Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Žlutý cirkus versus Rudá Čína

Žlutý cirkus versus Rudá Čína

originální název: Žlutý cirkus versus Rudá Čína
země: Česká republika
délka filmu: 90 min.

synopse

Cestovatel a režisér Dan Přibáň křižuje svět se svou posádkou ve žlutých trabantech a podává neotřelé informace z různých koutů světa. Jeho poslední cesta nás zavede mimo jiné do Číny, o které bude jeho dílna. Řeč bude o absurditách, které pro pozorovatele z venku vypadají komicky, avšak pro běžné obyvatele jsou realitou. 

biografie

Dan Přibáň (1976) je známý pro svůj projekt Transtrabant, kde se konvoj žlutých trabantů vydává na cesty po celém světě. Z jeho cest vznikla v Česku populární dokumentární série „Trabantem…“.

další filmy v sekci

Může být politika v televizi atraktivní?
Pro většinu televizních diváků představují politická témata nejnudnější náplň pro dokumenty, publicistiku, či dokonce zábavné formáty. V dílně představíme tři pořady, které dokazují opak: docusoap stanice Showtime The Circus, který mapuje americkou předvolební kampaň od prvních primárek v lednu 2016, pořad BBC An Idiotʼs Guide to Politics, konfrontující politiky s jejich sliby, a satirickou sérii britské stanice Channel 4 Ballot Monkeys, v níž diváci sledují předvolební kampaň očima čtyř kandidátů na poslance.---Dílnu vede Milan Kruml

Může být politika v televizi atraktivní?

90 min.
sekce: Dílny
noimage
Absolventský film pomocí zoomu do hlubin krajiny přibližuje kouřící komín a velká těžební kolesa. Zapuštěnost do krajiny, kterou pozvolna zabydluje armáda, je barevnou vizuální poémou o hloubkách pohledu na život netečné přírody, v níž kontrastují ikonické civilizační motivy.

Zelený horizont

Tibor Podhorec
Československo / 1965 / 8 min.
sekce: Dílny
Vlado, Marienka, Jojo a starý otec
Flahertyovsky laděný dokument skrze metodu rekonstrukce a protagonistův osobní komentář nahlíží do života osmdesátiletého muže, který vychovává svá tři vnoučata, jimž máma zemřela a táta je opustil. Nejde přitom jen o lekce praktických činností, ale především o zásady a hodnoty, které dětem otevírá.„Sýkora vložil do svého díla vedle čiré ideje také čirý a velký cit, lásku a obdiv k člověku, úctu k jeho životu a dílu.“ Antonín Navrátil

Vlado, Marienka, Jojo a starý otec

Pavol Sykora
Československo / 1965 / 21 min.
sekce: Dílny
noimage
Vizuálně vytříbený film o odlévání zvonů je zároveň meditací o rytmu a čase, hmotě i možnostech filmového vyprávění. Vědomě navazuje na odkaz Jiřího Lehovce.

Odlévání času

Dobroslav Zborník
Československo / 1970 / 9 min.
sekce: Dílny
Den videa 1989/2018
Výstava Den videa, první kolektivní prezentace videoartu v Čechách, proběhla 11. července 1989 v Parku kultury a oddechu Julia Fučíka v rámci výroční výstavy Svazu českých výtvarných umělců.    Výstava Den videa 1989/2018 rekonstruovala výstavu z roku 1989 a proběhla 4. září roku 2018. Kurátorským cílem Martina Mazance bylo otevřít diskuzi o historických formách prezentace, ale i možné prezervace pohyblivých obrazů. Důvody, proč je videoart opomíjen institucemi i tvůrci, mohou být popsány v oblastech, které vystihují střet sociokulturních a ekonomických okolností vzniku a existence děl.   Debatu s přizvanými hosty doplní ukázky z děl umělců, kteří vystavovali v roce 1989: Věra Geislerová & René Slauka, Václav Hodan, Roman Milerský, 5D studio (Tomáš Kepka, Michal Pacina, Marta Karoliová), Radek Pilař, Pavel Scheufler, Petr Skala, Lucie Svobodová, Ivan Tatíček, Jaroslav Vančát.  
osobní program

Den videa 1989/2018

Česká republika / 90 min.
sekce: Dílny
Světová premiéra
Mřížka
Pásmo videí a filmových prací českých vizuálních umělců připravené Společností Jindřicha Chalupeckého pro MDF Ji.hlava Umělci: Zbyněk Baladrán, Daniela Baráčková, Filip Cenek, Vladimír Houdek, Barbora Kleinhamplová, Tomáš Moravec, Lucia Sceranková, Jan Šerých, Roman Štětin Kurátorka: Karina KottováSelekce filmů, video-esejí a videí v kurátorské koncepci Kariny Kottové (Společnost Jindřicha Chalupeckého) vychází z pokusu o systematické prolnutí uvažování vizuálních umělců a možnosti představení jejich děl, obvykle prezentovaných v galerijním kontextu, ve formátu lineárního filmového pásma. Společným jmenovatelem vybraných děl je určitý typ geometrie či strukturálního rastru, který se stává rámcem pro narativ: v některých případech zcela abstraktní až lyrický, jindy angažovaný, dotýkající se systémů, ve kterých žijeme, tématu práce, každodenních starostí, ale také jejich možných alternativ. Výběr děl má vlastní rytmus, přičemž jednotlivé práce konstruují příběh skrze rozličné kombinace textu, obrazu, zvuku a pohybu. Zúčastnění umělci byli v uplynulých ročnících finalisty nebo laureáty Ceny Jindřicha Chalupeckého. / The selected artists have previously been finalists or winners of the Jindřich Chalupecký Award. Díla: Tomáš Moravec, Otázka líbivosti pláště / Question of Superficial Affection, 3'51'', 2012 Zbyněk Baladrán, Teorie práce / Theory of Work, 13'19'', 2007 Roman Štětina, Studio č. 2 (Klapka) / Studio no. 2 (Slapstick), 4'32'', 2013 Barbora Kleinhamplová, MPEG Girl, 8'31'', 2016 Filip Cenek, Bez názvu (Cesta mlhou) / Untitled (Traveling through Fog), záznam z instalace / installation documentation, 4'09'', 2010–2013 Vladimír Houdek ve spolupráci s Hanou Polanskou Turečkovou / In collaboration with Hana Polanská Turečková, Kanoucí šíře / The Trickling Expanse, 18'4'', 2014  Daniela Baráčková, Macocha, 0'40'', 2013 Jan Šerých, Paramnesia, 6'39'', 2009 Lucia Sceranková, Cucurrucucu, 4'28'', 2009

Mřížka

90 min.
sekce: Dílny
Zkušebna v Argentinské
Privátní koncert Plastic People ve zkušebně v dnes již neexistujícím domě č. 1 na rohu Dělnické a Argentinské ulice v Praze. Ságl zde i díky stísněnému prostoru zaznamenává události z extrémní blízkosti s použitím pro něj typického přímého ručního světla. Točí v detailních záběrech, často na hraně ostrosti se stále přítomným světelným kuželem a snad i díky tomu se jedná o jeden z nejautentičtějších dokumentů této doby.

Zkušebna v Argentinské

Jan Ságl
Československo / 1973 / 13 min.
sekce: Dílny
Mužský svět
Po vraždě starosty vesnice v regionu Šan-si byl policií vybrán jeden z vesničanů jako obětní beránek. Svědectví policejní brutality v regionu Šan-si muž podává prostřednictvím kreseb mučení, jimž byl vystaven, aby se doznal k vraždě, kterou neprovedl, a za niž strávil pět let ve vězení.

Mužský svět

Han Tao
Čína / 2016 / 73 min.
sekce: Dílny
Světová premiéra
Samizdat
V průběhu zapomenuté cesty kamsi s Ivanem M. Jirousem narazil Jan Ságl na krajinu s desítkami volně visících reprodukčních kovolistů. V okruhu samizdatu zásadně nedostatkové zboží plnilo funkci plašičky ptáků. Film zaznamenává prosluněnou krajinu posetou stříbřitými body v různých prostorových konstelacích jako formu nalezeného land-artu. Práce volně navazuje na sérii krajinných intervencí Zorky Ságlové, které Ságl pravidelně spoluvytvářel a dokumentoval a v nichž hraje klíčovou roli právě konfrontace krajinných prvků s objekty geometrické povahy.

Samizdat

Jan Ságl
Československo / 1972 / 11 min.
sekce: Dílny
Univerzity a svoboda
Dokument poukazuje na nové výzvy, s nimiž se současné vysoké školství, vlivem masifikace a komercializace, potýká a které zasahují jak praktickou, tak také symbolickou rovinu výuky i celého školského systému. O těchto problémech hovoří řada významných osobností jako sociolog Frank Furedi či lingvista Noam Chomsky. Film bude promítán společně s filmem Otevřená pevnost. Po projekci proběhne debata s hosty.
osobní program

Univerzity a svoboda

Zuzana Piussi, Vít Janeček
70 min.
sekce: Dílny
Music F Club
Záznam společného vystoupení Plastic People a Aktual v Music F Clubu 26. února 1971 bývá označován za jednu z klíčových událostí českého undergroundu. Film autenticky zachycuje přípravu a samotný koncert, včetně industriálních prvků hudby Knížákova Aktualu, využití vrtaček, kovových perkusí, objektů a házení rýže do publika. V druhé části filmu jsou na několika místech rozeznatelné kostýmy a scénografické intervence, které pro koncerty Plastic People realizovali v 70. letech manželé Ságlovi.

Music F Club

Jan Ságl
Československo / 1971 / 6 min.
sekce: Dílny
Malý sedlák
Portrét chlapce vyslaného do služeb hospodáře, kde bude pomáhat na statku a chodit do místní školy. Ukazuje jej při těžké práci, ale i při hrátkách se psem či jeho častých kuřáckých přestávkách. Dokument vypráví skrze observační výjevy činností, a vytváří tak místy až idylizovaný obraz člověka ve spojení s přírodou.„(...) malý hospodář Jano touží po jediném – ze společnosti, které nerozumí a je mu cizí, vrátit se k samotě, zpět do přírody.“ Rudolf Urc

Malý sedlák

Pavol Sykora
Československo / 1969 / 16 min.
sekce: Dílny
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt