25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
stopovaná
režie: Seoungho Cho
originální název: tracked
země: Spojené státy, Jižní Korea
rok: 2020
délka filmu: 4 min.
synopse
Experimentální snímek kombinuje černobílé záběry silnice se záběry kol, které společně rozpracovává do abstraktních koláží, doplněných o hudební podkres, jenž je podobně dynamický jako videostopy jízdy. Kombinací obojího vytváří intenzivní fyzičnost, působící na divákovy smysly.„Při prvním tónu jsem se rozhodl, jakým směrem by se mělo video ubírat – až na hranici akcelerace, odstředivé síly, která se geometricky uzavírá po prvním výtrysku, nespoutaném a neomezeném.“ S. Cho
biografie
Seoungho Cho je jihokorejský umělec, jehož díla se vyznačují spojením lyrického obrazu a zvukové koláže. Ve své tvorbě se zaměřuje na zkoumání lidské subjektivity a také izolace a odcizení ve vztahu ke kultuře a krajině.více o filmu
režie: | Seoungho Cho |
producent: | Seoungho Cho |
kamera: | Seoungho Cho |
další filmy v sekci

Průzkum zkušenosti s místem, jehož podoba, uspořádání, vůně i nedostatky utvářely paměť vzdáleného času. Prodej domu, kde režisérka vyrostla a který patřil rodině pětadvacet let, se stává výchozím bodem pro zpřehlednění starých fotografií, anekdot, rozhovorů s příbuznými. Animačními technikami je skládá k sobě a prostřednictvím těchto propojení zkoumá jednotlivé místnosti domu a období dětství.
Místa, na nichž žili jiní
Laura Yilmaz
Spojené státy / 2011 / 6 min.
sekce: Fascinace

Spojení obrazové manipulace a sugestivní hudby vytváří ze zpravodajského záznamu, vyhroceného setkání vojáků a dívky, výjev jako z dramatického příběhu. Záběrování i naladění scény navozují až romantickou atmosféru, jen kdyby vojáci na dívku nemířili zbraní. Scéna ukazuje dívku, která chce vojákům zabránit ve střílení do protestujících vesničanů. Další z kritických příspěvků režiséra izraelského původu k mediálnímu zobrazování izraelsko-palestinského konfliktu.
Vzepření
Guli Silberstein
Velká Británie, Izrael, Palestinian Territory / 2012 / 3 min.
sekce: Fascinace
Česká premiéra

Trojdimenzionální animace minimalistickým způsobem vypráví příběh lásky a zrady mezi člověkem a technologií, který funguje jako metafora děsivé infiltrace chytrých strojů do naší stále více digitalizované společnosti. Temný vizuál, ambientní ruchy a odcizený narativ budí dojem až kyberpunkové estetiky.
„Když jsem rozbíjel počítač na kusy, trápily mě výčitky svědomí: ‚Nejsem brutální vrah?‘ A ten bizarní pocit mě přivedl na myšlenku natočit tento film.“ Y. NishimuraQ&A s režisérem Yoshiki Nishimura:
Drahá Daisy,
Yoshiki Nishimura
Japonsko / 2020 / 10 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra

Soustředěný pohled na místo ve Středozemním moři, kde 11. října 2013 zahynul velký počet migrantů včetně desítek dětí, je v sérii mizejících obrazů také apelem na pomoc lodím připlouvajícím do blahobytné Evropy.
„Snímek přispívá k nové dynamice společenské autonomie a je pokusem o narovnání systémově vytvářených nerovností pomocí navrhnutí jiných sociopolitických podmínek skrze umění.“ A. Onco
N 34º 20’ 18” E 12º 42’ 05”
Adrian Onco
Španělsko / 2017 / 6 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra

FilmTVÁŘ shrnuje fikční ztvárnění Adolfa Hitlera a soustřeďuje se na jeho mimiku, ikonickou reprezentaci zla. I když dává vyniknout odchylkám, zvýznamňuje opakující se znaky, a rejstřík výrazů herců se tak stává strašidelným dramatem předvádějícím varianty vůdcových projevů a podoby jeho nálad.
Jednání
Norbert Pfaffenbichler
Rakousko / 2011 / 8 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra

Vizuální ilustrace procesu pamatování, kdy mysl naváže na představu objektu přibližné obrazy vycházející z vnitřního uspořádání vzpomínajícího, které se tak stávají více odrazem jeho identity než otiskem reálných věcí a událostí.
„Zajímá mě tvorba děl, která jsou sama o sobě zkušeností. Podle mě je nezbytné vtělit do umělecké tvorby smyslovost, smyslnost a empiričnost a apelovat na erotičnost umění.“ G. E. Veloso
Některé mraky se vzdalují
Gonzalo E. Veloso
Španělsko / 2017 / 6 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra

Vratká soudržnost obrazu rozvracená digitálním rozkladem a překrytími zdůrazňuje ve výtvarně působivé skladbě nutnost promýšlet remediovaná dílčí sdělení k tématům nacionalismu či militarismu, neboť autor pracuje se záběry pálení palestinských polí židovskými osadníky či přísahy izraelských vojáků u jeruzalémské Zdi nářků.
„Mé filmy sledují modely přírody, krajiny a člověka tak, jak je vnímá kamera a lidská mysl, přičemž mou snahou je porozumět nezměrné intenzitě prožívání světa prostřednictvím elektronických médií.“ G. Silberstein
Přemístění
Guli Silberstein
Velká Británie / 2019 / 5 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra

Algoritmizovaná skládačka 531 441 fotografií vyhotovených během tří dekád od roku 1985 ukládá do souvislostí a kontextů osobní i společenské události a staví tak minimalistickou etudu o výpovědní hodnotě, srozumitelnosti a paměti dění.
„Jaká je konec konců podstata oněch momentů/událostí: 9/11, Hirošima, Buchenwald, politické/ekonomické podmínky, umění, rodina, káva, čaj, bytí zde/bytí tam. Po 531.441 snímcích 1985-2015 –součet." T. Mohr
RAZ-1-2
Thomas Mohr
Nizozemsko / 2017 / 16 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra

Důmyslná skládačka představující patnáct let v životě Grand Canyonu. Obraz jako by byl skládací hračkou: vzít papír a ohýbáním z něj vytvořit labuť. V postupných proměnách prostorové iluze v pohybu odkazuje na pětašedesát let historie 3D filmu. Obrazy uhlazené korekcí dokumentačního výrazu se rozprostírají ve strnulých, blikajících i plynule pohyblivých kompozicích.
Jakákoli labuť
Blake Williams
2012 / 6 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra

Světelné body, těkající obrazy interiéru i obrazovky počítače, tváře skryté za brýlemi na virtuální realitu, hlasy ve fragmentech zpřítomňující minulost Kuby, její kolonizaci i revoluci. To vše evokuje hru ve virtuální realitě Utopia 360, kterou testují dva mladí kubánští hráči a jejíž průběh si na základě záblesků a útržků skládá sám divák.
utopie 360°
Violena Ampudia Rodriguez
Kuba / 2020 / 6 min.
sekce: Fascinace
Mezinárodní premiéra

FilmMEZERA, v němž se filmař vrací do rodného města postiženého největším zemětřesením v čínské historii, je vizuálně strhujícím osobním pohledem na křehkost krajiny, vratkou monumentálnost hor a měst i na neklidné sny lidí, kteří nikdy nezapomenou pocit otřesů.
Na cestě k moři
Tao Gu
Kanada, Čína / 2010 / 19 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra

Textury nerostů precizně ukládané přes sebe zdůrazňují pevnost, ale i proměnlivost v čase. Části vzorů se vstřebávají do jiných, nerozbitnost se ztrácí v průhlednosti. Animace neživých povrchů a podloží země zhušťuje čas geologické proměny trvající v reálném dějinném běhu i miliony let.Mezera mezi kameny postupně zarůstá, skála se proměňuje jako by měla organické tělo, průrva je rychle zakrytá další vrstvou, původní barva se vpíjí a nechá vyniknout vzoru nové matérie.
SOU
Tatsuto Kimura
Japonsko / 2012 / 10 min.
sekce: Fascinace
Východoevropská premiéra