Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
stopovaná
stopovaná
stopovaná

stopovaná

režie: Seoungho Cho
originální název: tracked
země: Spojené státy, Jižní Korea
rok: 2020
délka filmu: 4 min.

synopse

Experimentální snímek kombinuje černobílé záběry silnice se záběry kol, které společně rozpracovává do abstraktních koláží, doplněných o hudební podkres, jenž je podobně dynamický jako videostopy jízdy. Kombinací obojího vytváří intenzivní fyzičnost, působící na divákovy smysly.


„Při prvním tónu jsem se rozhodl, jakým směrem by se mělo video ubírat – až na hranici akcelerace, odstředivé síly, která se geometricky uzavírá po prvním výtrysku, nespoutaném a neomezeném.“ S. Cho

biografie

Seoungho Cho je jihokorejský umělec, jehož díla se vyznačují spojením lyrického obrazu a zvukové koláže. Ve své tvorbě se zaměřuje na zkoumání lidské subjektivity a také izolace a odcizení ve vztahu ke kultuře a krajině.

více o filmu

režie: Seoungho Cho
producent: Seoungho Cho
kamera: Seoungho Cho

další filmy v sekci

Místa, na nichž žili jiní
Průzkum zkušenosti s místem, jehož podoba, uspořádání, vůně i nedostatky utvářely paměť vzdáleného času. Prodej domu, kde režisérka vyrostla a který patřil rodině pětadvacet let, se stává výchozím bodem pro zpřehlednění starých fotografií, anekdot, rozhovorů s příbuznými. Animačními technikami je skládá k sobě a prostřednictvím těchto propojení zkoumá jednotlivé místnosti domu a období dětství.  

Místa, na nichž žili jiní

Laura Yilmaz
Spojené státy / 2011 / 6 min.
sekce: Fascinace
Vzepření
Spojení obrazové manipulace a sugestivní hudby vytváří ze zpravodajského záznamu, vyhroceného setkání vojáků a dívky, výjev jako z dramatického příběhu. Záběrování i naladění scény navozují až romantickou atmosféru, jen kdyby vojáci na dívku nemířili zbraní. Scéna ukazuje dívku, která chce vojákům zabránit ve střílení do protestujících vesničanů. Další z kritických příspěvků režiséra izraelského původu k mediálnímu zobrazování izraelsko-palestinského konfliktu.

Vzepření

Guli Silberstein
Velká Británie, Izrael, Palestinian Territory / 2012 / 3 min.
sekce: Fascinace
Česká premiéra
Drahá Daisy,
Trojdimenzionální animace minimalistickým způsobem vypráví příběh lásky a zrady mezi člověkem a technologií, který funguje jako metafora děsivé infiltrace chytrých strojů do naší stále více digitalizované společnosti. Temný vizuál, ambientní ruchy a odcizený narativ budí dojem až kyberpunkové estetiky.      „Když jsem rozbíjel počítač na kusy, trápily mě výčitky svědomí: ‚Nejsem brutální vrah?‘ A ten bizarní pocit mě přivedl na myšlenku natočit tento film.“ Y. NishimuraQ&A s režisérem Yoshiki Nishimura: 
osobní program

Drahá Daisy,

Yoshiki Nishimura
Japonsko / 2020 / 10 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
N 34º 20’ 18” E 12º 42’ 05”
Soustředěný pohled na místo ve Středozemním moři, kde 11. října 2013 zahynul velký počet migrantů včetně desítek dětí, je v sérii mizejících obrazů také apelem na pomoc lodím připlouvajícím do blahobytné Evropy. „Snímek přispívá k nové dynamice společenské autonomie a je pokusem o narovnání systémově vytvářených nerovností pomocí navrhnutí jiných sociopolitických podmínek skrze umění.“ A. Onco

N 34º 20’ 18” E 12º 42’ 05”

Adrian Onco
Španělsko / 2017 / 6 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
noimage
FilmTVÁŘ shrnuje fikční ztvárnění Adolfa Hitlera a soustřeďuje se na jeho mimiku, ikonickou reprezentaci zla. I když dává vyniknout odchylkám, zvýznamňuje opakující se znaky, a rejstřík výrazů herců se tak stává strašidelným dramatem předvádějícím varianty vůdcových projevů a podoby jeho nálad.

Jednání

Norbert Pfaffenbichler
Rakousko / 2011 / 8 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra
Některé mraky se vzdalují
Vizuální ilustrace procesu pamatování, kdy mysl naváže na představu objektu přibližné obrazy vycházející z vnitřního uspořádání vzpomínajícího, které se tak stávají více odrazem jeho identity než otiskem reálných věcí a událostí. „Zajímá mě tvorba děl, která jsou sama o sobě zkušeností. Podle mě je nezbytné vtělit do umělecké tvorby smyslovost, smyslnost a empiričnost a apelovat na erotičnost umění.“ G. E. Veloso

Některé mraky se vzdalují

Gonzalo E. Veloso
Španělsko / 2017 / 6 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Přemístění
Vratká soudržnost obrazu rozvracená digitálním rozkladem a překrytími zdůrazňuje ve výtvarně působivé skladbě nutnost promýšlet remediovaná dílčí sdělení k tématům nacionalismu či militarismu, neboť autor pracuje se záběry pálení palestinských polí židovskými osadníky či přísahy izraelských vojáků u jeruzalémské Zdi nářků.  „Mé filmy sledují modely přírody, krajiny a člověka tak, jak je vnímá kamera a lidská mysl, přičemž mou snahou je porozumět nezměrné intenzitě prožívání světa prostřednictvím elektronických médií.“ G. Silberstein

Přemístění

Guli Silberstein
Velká Británie / 2019 / 5 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
RAZ-1-2
Algoritmizovaná skládačka 531 441 fotografií vyhotovených během tří dekád od roku 1985 ukládá do souvislostí a kontextů osobní i společenské události a staví tak minimalistickou etudu o výpovědní hodnotě, srozumitelnosti a paměti dění. „Jaká je konec konců podstata oněch momentů/událostí: 9/11, Hirošima, Buchenwald, politické/ekonomické podmínky, umění, rodina, káva, čaj, bytí zde/bytí tam. Po 531.441 snímcích 1985-2015 –součet." T. Mohr

RAZ-1-2

Thomas Mohr
Nizozemsko / 2017 / 16 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Jakákoli labuť
Důmyslná skládačka představující patnáct let v životě Grand Canyonu. Obraz jako by byl skládací hračkou: vzít papír a ohýbáním z něj vytvořit labuť. V postupných proměnách prostorové iluze v pohybu odkazuje na pětašedesát let historie 3D filmu. Obrazy uhlazené korekcí dokumentačního výrazu se rozprostírají ve strnulých, blikajících i plynule pohyblivých kompozicích.  

Jakákoli labuť

Blake Williams
2012 / 6 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra
utopie 360°
Světelné body, těkající obrazy interiéru i obrazovky počítače, tváře skryté za brýlemi na virtuální realitu, hlasy ve fragmentech zpřítomňující minulost Kuby, její kolonizaci i revoluci. To vše evokuje hru ve virtuální realitě Utopia 360, kterou testují dva mladí kubánští hráči a jejíž průběh si na základě záblesků a útržků skládá sám divák.  
osobní program

utopie 360°

Violena Ampudia Rodriguez
Kuba / 2020 / 6 min.
sekce: Fascinace
Mezinárodní premiéra
noimage
FilmMEZERA, v němž se filmař vrací do rodného města postiženého největším zemětřesením v čínské historii, je vizuálně strhujícím osobním pohledem na křehkost krajiny, vratkou monumentálnost hor a měst i na neklidné sny lidí, kteří nikdy nezapomenou pocit otřesů.

Na cestě k moři

Tao Gu
Kanada, Čína / 2010 / 19 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra
SOU
Textury nerostů precizně ukládané přes sebe zdůrazňují pevnost, ale i proměnlivost v čase. Části vzorů se vstřebávají do jiných, nerozbitnost se ztrácí v průhlednosti. Animace neživých povrchů a podloží země zhušťuje čas geologické proměny trvající v reálném dějinném běhu i miliony let.Mezera mezi kameny postupně zarůstá, skála se proměňuje jako by měla organické tělo, průrva je rychle zakrytá další vrstvou, původní barva se vpíjí a nechá vyniknout vzoru nové matérie.

SOU

Tatsuto Kimura
Japonsko / 2012 / 10 min.
sekce: Fascinace
Východoevropská premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt