmenné knihy amerického filozofa a teoretika umění Noëla Carrolla z r. 1990. V duchu kinematografické filozofie režiséři problematizují jednotlivé aspekty žánru, v tomto díle především pozici postav, lidského těla a typů pohledů na ně upíraných, a to i prostřednictvím zásahů přímo do těla filmu.
„Filozofie hororu: Symfonie filmové teorie je působivou meditací o teorii žánru, jejímž cílem je ukázat věčnou krásu umění filozofie a propojenosti populární kultury.“
B. Máté, P. Lichter
Filozofie hororu (část I): Etymologie
Bori Máté, Péter Lichter
Maďarsko / 2019 / 7 min.
sekce: Fascinace
Mezinárodní premiéra

Obrázkové písmo Webdings vytvořil Miscrosoft v roce 1997 jako nástupce Wingdingsu, kolem kterého se rozvinuly kontroverzní reakce, když se ukázalo, že určité sekvence písmen nesou v symbolech nechtěné významy. Film vytvořený v Microsoft Word přenesený na 16mm film.
Soustava významů
Scott Fitzpatrick
Kanada / 2012 / 3 min.
sekce: Fascinace
Východoevropská premiéra

FilmZPRÁVA komentuje události vedoucí k proměně společnosti či krajiny (protesty v Londýně, demonstrace v Káhiře, tsunami v Japonsku) tak, že digitální tvářnost mediálních reprezentací těchto dějů znovu formuje do sérií pixelů zpřítomňujících médium, které je vysílá.
Re-forma
Guli Silberstein
Velká Británie / 2011 / 4 min.
sekce: Fascinace
Česká premiéra

Hypnotická studie zápasu boxerů se soustřeďuje především na hvězdného filipínského sportovce Mannyho Pacquiaoho, v roce 2000 mezinárodně vyhlášeného za „boxera desetiletí“. Sledujeme typické pohyby v nepřirozených zrychleních. Někdy vidíme pouze stín trénujícího těla, které se na chodníku setkává se stínem stromu, s nímž se přetlačuje vítr. Dva boxeři na ulici zase ovládnou prostor stopou, kterou zanechávají švihy jejich rukou.
Box na filipínských ostrovech
Raya Martin
Filipíny / 2011 / 6 min.
sekce: Fascinace
Východoevropská premiéra

Koláž raných filmů první ženy-režisérky představuje její přemýšlení nad filmovým obrazem, hutným vyprávěním, ukazuje její feministické postoje, schopnost pointování a snahu posunout filmové vyjadřování. V citlivě sestříhaném portrétu zaznívá i hlas Alice Guy.Záběr z filmu Pařížská opera se odvíjí odzadu. Alice Guy vypráví o setkání s bratry Lumièrovými, jak ji kinematograf uchvátil a jak jí bylo dovoleno natočit film, pouze však, pokud to neovlivní sekretářskou práci, kterou právě dělala ve firmě Gaumont.
Průkopnice
Daniela Abke
Německo / 2013 / 13 min.
sekce: Fascinace
Východoevropská premiéra

Třicet šest políček 35mm filmu v závratně rychlých skládačkách strukturuje studii prostorového vnímání filmového diváka. Fotografie pořízené v ruinách vesnického domu se dívají vždy jedině zvnitřku směrem ven. Vrší se jejich výřezy, negativní i pozitivní podoby, někdy se střídají, jindy prolínají, aby vytvořily iluzi proměnlivé hloubky či vzdálenosti vnějšku, do něhož je zapovězeno vstoupit.
Kombinace obdélníků zdí a oken ve sbíhavé perspektivě rýsuje horizonty v rámci horizontů a vystaví tak v rámu plátna úplně nový dům.
Rozšíření vnějšku
Siegfried Alexander Fruhauf
Rakousko / 2013 / 9 min.
sekce: Fascinace
Česká premiéra

FilmSPOR analytickou střihovou hrou rozebírá moment konfliktu fikčních postav. Opakováním jejich vzájemných pohledů a gest scénu oprošťuje od příběhového toku a vytváří efekt fyzické nepříjemnosti pro diváka. Vršením obrazů zavíraných dveří posiluje osudovost scény, jejíž dramatičnost v původním filmu určovala narace.
Tivulm míšyls sáv žydk ,ěntapš im es álěd
Yves-Marie Mahé
Francie / 2010 / 1 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra

Osobní nejistoty a nahromaděné pocity filipínského přistěhovalce v USA se přelévají do politologických úvah a kritických komentářů o kolonizaci mysli interpretací amerického snu. Montáž rodinných filmů z let zmíněných v názvu je také anatomií rodinných vztahů a prožívání vlastní identity.
„S každým novým dílem jako bych s filmařinou začínal zas od nuly, ale novým způsobem. A pak si říkám ‚k čertu s tím‘, ať to do té doby bylo cokoli za postup.“ M. Reverza
Rozpad 93–96
Miko Revereza
Spojené státy, Filipíny / 2017 / 5 min.
sekce: Fascinace
Východoevropská premiéra

Děsivé i veselé vyprávění o cestě ke kolektivnímu nevědomí pomocí pokusů s hypnózou konstruuje autor koláží nalezených záběrů z instruktážních, dokumentárních i fikčních filmů a vrší témata osobních prožitků a frustrací, reflexe společenských stereotypů a tužeb i obrazy divoké či podivné živé a neživé přírody. Jay Rosenblatt (1955), americký nezávislý filmař a vystudovaný psychoterapeut, je autorem více než třiceti snímků, ve kterých zkoumá podstatu a hranice lidské psychiky a emocí. Za svou tvorbu obdržel přes sto nejrůznějších ocenění. Kromě pedagogického působení se věnuje i organizaci San Francisco Jewish Film Festival. Na MFDF Ji.hlava byly uvedeny jeho snímky I Just Wanted To Be Somebody (2006), Čtyři otázky rabínovi (2008) a Býval jsem filma- řem (2003).„Natáčet Až budeš vzhůru byl vskutku požitek a d oufám, že to divák vycítí. Byla to příjemná změna, mé ostatní filmy nejsou zdaleka tak hravé.“
Až budeš vzhůru
Jay Rosenblatt
Spojené státy / 2016 / 12 min.
sekce: Fascinace
Česká premiéra

Čtyři roční doby v subtilním pozorování denních i nočních dějů, úkonů a projevů pří- rodních živlů i klidu minimalistických výjevů v trpělivých pohledech přes okno umožňují dramatické skládání nevšedního deníku běžné- ho běhu dní. Ivan Faktor (1953), chorvatský filmař, fotograf a audiovizuální umělec, tvoří již od roku 1975. V roce 1995 byl jeho snímek At Home zařazen do programu Benátského bienále, svou zemi reprezentoval také na Bienále v São Paulu. Na MFDF Ji.hlava byl promítán jeho Autoportrét (2006), v němž kamera, natáčející v autorově těle, vytváří cestu lidským tělem skrze abstraktní obrazy, stíny a rytmy.„... neboť na tomto místě bych opustil tuto zemi i hvězdy tyto, vše bych zde zanechal, uzřel jsem totiž věci bud oucí a odtud ničeho již mi není třeba.“ (László Krasznahorkai)
Všechno bych zde zanechal
Ivan Faktor
Chorvatsko / 2016 / 11 min.
sekce: Fascinace
Mezinárodní premiéra

Mřížka zážitků a úvah z cest mezi Berlínem a Hirošimou byla zkonstruována plynutím soustav obsahujících 4 (2×2) až 625 (25×25) záznamů z toku autorových facebookových příspěvků v sedmi stejně dlouhých časových intervalech. Sugestivní hromadění obrazů navozuje přehlcení, v němž se ztrácí význam a jedinečnost okamžiků.
„Rád bych prozkoumal napětí mezi minulostí a přítomností. Může jít o úvahu o záhadách příčiny a následku. Žádný text ani slovo; zkušenost. V rámci koncepčního rámce nic logického.“ T. Mohr
Záležitosti času
Thomas Mohr
Nizozemsko / 2019 / 12 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra