25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
Jan Jedlička: Stopy krajiny
režie: Petr Záruba
originální název: Jan Jedlička: Stopy krajiny
země: Česká republika, Itálie
rok: 2020
délka filmu: 67 min.
synopse
Pohroužený akvarel života umělce Jana Jedličky. Český malíř, filmař a fotograf emigroval v roce 1968 do Švýcarska a jeho druhým domovem se stala pustá krajina toskánské nížiny Maremma. Prázdná paleta možností vnitřního exilu je postupně naplňována uhrančivými malbami, utkanými z pestré směsice odstínů hornin, sedimentů, pigmentů nalezených v krajině. Imprese nového domova ambientně přenášené na plátna, fotografie i surovinu filmu zachycují vnitřní zrak a duchovní pouto umělce vyvázaného ze společenských struktur, oddaného pouze vlastní tvorbě a životu v krajině matného světla a stínu.
„Sledování proměn, to je to, co mě zajímá. Tady není žádný konečný výsledek, to se vyvíjí v čase, pořád dál.“ J. Jedlička
Q&A - Petr Záruba, Alice Tabery:
biografie
Petr Záruba vystudoval Přírodovědeckou fakultu a dokumentární tvorbu na FAMU. Působí jako režisér, kameraman a rešeršista filmů. Ve své dokumentární tvorbě se věnuje výtvarným umělcům (Adriena Šimotová, Jiří John), snímek o Janu Jedličkovi je jeho celovečerním debutem.
více o filmu
režie: | Petr Záruba |
hrají: | Jan Jedlička |
producent: | Alice Tabery |
kamera: | Miroslav Janek |
střih: | Pavel Kolaja |
hudba: | Jaroslav Kořán |
zvuk: | Vladimír Chrastil |
další filmy v sekci

Experiment s angažovaným občanem, olomouckým „tykadlovým“ řidičem autobusu Romanem Smetanou, rozvinutý do podoby akčního dramatu o statečnosti a (švejkovské) vytrvalosti. Část televizního cyklu situačních dokumentů Český žurnál posloužila jako základ celovečerního filmu, zosobňujícího příkladnou vytrvalost v občanské neposlušnosti. Řidič Smetana jako úběžník vlastních postojů, soudních rozhodnutí a mediálního inženýrství postmoderní doby.
Ivan Langer v poloze „obyčejného občana“ okradeného o patnáct minut času zvídavými filmaři zápasící s dialektickou lehkostí s jednoduchou otázkou: Můžete do kamery říct, že jste se nedopustil korupčního jednání?
Dobrý řidič Smetana
Filip Remunda, Vít Klusák
Česká republika / 2013 / 77 min.
sekce: Česká radost
Světová premiéra

Petr Václav charakterizuje svůj film Skokan jako dokument s rysy pohádky. Fikční příběh o romském recidivistovi, který se vypraví hledat kariérní příležitosti na filmový festival v Cannes, je totiž natočený s důrazem na autenticitu. Do hlavní role obsadil Václav skutečného trestance Julia Oračka, kterého filmaři dostali z vězení na podmínku krátce před začátkem natáčení. Film natáčeli jen s hrubým scénářem, který se piloval přímo na place. Scény z Cannes vznikaly přímo v bezprostřední atmosféře festivalu. K pohádce se vrací závěr příběhu připomínající vysvobození zakleté princezny.„Většinu scén jsme natáčeli stylem improvizace, která využívala míst, do kterých jsme se dostali, a světelné atmosféry, která se naskýtala. Především jsem se snažil zachytit prožívání hlavního hrdiny.“ P. Václav
Skokan
Petr Václav
Česká republika, Francie / 2017 / 93 min.
sekce: Česká radost
Světová premiéra

V otevřených výpovědích manželů, manželek i milenců ukazuje výrazně stylizovaný introspektivní snímek různé podoby manželství a pátrá po smyslu této instituce v pozdně konzumní společnosti. Prostřednictvím obrazově dominujícího textového rozhovoru ústřední dvojice R. a B. se divák postupně identifikuje s příběhy anonymních hrdinů, kteří bilancují naplnění lásky a sexuality v partnerských vztazích, vyrovnávají se se svým zklamáním nebo popisují nově objevenou hodnotu manželství. Metafory a koláže vyjadřují autorčinu perspektivu, a nakonec i překvapivý životní zvrat spojený s natáčením.
„Nevěra je v podstatě nudné téma, které toho o vás ovšem hodně vypoví.“ B. Jíchová Tyson
Hovory o nevěře
Bára Jíchová Tyson
Česká republika, Spojené státy / 2019 / 72 min.
sekce: Česká radost
Česká premiéra

FilmROMÁN o mimozemských civilizacích, které žijí nejen ve vesmíru, ale i na planetě Zemi. Snímek klasika českého dokumentu uvozují citace ze slavné operety Mam‘zelle Nitouche, kterou konfrontuje prostředí kláštera, divadla a kasáren. Do nich vstupuje i režisér, který chce poznat a pojmenovat tenkou hranici mezi niternou vírou v boha a institucionalizovaným náboženstvím.
Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid
Karel Vachek
Česká republika / 2011 / 199 min.
sekce: Česká radost
Světová premiéra

V dokumentární eseji režisérka osobně provází dějinami elektronické a experimentální hudby od předválečných let po současnost. Dějištěm filmu je takřka mytický časoprostor, který slouží současně jako nahrávací studio i muzeum technologických artefaktů, umožňujících autorce hravé uchopení konceptu mluvících hlav. Zvukově a obrazově vrstevnatá výprava k počátkům snah o osvobození a konceptualizaci zvuku je současně rozpravou o podobách, možnostech a perspektivách akustického vztahování se ke světu, v níž se hlasy minulosti neustále překrývají se zvuky budoucnosti.
„Hudební dokumenty obvykle staví pomník skladateli, kapele, subkultuře... Já jsem chtěla téma pojmout esejisticky a využít k tomu všechny dostupné prostředky, které film jako AV médium poskytuje." J. Ožvold
The Sound is Innocent
Johana Ožvold
Česká republika, Francie, Slovensko / 2019 / 68 min.
sekce: Česká radost
Česká premiéra

Bývalý úředník František Krause se již třicet let věnuje ornitologii. Ochraňuje a zkoumá ptáky, vyrábí pro ně budky a snaží se jim být co nejblíž. Ptactvo eviduje s matematickou přesností, záznamy archivuje a důsledně třídí všechny informace, které získá. Gogolův dokumentární portrét ukazuje, jak v sobě Krause propojuje lásku k přírodě s pozitivistickou úctou k faktům a logickému myšlení. Tuto pozoruhodnou symbiózu dotváří a jemně ironizuje mluvený komentář, který svým záměrně přehnaným důrazem na drobná fakta podvrací konvenční popisné výklady, na jaké jsme zvyklí z tradičních dokumentů o přírodě.DETAIL:„Tady vidíš, že z naší strany je ukončená nejmladší větev rodu Krausů.“ „A co po tobě zůstane?“ „Spousta ptačích budek.“
František svého druhu
Jan Gogola ml.
Česká republika / 2014 / 26 min.
sekce: Česká radost
Světová premiéra

V řadě názorů a připomínek historických událostí, které film věnovaný kupónové privatizaci prezentuje prostřednictvím rozhovorů s historiky a tehdejšími účastníky, se jako ústřední ukazuje konflikt dravého kapitalistického uspořádání a sociálněji pojatých alternativ, který je v české politice dodnes živý. Právě pro důraz na tehdejší debatu o sociálních aspektech společnosti má tato reminiscence počátků českého kapitalismu aktuální vyznění. Strohou a věcnou metodou mluvících hlav snímek odhaluje, že těsně po revoluci byla značná část obyvatelstva pro nějakou formu socialismu, a pátrá po důvodech obratu ke kapitalistické orientaci.
DETAIL:„A proto jsem libertarián, a proto jsem pro volnej trh, že prostě desetitisíce to musej zkusit, aby se to jednomu povedlo, a je to v drtivý většině náhoda, když se mu to povede.“
Česká cesta
Martin Kohout
Česká republika, Slovensko / 2015 / 92 min.
sekce: Česká radost
Světová premiéra

FilmFRONTMANje portrétem kytaristy a zpěváka Oldy Říhy, zakladatele a vůdčí osobnosti skupiny Katapult. Podobně jako úspěšná kapela má i dokument svoje hard rockové a pop rockové okamžiky, když city stárnoucího rockera zachycuje nejen při hraní či v klidu šumavské chalupy, ale především v situaci, kdy se musí vyrovnat se smrtí baskytaristy, svého celoživotního přítele.
Rock života
Jan Gogola ml.
Česká republika / 2011 / 86 min.
sekce: Česká radost
Světová premiéra

Filmový štáb měl původně v plánu natočit film o fenoménu pirátství v Somálsku. Tvůrci ovšem netušili, že se svého záměru záhy budou muset vzdát – místní s nimi totiž hrají dvojí hru, jež poznání somálské reality znemožňuje. Ve filmování však pokračují a díky soustavnému připomínání vlastní zprostředkovanosti se dokument stává svébytnou reflexí natáčecího procesu. Snímek ukazuje, jak lze postupovat, když nic nevychází podle plánu, a zároveň zpochybňuje mýty, které Západ o tamější situaci vytváří v domnění, že je schopen chaotické skutečnosti porozumět.DETAIL:„Na počátku jsem chtěl udělat film o pirátech v Somálsku, ale nakonec vznikl film o pirátství v každém z nás. Výsledný snímek je tedy ve skutečnosti také o pirátech, byť jde o piráty trochu jiného ražení.“
Pirátské sítě (anglická verze)
David Čálek
Česká republika / 2014 / 83 min.
sekce: Česká radost

Citlivý portrét dědy Miroslava Bendy, zasloužilého sokola a obyčejného člověka s neobyčejnou vitalitou a ideály, odkrývá pomocí nostalgie i situační komiky příběh lidské houževnatosti a optimismu. Snímek má povahu časosběrného dokumentu – obsahuje rodinná videa i archivní filmové materiály. Do mikrokosmu vesnice Křenovice u Slavkova u Brna nás uvádějí dvě Japonky, jež se rozhodly Bendu navštívit díky jeho dlouholetému přátelství s univerzitním profesorem z Tokia. Společně s Bendou se divák přenáší na jedinou japonskou benzínku v Evropě, strahovský stadion i do New Yorku za americkými sokolkami. „Děda Benda mě fascinuje schopností povýšit banalitu na svátek, je jako zenový mistr, kterého se zeptali na smysl života a on odpověděl: ‚Když se ti chce jíst, jez, když se ti chce spát, spi.‘“ P. Jurda
Dobrý život sokola Bendy
Pavel Jurda
Česká republika / 2018 / 76 min.
sekce: Česká radost
Světová premiéra

V originálním pojetí filmu jako počítačové hry předkládá autorka osobní reportáž z Budapešti, kde strávila rok na studijním pobytu. Divák pasovaný do role účastníka hry prochází několika levely, které ho uvádějí do všednodenních momentů dotýkajících se citlivých bodů současné maďarské společnosti: nahlíží hlavní město očima turisty, ale většinou je nucen se ze subjektivního pohledu maďarských občanů zamýšlet nad svobodou umění, právem na vzdělání, problematikou lékařské péče a v komplexním měřítku diskutabilní politickou situací, v níž je opakovaně skloňováno jméno maďarského premiéra Viktora Orbána.„Nejnáročnější polohou toho filmu bylo udržet se před svou vlastní paranoiou před normalizovaným myšlením, které mé postavy a systém, o kterém jsem točila, neustále produkují.“ K. Turečková
Iluze
Kateřina Turečková
Česká republika / 2018 / 52 min.
sekce: Česká radost
Světová premiéra

FilmPOLITIK pátrá po důvodech negativního mediálního obrazu Jiřího Paroubka. Někdejší předseda sociální demokracie a český premiér byl některými médii a internetovou komunitou zesměšňován a šeredně karikován jako ztělesnění zla a odporná postava, která vede zemi do záhuby. Režisér si vytiskl jeho nejznámější zpodobnění a vydal se ptát novinářů, technařů i samotného politika.
Paroubkové
Jan Látal
Česká republika / 2011 / 35 min.
sekce: Česká radost
Světová premiéra