Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Výjezdní doložky do Jugoslávie
Výjezdní doložky do Jugoslávie
Výjezdní doložky do Jugoslávie
Výjezdní doložky do Jugoslávie

Výjezdní doložky do Jugoslávie

režie: Oleh Kachmar, Andrii Tuziak
originální název: Putivky v Jugoslaviju
země: USSR
rok: 1987
délka filmu: 2 min.

synopse

Performativní miniatura s vystoupením autorů, studentů Polytechnického institutu v Charkově, kteří dokumentují svoji pouliční klauniádu, s níž vstupují do veřejného prostoru. Svou bezprostředností a hravostí jako by nevědomky předznamenali blížící se konec komunistického režimu.

biografie

V důsledku rozšíření domácího videa v 80. letech vznikla ukrajinská skupina Paranoia Pictures, studio amatérských filmařů, k nimž patřili také Oleh Kachmar a Andrii Tuziak. Většinu produkce Paranoia Pictures tvořily komedie – typicky totalitní výjevy jako Umělecká komise nebo parodie kasovních hitů.

více o filmu

režie: Oleh Kachmar, Andrii Tuziak

další filmy v sekci

Malování do vzduchu
Krátký experimentální film rané tvorby jednoho z průkopníků českého videoartu Radka Pilaře kombinuje černobílé amatérské záběry performance básníka Václava Fischera s barevnými obrazci, které autor ručně domaloval na vyvolaný filmový pás. Abstraktní tvary hravě interagují s pohyby zachycených osob.

Malování do vzduchu

Radek Pilař
Česká republika / 1965 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Osobní řezy
Autorka kombinací záběru postupného prostřihování punčochy přetažené přes svoji hlavu a televizního vysílání konfrontuje sociální stereotypy a propagandu v Titově Jugoslávii s osobní identitou. Společně s úryvky televizního archivu přibývají další vystřižené otvory až do chvíle, kdy je tvář protagonistky odhalena.

Osobní řezy

Sanja Iveković
Yugoslavia / 1982 / 4 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Konec prázdnin
Legendární hudební film období perestrojky kombinuje čtyři videoklipy propojené příběhem mladého hudebníka. Je punkovým portrétem leningradské hudební skupiny Kino a jejího frontmana, zpěváka a herce Viktora Coje, ke kterému později díky jeho vystupování i vzhledu vzhlížela ukrajinská mládež.
osobní program

Konec prázdnin

Serhii Lysenko
USSR / 1985 / 29 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Kruh
Básnivý portrét sochařů, kteří vytvářejí svá díla na hrnčířském kruhu z hlíny a dalších přírodních materiálů. Motiv kruhu prostupuje poetickými výjevy, v nichž jsou sochaři zachyceni při práci, s rodinou, v sepětí s přírodou a také v živých obrazech, kdy jsou do všedních prostředí instalováni jak tvůrci, tak jejich artefakty.
osobní program

Kruh

Mykhailo lIenko
USSR / 1972 / 18 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Guten Tag, Berlin!
Guten Tag, Berlin! je krátký snímek, který staví na kombinaci propagandistických záběrů ze socialistického Berlína a found footage agresivního prvního rande. Werner využívá barevné snímky éterického socialistického Berlína prolínající se se záběry pokaženého rande jako sarkasmus, jenž vyplývá z kontroverzního a chřadnoucího vztahu Východního Německa k socialistickým hodnotám.

Guten Tag, Berlin!

Thomas Werner
Německo / 1987 / 11 min.
sekce: Konference Fascinace
Smrt metalosaura
Kolem zborceného elektrického sloupu připomínajícího kosterní pozůstatky obrovského zvířete projížděl autor pravidelně tramvají. Film ovlivněný konstruktivismem a industriální hudbou je zároveň analogií rozpadající se Jugoslávie. Širšímu publiku byl zpřístupněn až poté, co získal cenu za nejlepší amatérský film na festivalu v Baden-Badenu (1989).

Smrt metalosaura

Igor M. Toholj
Yugoslavia / 1989 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Pečeť
Vyprávění muže o životě v represivní společnosti je satirickou kritikou mocenství a byrokracie. Pečeť zde přitom slouží jako leitmotiv vypravěčových životních mezníků (narození, svatba, smrt). Film patří mezi autorovy rané snímky a vznikl původně v meziválečném období, nicméně jeho příběh a sdělení působí nadčasově.

Pečeť

Dušan Makavejev
Yugoslavia / 1955 / 18 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Moje Riga
Osobní rozměr příběhu o lotyšské metropoli a jejích obyvatelích v době svého vzniku radikálně překračoval ideologickou rétoriku dobových děl. Představoval jeden z prvních projevů proudu poetického dokumentárního filmu, který se svými stylistickými experimenty bouřil proti režimu.

Moje Riga

Aloizs Brenčs
Lotyšsko / 1960 / 22 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Kyjevská etuda
Kompozice detailů architektury a soch ve veřejném prostoru a pozorování lidí ve shonu v ulicích velkoměsta ukazuje v kombinaci portrétu a antropologické črty jeden rušný den v ukrajinském hlavním městě. Snímek doprovází hudba, variující od romantizujícího doprovodu po jazzové vystoupení.
osobní program

Kyjevská etuda

Eduard Tymlin
USSR / 1966 / 9 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Rodná vesnice
Prosluněné obrazy kolchozníků při sklizni se mísí s komentářem oslavujícím kolektivizaci a modernizaci venkova. Přesto se do ideologicky podbarveného snímku dostávají silně lyrické tóny mizejícího světa, stáří a samoty. Staří vesničané a polozbořená stavení symbolizují mizející vesnice, zakořeněnost a lásku k půdě.

Rodná vesnice

Peep Puks, Peeter Tooming
Estonsko / 1969 / 11 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Otevři dveře všem, kdo přicházejí
Meditativní krajina litevské vesnice naplněná tichou modlitbou. Koruny stromů, střecha kostela nebo venkovská usedlost představují ztišené útočiště odolávající tlakům totalitního režimu.  Svým režijním debutem Stonys předznamenal svoji kinematografickou liturgii všednosti.

Otevři dveře všem, kdo přicházejí

Audrius Stonys
Litva / 1989 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace
Zawał serca
Film oceněný roku 1968 na Mezinárodním festivalu krátkých filmů Oberhausen se pokouší zprostředkovat zkušenost srdeční zástavy. Rytmus filmu udává nejen dynamický střih či vychýlená kompozice záběrů, ale také zvukové efekty a hudba vyjadřující překotnost pulsu nemocného srdce. Paradoxem prvního studentského filmu režiséra Wojciecha Wiszniewského je ironický fakt, že autor zemřel ve 34 letech právě na zástavu srdce.

Zawał serca

Wojciech Wiszniewski
Polsko / 1967 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt