Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Dozvuk obrazu

Dozvuk obrazu

režie: Myun Yi
originální název: 적 (迹)
země: Jižní Korea
rok: 2016
délka filmu: 3 min.

synopse

Do zastaveného záběru desetiproudové cesty velkoměstského bulváru mezi mrakodrapy vstupují uplynulé (či budoucí?) pohyby, auta, reklamy, lidé, jejichž výrazněji nebo jen jemně viditelná stopa zápasí s punktem obrazu o naléhavost aktuálnosti a nelineárnost času, který se pohybuje dopředu i vzad. Korejský režisér I Mjon (1973) vystudoval hudební skladbu. Žije a působí v Soulu, věnuje se hudební tvorbě a videoartu. Na MFDF Ji.hlava byl uveden jeho krátký snímek Pole (2014), v němž vycházel z pozic urbánní ekologie. Ve svých snímcích kombinuje klasický hudební doprovod s melancholickými pohledy na městské scenerie, žijící jakoby vlastním, na člověku nezávislým způsobem.

„Korejsky je název filmu 적. Vyslovené ale mají tyto čínské znaky více významů. Lze je číst jako terč, nepřítel, mít pravdu, stavět, stopa, ticho, postoupit, dokázat, šlapat, pozorovat, odhalit, hněvivý, potkat a strach.“

biografie

Do zastaveného záběru desetiproudové cesty velkoměstského bulváru mezi mrakodrapy vstupují uplynulé (či budoucí?) pohyby, auta, reklamy, lidé, jejichž výrazněji nebo jen jemně viditelná stopa zápasí s punktem obrazu o naléhavost aktuálnosti a nelineárnost času, který se pohybuje dopředu i vzad. Korejský režisér I Mjon (1973) vystudoval hudební skladbu. Žije a působí v Soulu, věnuje se hudební tvorbě a videoartu. Na MFDF Ji.hlava byl uveden jeho krátký snímek Pole (2014), v němž vycházel z pozic urbánní ekologie. Ve svých snímcích kombinuje klasický hudební doprovod s melancholickými pohledy na městské scenerie, žijící jakoby vlastním, na člověku nezávislým způsobem.

více o filmu

režie: Myun Yi
producent: Myun Yi
kamera: Yi Myun

další filmy v sekci

Les Moutiers
Svou typickou metodou rozkladu obrazu do digitálních prvočástic a následným postupným skládáním tentokrát autor vymazává a zas vyjevuje stromy pozorované v západofrancouzské vesničce Les Moutiers. Původně sytě zelené i zářivě žluté, v pozvolných proměnách se barvy rozpohybovávají a diváka znejišťují, kdy je obraz reálný a kdy už jej napadl parazit jeho digitálního otisku. Koruny stromů prosvětluje jas bezoblačna, líce listů odráží světlo, ale již po pár vteřinách se obraz zadrhne a rozpadne do mřížky barevných ploch, napovídající opadávání listů v začínajícím podzimu.

Les Moutiers

Jacques Perconte
Francie / 2012 / 18 min.
sekce: Fascinace
Mezinárodní premiéra
Tekutá krajina
Vycházeje z dvouleté studie a hromadění obrazů vytvářených nestejnorodými mokrými procesy vyvolávání 16mm filmu zkoumá autorka podoby vizuality materiální tekutosti, aby tak komponovala oslavu neviditelných mikro a makrostruktur, jejichž chiméry se obnažují v pohyblivých vzorech.„Často mě inspiruje krása chyb na analogových filmech a využívám nežádoucí analogový vizuální šum a obrazy, například prach či stopy po vodě, abych tvořila imaginární filmové krajiny.“ N. Wang

Tekutá krajina

Nan Wang
Nizozemsko / 2017 / 12 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra
Soustava významů
Obrázkové písmo Webdings vytvořil Miscrosoft v roce 1997 jako nástupce Wingdingsu, kolem kterého se rozvinuly kontroverzní reakce, když se ukázalo, že určité sekvence písmen nesou v symbolech nechtěné významy.  Film vytvořený v Microsoft Word přenesený na 16mm film.

Soustava významů

Scott Fitzpatrick
Kanada / 2012 / 3 min.
sekce: Fascinace
Východoevropská premiéra
Před 350 miliony let
Stopy neustávajícího větru a hrany ostrého světla vytvářejí v prostoru hmatatelné i iluzorní útvary a v trpělivých pozorováních ukazují písečné a světelné kompozice saharské pouště na místech regionu Táfílált, který byl dnem prehistorického oceánu, jak naznačuje subtilní zvuková skladba. Terra Jean Longová (1983) žije v kanadském Torontu a pedagogicky působí v centru the Liaison of Independent Filmmakers of Toronto (LIFT). Ve svých filmech vypráví osobní příbě- hy, zasazené do prostředí na pomezí snu, fikce a reality. Své snímky prezentovala na festivalech jako Edinburgh International Film Festival nebo International Documentary Festival Amsterdam.„Nad oblastí Táfílált v maro cké části saharské pouště se kdysi rozkládal Rheický o ceán. Film Před 350 miliony let zázračně nalézá v této krajině přítomnost o ceánu, hlubinu času v záhybech prostoru.“

Před 350 miliony let

Terra Jean Long
Maroko, Kanada / 2016 / 5 min.
sekce: Fascinace
Mezinárodní premiéra
Zachraň (Moje srdce od světa)
Pohyby trajektu vnášející další neklid do vln Středozemního moře umožňují skládání barevných kompozic, nečekaně rozrušovaných algoritmickými zásahy digitální komprese, které v důmyslných plochách a rastrech zastírají a opakovaně obnovují autentičnost záznamu plavby, zatímco obzor se stává unikavou nejistotou. Jacques Perconte (1974) je jednou z předních osobností francouzské experimentální filmové scény. Pracuje s digitálním obrazem, kodeky a kompresními algoritmy, které sám vyvíjí. Tematicky se soustředí především na vztah současné kultury a technicky rozvinuté civilizace k přírodě. MFDF Ji.hlava uvedl v minulosti například jeho filmy L (2014), Les Moutiers (2012) a Ettrick (2015).„Vítr dul od samého vyplutí trajektu. Vzd ouvající se vlny na otevřeném moři mohly plavbu ztěžovat, ale loď je rozrážela a promítala střed omořskou modř ve zlatavé obloze a ohnivou zář zapadajícího slunce ve vlnách.“

Zachraň (Moje srdce od světa)

Jacques Perconte
Francie / 2016 / 10 min.
sekce: Fascinace
Východoevropská premiéra
Mimo dosah automatického ostření
K mezím abstrakce se blížící obraz moře, v jehož pozadí stojí na kůlech připevněné rybář- ské sítě, ptáci rozrušují klid slaného vzduchu nepředvídatelnými trajektoriemi rychlého letu, při jehož zachycení bojuje kamera s hledáním oporného bodu k zaostření, aby tak díky limitům své automatické funkce vytvořila poutavě lyrický výjev. Michail Basov (1977) ve svých filmech zkoumá interakce spotřebních předmětů a materiálů v krajině a jejich metaforické přesahy. Jeho díla byla prezentována na řadě mezinárodních festivalů a přehlídek, jako například International Video Art Biennial VIDEOAKT v Barceloně, Experimental Film Festival Portland nebo Festival Art Deco de Cinema v Sao Paulu.„Povídka o neopětované lásce videokamery k ptáčku.“

Mimo dosah automatického ostření

Mikhail Basov
Rusko / 2016 / 2 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra
Některé mraky se vzdalují
Vizuální ilustrace procesu pamatování, kdy mysl naváže na představu objektu přibližné obrazy vycházející z vnitřního uspořádání vzpomínajícího, které se tak stávají více odrazem jeho identity než otiskem reálných věcí a událostí. „Zajímá mě tvorba děl, která jsou sama o sobě zkušeností. Podle mě je nezbytné vtělit do umělecké tvorby smyslovost, smyslnost a empiričnost a apelovat na erotičnost umění.“ G. E. Veloso

Některé mraky se vzdalují

Gonzalo E. Veloso
Španělsko / 2017 / 6 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Drahá Daisy,
Trojdimenzionální animace minimalistickým způsobem vypráví příběh lásky a zrady mezi člověkem a technologií, který funguje jako metafora děsivé infiltrace chytrých strojů do naší stále více digitalizované společnosti. Temný vizuál, ambientní ruchy a odcizený narativ budí dojem až kyberpunkové estetiky.      „Když jsem rozbíjel počítač na kusy, trápily mě výčitky svědomí: ‚Nejsem brutální vrah?‘ A ten bizarní pocit mě přivedl na myšlenku natočit tento film.“ Y. Nishimura

Drahá Daisy,

Yoshiki Nishimura
Japonsko / 2020 / 10 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Fuga výživy
Ironická found footage koláž vytvořená z hrubého materiálu původně natočeného pro reklamu řetězce Közért (v překladu „pro veřejnost“), státní sítě obchodů v Maďarsku během komunistické diktatury, ukazuje problematičnost přístupu ke stravování a výživě ve státem řízených ekonomikách, životech a obrazech. "35milimetrové filmové pásy s reklamami na potraviny z dob socialismu byly zakopány do země a ponechány napospas hnilobě a rozpadu." P. Lichter  

Fuga výživy

Péter Lichter
Maďarsko / 2018 / 4 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Odkud pocházejí tvary
Popis nenáhodnosti v procesech, jak se atomy spojují, aby vytvořily hmotu, se vlévá do výpočtů grafi ckých doplňků observačních záběrů muzejní laboratoře. Subtilní doplnění reálného obrazu vstupují do ukázek práce mineraloga. Vzorce možných látek a virtuální tělesa a tvary upřesňují neviditelné děje tvorby látky. „Strávili jsme intenzivní tři měsíce v Mineralogické laboratoři Národního přírodovědeckého muzea Smithsonova institutu. Toto je výsledek naší práce. Interiér Green workshopu prošel po našem odchodu změnami a všechny ty úžasné vzácné exponáty odtud zmizely.“ R. Jarmanová, J . Gerhardta

Odkud pocházejí tvary

SEMICONDUCTOR
Velká Británie, Spojené státy / 2016 / 11 min.
sekce: Fascinace
Česká premiéra
Bitevní pole
Filmová pocta druhé vlně feminismu a ženám, které v šedesátých a sedmdesátých letech sváděly boj o právo na vlastní tělo. Unikátní historické záběry z italského Audiovizuálního archivu dělnického a demokratického hnutí nacházejí dialektický kontrapunkt samy v sobě i v použité instrumentální a elektronické hudbě.   „Zamýšleli jsme ohledávat hranice mezi dokumentárním obrazem a experimentální filmovou tvorbou. Zvuk a obraz v našem filmu prahnou po vyváženosti, které není nikdy dosaženo v plné míře, a tak tu stále visí nevyřešené napětí.“ A. Laudante, S. Biagioni

Bitevní pole

Silvia Biagioni, Andrea Laudante
Itálie / 2020 / 10 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Kam směřujeme
Obrazy zaznamenané na lomografický supersampler, který zachytí čtyři po sobě následující okamžiky vedle sebe v jednom rámu 35mm filmu, kupí iluze rytmického pohybu a vytváří obraznou melodii řítící se vpřed, zatímco obtisk momentu zůstává pěvně na místě. Bubenická performance zdůrazňuje minimalistickou prudkost vzorů. "Kam půjdeme v době, kdy se znovu chystá uzavření hranic? Pocit svobody je tentam. Snažím se zbořit vizuální hranice, abych je znovu postavil základy pro ducha svobody." S. A. Fruhauf

Kam směřujeme

Siegfried Alexander Fruhauf
Rakousko / 2018 / 4 min.
sekce: Fascinace
Mezinárodní premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt