Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Tekutá mateřská láska
Tekutá mateřská láska
Tekutá mateřská láska
Tekutá mateřská láska

Tekutá mateřská láska

režie: Ester Geislerová, Milan Mazúr
originální název: Liquid Mother Love
země: Česká republika
rok: 2018
délka filmu: 5 min.

synopse

Film vytvořený autorským duem Ester Geislerovou a Milanem Mazúrem navazuje na koncept tzv. tekuté lásky, formulovaný sociologem Zygmuntem Baumanem a na knihu Mateřská láska Elisabeth Badinter, a kriticky zkoumá otázku předurčenosti ženy k úloze matky skrze koláž snímků žen symbolizujících mateřství i emancipaci, která zpochybňuje nevyhnutelnost této hojně diskutované sociální role.

biografie

Slovenský vizuální umělec a filmař Milan Mazúr (1989) vystudoval pražskou UMPRUM. Svým výběrem společenských témat se kriticky obrací k masové kultuře, kterou konfrontuje s vlastními existenciálními úvahami.

Ester Geislerová (1984) se pustila na pole zkoumání existencionální banality „ženských“ životů, čímž se zařazuje po bok těch autorů, kteří zkoumají lidskou identitu, nezřídka s využitím sebe. Vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze a část studia působila i v ateliéru Intermediální konfrontace na UMPRUM.

 

více o filmu

režie: Ester Geislerová, Milan Mazúr
hrají: Anita Krausová, Anna Geislerová
producent: Ester Geislerová
kamera: Milan Mazúr

další filmy v sekci

Film jako výtvarný objekt. Filmy Stanislava Hory z let 1980–2016
Fascinace: Exprmntl.cz - Mimo soutěžMálo známé Super 8mm filmy Stanislava Hory (1959) z 80. let představují u nás nepříliš frekventovanou polohu výtvarného filmu. Se zázemím v sochařství pojímá Hora film spíše jako výtvarný materiál – animuje jeho prostřednictvím vznik soch, kreslí přes něj, škrábe, atakuje povrch nebo jej využívá jako jedno z médií výtvarného happeningu. Je pro něj nástrojem rozšíření jeho výtvarné praxe do jiné formy, způsobem zachycení vizuálních procesů nebo svého druhu sochařským objektem. Filmy jsou uvedeny v obnovené premiéře v digitálně rekonstruované podobě.Kurátor programu a autor textů: Martin Blažíček (CAS FAMU)Digitální rekonstrukce filmů: Lukáš Janičík, Emiliya VereshchaginaMastering zvuku: Sara PinheirováFilmy Stanislava Hory byly zrekonstruovány v Centru audiovizuálních studií FAMU na základě institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj AMU.Projekce:BabraeČeskoslovensko, 1980, 6 min.Černý hadice / Black HoseČeskoslovensko, 1982, 3 min.Dobře posazená figura / Well-Positioned ModelČeskoslovensko, 1987, 3 min.Oko / EyeČeskoslovensko, 1987, 1 min.Pavouk / SpiderČeskoslovensko, 1987, 4 min.Kameny / StonesČeskoslovensko, 1987, 4 min.Fragment II – West BerlinCzechoslovakia, 1989, 6 min.FILČeská republika, 2016, 5 min.

Film jako výtvarný objekt. Filmy Stanislava Hory z let 1980–2016

90 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Traffic
Neklidný výjev na pomezí dokumentu, abstrakce a animace vycházející ze statického pohledu na křižovatku ulic Adama Mickiewicza a Józefa Piłsudskiego v Krakově je přetvořen v audiovizuální změť ruchů, tvarů, barev a pohybů, mezi nimiž rozeznáváme chodce, auta a prostředky hromadné dopravy.

Traffic

Zbyšek Semelka
Polsko, Česká republika / 2017 / 52 sec.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Spolu sami
V krátkém emotivním filmu o životě po ztrátě milované osoby autorka podmanivě zpracovává těžké téma pomocí technik hraného i animovaného filmu. Reálné zážitky vypravěčů doplněné o animované rekonstrukce bolestných situací vytváří truchlivý náhled do myšlenek trojice mladých lidí, kteří jsou předčasně vystaveni problematice smrti.

Spolu sami

Diana Cam Van Nguyen
Česká republika / 2018 / 10 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
WhereWhoYouMeAre
Autor zkoumá principy pohybu ve snu a konstruuje je mimo sen v záběrech z reálného prostředí, do něhož vkládá grafické prvky, a také ve virtuálním prostředí, které simuluje prostor počítačové hry. Protagonistka procházející fikčními světy nabírá jak skutečnou, tak animovanou podobu.

WhereWhoYouMeAre

Jakub Krejčí
Česká republika / 2016 / 4 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Okno do dvora
Audiovizuální koláž zasazuje do papírových kulis záběry z Hitchcockova Okna do dvora, jehož myšlenky film hravě a provokativně rozvádí. K postavám musíme proniknout skrze vrstvy barev a cizorodých objektů, které zviditelňují proces medializace a zvýrazňují rám omezující náš pohled.
osobní program

Okno do dvora

Daniel Pitin
Česká republika / 2018 / 6 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Canis Lupus
Canis lupus neboli vlk obecný se s dodatkem familiaris mění v psa domácího. Paralela v útočné povaze psovité šelmy a člověka je tématem experimentálního filmu, v němž autor vynechal zvukovou stránku a úvahy vystavěl pomocí kombinace 3D animace a textového monologu neviditelného vypravěče.
osobní program

Canis Lupus

Artur Magrot
Česká republika / 2019 / 6 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Stopa (p)o mně
Analogový film jako analogie ke světu fyzickému, digitální odraz světa nemateriálního. Experimentální snímek slučující dvě substance se stává audiovizuálním otiskem našeho života v prostoru ohraničeném sice mantinely hmotnými, ale nesoucími v sobě potenciál „pozvednutí“ do roviny bezrozměrné.Fascinace: Exprmntl.cz - Mimo soutěž

Stopa (p)o mně

Simona Donovalova
Slovensko, Česká republika / 2016 / 8 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Extrakce
Metaforické zamyšlení nad sociálním odloučením participační metodou odhaluje vztah mezi mladou Ukrajinkou Elizavetou a její matkou zubařkou. Odvážná analogie extrahovaného zubu, společenské náležitosti a duševní čistoty na plátně rozehrává střet zcizujících detailů a intimního tableau z rodinného života.

Extrakce

Kateřina Hroníková
Slovensko / 2018 / 7 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Horizontalis
Audiovizuální úvaha prozkoumává dánskou část Jutského poloostrova z perspektivy živého oka i neživého objektu. Horizontála vodní hladiny představuje prostupnou hranici mezi světem lidí a přírody, skrz kterou probublávají zčeřené odrazy vnější skutečnosti, doprovázené poryvy větru, hlasů a ticha.
osobní program

Horizontalis

Louise K Wilson, Michal Kindernay
Česká republika, Dánsko / 2019 / 8 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Za zvukem něco je
Zvukem generovaná animace dává slyšitelnému světu působivou podobu rozpohybovaných geometrických obrazců nebo hvězdné oblohy. Vizuální programovací jazyky Max for Live a Touch Designer proměňují autorskou zvukovou stopu ve vesmírné galaxie, v nichž se setkává technické a lidské, pozemské a duchovní, stroj s poezií.
osobní program

Za zvukem něco je

Julie Lupačová
Česká republika / 2019 / 9 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Dějová linka
Hříčka provokující naraci lyrikou pátrá ve veřejném prostoru po linkách, horizontálách, přímkách a čárách nejrůznějšího charakteru, aby je pak v rámu jednoho obrazu spojila do vizuálních návazností. Mezi nalezenými objekty, ději a prostory tak vznikají nové vztahy a pokračování.

Dějová linka

Alžběta Kovandová
Česká republika / 2017 / 4 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Abstract Horror
Filozofická dystopie varovně načrtává blízkou budoucnost, v níž budou moderní technologie nikoli znakem pokroku, ale úpadku. Za vrstvou filmového obrazu se prostřednictvím počítačové animace zjevuje monstrum, jehož abstraktní virtuální tělo představuje neviditelný ideologický aparát.
osobní program

Abstract Horror

Franz Milec
Česká republika / 2019 / 19 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt