Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Ivan Tatíček – Kronika pozdního socialismu
Ivan Tatíček – Kronika pozdního socialismu

Ivan Tatíček – Kronika pozdního socialismu

originální název: Ivan Tatíček – Kronika pozdního socialismu
země: Česká republika
délka filmu: 110 min.

synopse

Ivan Tatíček patřil v 80. letech k nejvýraznějším postavám českého alternativního dokumentu. Pro jeho filmy je typická spontaneita, improvizace a využití postupů rodinného filmu. Autenticky vypovídá o atmosféře života pozdního socialismu, v němž mimo všedních situací zachycuje i řadu osobností alternativní kulturní scény. Jeho filmy vznikaly v privátních podmínkách, po uvedení v soukromí a na amatérských festivalech a později zcela upadly v zapomnění. V nové digitalizované verzi, kterou připravil Národní filmový archiv, budou představeny v obnovené premiéře za účasti autora.

Dílnu vede Martin Blažíček
 
Kruh D, 1982, 27 min
 
O ničem jiném, 1983, 23 min
 
Metrofilm, 1984, 9 min
 
Všude doma dobře nejlíp, 1986, 19 min
 

další filmy v sekci

Suchá u Nejdku
Přípravy společného koncertu Plastic People a Aktual v Suché u Nejdku. Film zaznamenává příjezdy účinkujících, stěhování aparatury a exteriéry kolem místa konání. Ne však samotný koncert. Ten se odehrával v naprosté tmě a ve filmu je z něj čitelný pouze několika okénkový záběr plivání ohně, které bylo jedním z mnoha pyrotechnických efektů využívaných na koncertech Plastiků. V tomto případě jde o mžikavou vzpomínku na technika, plivače ohně a pozdějšího bubeníka Dg307 Vladimír Vyšína.

Suchá u Nejdku

Jan Ságl
Československo / 1972 / 3 min.
sekce: Dílny
DÍLNA Americká kultura v současné dokumentární kinematografii
Dílna bude věnována zachycení lidského pohybu jako výrazu, jenž je rovnocenný vyjádření mluvenému či psanému. Zvláště nás bude zajímat spontánní i řízený vstup rukou do jazyka a také zvláštnosti, spojené s filmovým záznamem jejich rytmu a pohybu. Dvěma uváděnými dokumenty budou Země hluchých (režie Nicolas Philibert, 1993) a Tančící sny. Po stopách Piny Bausch (režie Anne Linsel a Rainer Hoffmann, 2010). První z nich (od autora filmu Být a mít) vstupuje do světa hluchoněmých, druhý předvádí nácvik choreografie Piny Bausch Kontakthof skupinou mladých, neprofesionálních tanečníků.  

DÍLNA Americká kultura v současné dokumentární kinematografii

90 min.
sekce: Dílny
noimage
Absolventský film indického studenta katedry dokumentární tvorby se zaměřuje na problém rasismu v Československu. Konkrétní příběh lásky i nenávisti, předsudků i dobré vůle je ve filmu rozšířen o další zážitky cizinců v Česku. Vedle výpovědí protagonistů je film provázen komentářem Antonína Navrátila.

Black and White

Krishna Wiswanath
Československo / 1968 / 20 min.
sekce: Dílny
Obrazy z podzemí. Filmy Jana Ságla, 1971-74
Jan Ságl (*1942) je považován za dvorního fotografa undergroundu 60. a 70. let. Je však i autorem celkem dvanácti dokumentárních a autorských filmů z let 1971–1974. V té době k fotoaparátu přibíral i kameru Super-8 a zachycoval s ní výjevy ze života v podzemí, koncerty, happeningy i všední události. Díky pohybu v uzavřené komunitě je jeho přístup důvěrný, proniká objektivem a ručním reflektorem do bezprostřední blízkosti aktérů událostí a strhujícím způsobem tak zachycuje atmosféru undergroundové kultury. ---Filmy jsou uvedeny v obnovené premiéře na základě digitálního rekonstrukce provedené v letech 2015–2016 v Centru audiovizuálních studií FAMU. The films being shown represent the premiere of digitally remastered copies made in 2015–2016 at FAMU’s Center for Audiovisual Studies.

Obrazy z podzemí. Filmy Jana Ságla, 1971-74

sekce: Dílny
Příběhy 20. století: Legenda o svatém Juliovi
Julius Varga byl ateista náhle stižený strašnou, absurdní chorobou. Po dvě desetiletí se pak, upoután na lůžko a uvězněný v nepohyblivém, znetvořeném těle, vydával na vnitřní duchovní cestu za poznáním a přijetím Krista. V normalizačním Československu, pod neustálým dohledem StB, kolem sebe vytvořil společenství mladých lidí, kterým se stal průvodcem a učitelem ve věcech života a smrti.

Příběhy 20. století: Legenda o svatém Juliovi

Petr Hátle
Česká republika / 2016 / 26 min.
sekce: Dílny
Příběhy 20. století: Agent Vian
Konec osmdesátých let. Petr Mička a Jirka Imlauf, kamarádi z pedagogické fakulty v Ústí nad Labem. Do sametové revoluce zbývají jen dva roky. Co mohla v takové chvíli způsobit náhodná účast dvou přátel na nepovolené demonstraci? A co náhodný pohled do Cibulkových seznamů o dvacet let později?

Příběhy 20. století: Agent Vian

Viktor Portel
Česká republika / 2016 / 26 min.
sekce: Dílny
Vlado, Marienka, Jojo a starý otec
Flahertyovsky laděný dokument skrze metodu rekonstrukce a protagonistův osobní komentář nahlíží do života osmdesátiletého muže, který vychovává svá tři vnoučata, jimž máma zemřela a táta je opustil. Nejde přitom jen o lekce praktických činností, ale především o zásady a hodnoty, které dětem otevírá.„Sýkora vložil do svého díla vedle čiré ideje také čirý a velký cit, lásku a obdiv k člověku, úctu k jeho životu a dílu.“ Antonín Navrátil

Vlado, Marienka, Jojo a starý otec

Pavol Sýkora
Československo / 1965 / 21 min.
sekce: Dílny
Otevřená pevnost
Film sleduje dění na brněnské Masarykově univerzitě v průběhu jednoho roku na pozadí výročí historických událostí, které spoluvytvářely její současné směřování. Skrze mnohé roční události a rituály, vrcholící magisterskými promocemi, se táže, zda jsou stále udržovány univerzitní tradice, které odkazují k jejímu původnímu poslání, tedy hledání pravdy ve svobodném světě žáků a učitelů. Film bude promítán společně s filmem Univerzity a svoboda. Po projekci proběhne debata s hosty.
osobní program

Otevřená pevnost

Ivo Bystřičan
Česká republika / 2019 / 52 min.
sekce: Dílny
noimage
Vizuálně vytříbený film o odlévání zvonů je zároveň meditací o rytmu a čase, hmotě i možnostech filmového vyprávění. Vědomě navazuje na odkaz Jiřího Lehovce.

Odlévání času

Dobroslav Zborník
Československo / 1970 / 9 min.
sekce: Dílny
Mužský svět
Po vraždě starosty vesnice v regionu Šan-si byl policií vybrán jeden z vesničanů jako obětní beránek. Svědectví policejní brutality v regionu Šan-si muž podává prostřednictvím kreseb mučení, jimž byl vystaven, aby se doznal k vraždě, kterou neprovedl, a za niž strávil pět let ve vězení.

Mužský svět

Han Tao
Čína / 2016 / 73 min.
sekce: Dílny
Světová premiéra
Předpoklady a vznik samostatné katedry dokumentární tvorby na FAMU. 1963-1970.
Jaká jsou ideová východiska založení samostatného studijního oboru dokumentární tvorby na FAMU? V čem spočívala nezastupitelnost a specifičnost dokumentárního přístupu k filmu? Jak se měla tato specifika odrazit ve výuce a odlišit se od tvorby publicistické? Na tyto otázky se pokusí odpovědět dokumentaristka Viola Ježková. Dílnu doplní ukázkami studentských filmových cvičení. Uvítá též podněty účastníků a diskuzi k tématu.

Předpoklady a vznik samostatné katedry dokumentární tvorby na FAMU. 1963-1970.

sekce: Dílny
Pavol Sýkora
Dramaturg, scenárista a režisér Pavol Sýkora (1931–1970) je klíčovou osobností slovenského dokumentu 60. let. Po začátcích v ČST Bratislava působil jako dramaturg dokumentárních filmů v ateliérech Koliba. Výběr představuje sérii jeho nejvýraznějších autorských portrétů. Kromě příklonu k flahertyovské rekonstrukci Sýkoru charakterizuje snaha o maximální přiblížení a porozumění bez příkras a akademismu, bez patosu a poučování. Výsledkem jsou hluboce procítěné obrazy člověka, často beze slov, sondy do vnitřního prožívání.

Pavol Sýkora

sekce: Dílny
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt