Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Žlutý cirkus versus Rudá Čína

Žlutý cirkus versus Rudá Čína

originální název: Žlutý cirkus versus Rudá Čína
země: Česká republika
délka filmu: 90 min.

synopse

Cestovatel a režisér Dan Přibáň křižuje svět se svou posádkou ve žlutých trabantech a podává neotřelé informace z různých koutů světa. Jeho poslední cesta nás zavede mimo jiné do Číny, o které bude jeho dílna. Řeč bude o absurditách, které pro pozorovatele z venku vypadají komicky, avšak pro běžné obyvatele jsou realitou. 

biografie

Dan Přibáň (1976) je známý pro svůj projekt Transtrabant, kde se konvoj žlutých trabantů vydává na cesty po celém světě. Z jeho cest vznikla v Česku populární dokumentární série „Trabantem…“.

další filmy v sekci

Mřížka
Pásmo videí a filmových prací českých vizuálních umělců připravené Společností Jindřicha Chalupeckého pro MDF Ji.hlava Umělci: Zbyněk Baladrán, Daniela Baráčková, Filip Cenek, Vladimír Houdek, Barbora Kleinhamplová, Tomáš Moravec, Lucia Sceranková, Jan Šerých, Roman Štětin Kurátorka: Karina KottováSelekce filmů, video-esejí a videí v kurátorské koncepci Kariny Kottové (Společnost Jindřicha Chalupeckého) vychází z pokusu o systematické prolnutí uvažování vizuálních umělců a možnosti představení jejich děl, obvykle prezentovaných v galerijním kontextu, ve formátu lineárního filmového pásma. Společným jmenovatelem vybraných děl je určitý typ geometrie či strukturálního rastru, který se stává rámcem pro narativ: v některých případech zcela abstraktní až lyrický, jindy angažovaný, dotýkající se systémů, ve kterých žijeme, tématu práce, každodenních starostí, ale také jejich možných alternativ. Výběr děl má vlastní rytmus, přičemž jednotlivé práce konstruují příběh skrze rozličné kombinace textu, obrazu, zvuku a pohybu. Zúčastnění umělci byli v uplynulých ročnících finalisty nebo laureáty Ceny Jindřicha Chalupeckého. / The selected artists have previously been finalists or winners of the Jindřich Chalupecký Award. Díla: Tomáš Moravec, Otázka líbivosti pláště / Question of Superficial Affection, 3'51'', 2012 Zbyněk Baladrán, Teorie práce / Theory of Work, 13'19'', 2007 Roman Štětina, Studio č. 2 (Klapka) / Studio no. 2 (Slapstick), 4'32'', 2013 Barbora Kleinhamplová, MPEG Girl, 8'31'', 2016 Filip Cenek, Bez názvu (Cesta mlhou) / Untitled (Traveling through Fog), záznam z instalace / installation documentation, 4'09'', 2010–2013 Vladimír Houdek ve spolupráci s Hanou Polanskou Turečkovou / In collaboration with Hana Polanská Turečková, Kanoucí šíře / The Trickling Expanse, 18'4'', 2014  Daniela Baráčková, Macocha, 0'40'', 2013 Jan Šerých, Paramnesia, 6'39'', 2009 Lucia Sceranková, Cucurrucucu, 4'28'', 2009

Mřížka

90 min.
sekce: Dílny
Music F Club
Záznam společného vystoupení Plastic People a Aktual v Music F Clubu 26. února 1971 bývá označován za jednu z klíčových událostí českého undergroundu. Film autenticky zachycuje přípravu a samotný koncert, včetně industriálních prvků hudby Knížákova Aktualu, využití vrtaček, kovových perkusí, objektů a házení rýže do publika. V druhé části filmu jsou na několika místech rozeznatelné kostýmy a scénografické intervence, které pro koncerty Plastic People realizovali v 70. letech manželé Ságlovi.

Music F Club

Jan Ságl
Československo / 1971 / 6 min.
sekce: Dílny
Den videa 1989/2018
Výstava Den videa, první kolektivní prezentace videoartu v Čechách, proběhla 11. července 1989 v Parku kultury a oddechu Julia Fučíka v rámci výroční výstavy Svazu českých výtvarných umělců.    Výstava Den videa 1989/2018 rekonstruovala výstavu z roku 1989 a proběhla 4. září roku 2018. Kurátorským cílem Martina Mazance bylo otevřít diskuzi o historických formách prezentace, ale i možné prezervace pohyblivých obrazů. Důvody, proč je videoart opomíjen institucemi i tvůrci, mohou být popsány v oblastech, které vystihují střet sociokulturních a ekonomických okolností vzniku a existence děl.   Debatu s přizvanými hosty doplní ukázky z děl umělců, kteří vystavovali v roce 1989: Věra Geislerová & René Slauka, Václav Hodan, Roman Milerský, 5D studio (Tomáš Kepka, Michal Pacina, Marta Karoliová), Radek Pilař, Pavel Scheufler, Petr Skala, Lucie Svobodová, Ivan Tatíček, Jaroslav Vančát.  
osobní program

Den videa 1989/2018

Česká republika / 90 min.
sekce: Dílny
Světová premiéra
noimage
Absolventský film indického studenta katedry dokumentární tvorby se zaměřuje na problém rasismu v Československu. Konkrétní příběh lásky i nenávisti, předsudků i dobré vůle je ve filmu rozšířen o další zážitky cizinců v Česku. Vedle výpovědí protagonistů je film provázen komentářem Antonína Navrátila.

Black and White

Krishna Wiswanath
Československo / 1968 / 20 min.
sekce: Dílny
Příběhy 20. století: Život s cejchem
Jak se před revolucí žilo lidem s odlišnou sexuální orientací? Museli své zaměření tajit? Byli nějak postihováni? Své příběhy vypráví bývalá reprezentantka ve stolním tenisu Jana Kociánová, státní úředník František Bloudek a absolventka FAMU Libuše Jarcovjáková, autorka unikátní série fotografií z legendárního pražského T-clubu.

Příběhy 20. století: Život s cejchem

Radim Špaček
Česká republika / 2016 / 26 min.
sekce: Dílny
FAMU: 1. ročník
Prváckou dílnu katedry dokumentu na pražské FAMU vede Vít Klusák, který spolu se studenty představí koncept semináře i filmy, které z něj ve školním roce 2015/16 vzešly. Každý z pěti studentů uvede dva své filmy, které putovaly ke klauzurám, ale také filmová cvičení, která běžně nejsou mimo školu k vidění. V letošní várce se diváci dozvědí, co se skrývá za pojmy „norníci a ťapiny“, že hledání partnera lze pojmout filmově vytříbeným jazykem, a také uvidí reportáž od soudu, u kterého vítězí bezohledný individualismus jako dekadentní úchylka ze vznešeného ideálu svobody…Diskuze vítána!---Dílnu vede: Vít Klusák Studenti: Jindřich Andrš, Lenka Benešová, Matouš Bičák, Eliška Cílková, Zora Čápová

FAMU: 1. ročník

150 min.
sekce: Dílny
Wilsonova svatba
Svatební film zpěváka Plastic People Paula Wilsona. Film zachycuje situaci před a po obřadu na městském úřadě v Praze 5, shromáždění přátel a v závěru odjezd novomanželů Wilsonových.

Wilsonova svatba

Jan Ságl
Československo / 1972 / 3 min.
sekce: Dílny
DÍLNA Kudy chodí ruce
Dílna bude věnována zachycení lidského pohybu jako výrazu, jenž je rovnocenný vyjádření mluvenému či psanému. Zvláště nás bude zajímat spontánní i řízený vstup rukou do jazyka a také zvláštnosti, spojené s filmovým záznamem jejich rytmu a pohybu. Dvěma uváděnými dokumenty budou Země hluchých (režie Nicolas Philibert, 1993) a Tančící sny. Po stopách Piny Bausch (režie Anne Linsel a Rainer Hoffmann, 2010). První z nich (od autora filmu Být a mít) vstupuje do světa hluchoněmých, druhý předvádí nácvik choreografie Piny Bausch Kontakthof skupinou mladých, neprofesionálních tanečníků. 

DÍLNA Kudy chodí ruce

90 min.
sekce: Dílny
Může být politika v televizi atraktivní?
Pro většinu televizních diváků představují politická témata nejnudnější náplň pro dokumenty, publicistiku, či dokonce zábavné formáty. V dílně představíme tři pořady, které dokazují opak: docusoap stanice Showtime The Circus, který mapuje americkou předvolební kampaň od prvních primárek v lednu 2016, pořad BBC An Idiotʼs Guide to Politics, konfrontující politiky s jejich sliby, a satirickou sérii britské stanice Channel 4 Ballot Monkeys, v níž diváci sledují předvolební kampaň očima čtyř kandidátů na poslance.---Dílnu vede Milan Kruml

Může být politika v televizi atraktivní?

90 min.
sekce: Dílny
Vítejte
Investigativní dokument, v němž hraje hlavní roli mluvené slovo. Zatímco plátno zůstává černé, posloucháme rozhovor mezi úředníky a filmaři, kteří chtějí natočit snímek o plicních chorobách v Sečuánu. Záznam obnažuje typickou strategii cenzury, postupující od falešné vlídnosti až k otevřeným výhrůžkám.

Vítejte

Rikun Zhu
Čína / 2016 / 62 min.
sekce: Dílny
Východoevropská premiéra
Zpověď
Mladá vězeňkyně, která se chce vymanit z osudu, k němuž ji předurčil matčin nezájem, vzpomíná na dětství a důvody, proč utekla z domova. Vyprávění doprovázejí básně, které začala skládat, když jí do věznice nepřicházely dopisy od blízkých. Portrét se tak noří do vnitřních prožitků psychicky zraněné dívky.„Režiséru Sýkorovi ‚zpověď‘ postavy, představující mnohorozměrný a působivý individuální portrét, splývá s autorským postojem v díle, které má dobrou filmařinu, náladu a atmosféru.“ Pavel Branko

Zpověď

Pavol Sýkora
Československo / 1968 / 16 min.
sekce: Dílny
Klukovice, Bondy
Autorské čtení Egona Bondyho v hospodě Klukovicích, listopad 1974. Bondy čte Invalidní sourozence, Ságlova kamera zabírá převážně tváře zúčastněných, asi v polovině filmu přichází improvizovaný akustický koncert členů Plastic People a atmosféra se proměňuje v rozjetý večírek, včetně Bondyho tanečních kreací.

Klukovice, Bondy

Jan Ságl
Československo / 1974 / 9 min.
sekce: Dílny
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt