Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Maminko, odpusť mi
Maminko, odpusť mi
Maminko, odpusť mi
Maminko, odpusť mi

Maminko, odpusť mi

režie: Martina Melilli
originální název: Mum, I'm Sorry
země: Itálie
rok: 2017
délka filmu: 17 min.

synopse

Jediné, co po nich zůstalo, jsou jejich osobní věci. Vypovídají o tom, jací to byli lidé. Co měli rádi. Kdo jim byl blízký. Jaké měli koníčky. Film beze slov. Záběry věcí patřících lidem, již se utopili ve Středozemním moři na pobřeží ostrova Lampedusa v roce 2013 a 2015 a jejichž životy tak nadobro pohasly.

biografie

Mladá Italka Martina Melilliová (1987) je vizuální umělkyní, filmařkou, překladatelkou a kurátorkou. V posledních letech se zabývá zejména tematikou migrace. Mezi její snímky patří např. My home, in Libya (2018).

více o filmu

režie: Martina Melilli
producent: Marta Bianchi
kamera: Stefania Bona
střih: Irene Dionisio
zvuk: Matteo Valeri

další filmy v sekci

Interiéry a exteriéry
V rozmanité muslimské komunitě sleduje autor jeden z jejích aspektů: modlitbu. Pravidelný akt dne se může odehrát i na ruchem bouřící ulici. Na jeden záběr natočený krátkometrážní dokument zaměřuje pozornost na obyvatele procházející filmovým rámem a detaily řadící je do rozdílných kast.

Interiéry a exteriéry

Ashique Mostafa
Bangladéš / 2017 / 8 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Spáchala jsem radostný hřích
Filmová esej na pozadí lyrických obrazů draní peří nebo kresby křídou představuje klerikální rady islámským ženám, jak držet na uzdě své nečisté touhy. Jako subverzivní element islámského fundamentalismu předčítá režisérka báseň feministické íránské spisovatelky Forough Farrokhzad.

Spáchala jsem radostný hřích

Maryam Tafakory
Írán, Velká Británie / 2018 / 8 min.
sekce: Krátká radost
Česká premiéra
Generál dvakrát popravený
Snímek je konfrontací dvou pohledů na popravu generála Antonesca, lídra Rumunska za 2. světové války. Komparačně vedle sebe staví němé černobílé záběry akce, jak ji v roce 1946 zachytil kameraman Ovidiu Gologan, a výjevy z životopisného filmu, který o Antonescovi v roce 1994 natočil Sergiu Nicolaescu.

Generál dvakrát popravený

Radu Jude
Rumunsko / 2018 / 10 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Optimismus
Městečko Dawson City v kanadském Yukonu oplývá zlatými doly a nedostatkem slunečního svitu. Portrét města je audiovizuální koláží o hledání slunce a zlata, historii a každodenní realitě obyvatel. Atmosféra chladného, zasněženého kanadského severu se přenáší do tajemné nálady snímku připomínající Twin Peaks.

Optimismus

Deborah Stratman
Spojené státy, Kanada / 2018 / 15 min.
sekce: Krátká radost
Východoevropská premiéra
137 kulek
Nepřehlednost situace večera 29. listopadu 2012 přivádí veřejnost k důkladné analýze. Dokument sleduje události, které vyústily v zastřelení dvojice Melissy Williamsové a Timothyho Russella. Iracionálně vyvolaná hysterie davu vedla k pronásledování jejich vozidla více než stovkou policistů.

137 kulek

Paul Turano
Spojené státy / 2017 / 9 min.
sekce: Krátká radost
Česká premiéra
Čisté ruce
Travnatý areál zaplňují přijíždějící auta. Pasažéři dostávají víno a chléb společně s programem bohoslužby. Stačí naladit v autorádiu správnou frekvenci a nedělní mše začíná. Koncept autokina dobře slouží i americkému městu Daytona Beach. Observační snímek poskytuje vhled do moderního svatostánku.

Čisté ruce

Lauren DeFilippo
Spojené státy / 2016 / 9 min.
sekce: Krátká radost
Východoevropská premiéra
Výzkum / Vzpomínka (Dialogy)
Dokument kombinuje rozhovory s účastníky etnografického výzkumu, který sám filmař vedl, a pásmo jeho vlastních osobních úvah a postřehů. Zvukový záznam, nashromážděný během tří let před koncem autoritativní vlády zimbabwského prezidenta Mugabeho, obrazově doprovází záběry Rhodesie z 8mm pásu.

Výzkum / Vzpomínka (Dialogy)

Roger Horn
Jihoafrická republika, Zimbabwe / 2018 / 18 min.
sekce: Krátká radost
Středoevropská premiéra
Tranzit
Němý portrét multifunkčního komplexu, sloužícího jako skladiště, prostor s maximální ostrahou i luxusní showroom, postupně přechází v bizarní černobílou sci-fi s budovou v hlavní roli. Precizní rytmická kombinace strohých, z kontextu vytržených a přísně rámovaných obrazů funguje přes svou abstraktnost jako trefný architektonický komentář ducha doby.

Tranzit

Mandy Krebs
Německo, Lucembursko / 2016 / 11 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Polštář a deka
Konceptuální dílko rekonstruuje paměť jednoho hotelového pokoje nacházejícího se v tzv. „čtvrti červených luceren“ filipínského města Makati. Dominujícími objekty, které zajímají autorův pohled, jsou titulní polštáře a přikrývky, v extrémních detailech ale nahlédne i na (a za) zbylé vybavení pokoje.
osobní program

Polštář a deka

Jan Philippe Carpio
Filipíny / 2019 / 11 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Moje láska, můj přítel
O jedné z mnoha podob lásky, bez patosu a s citlivostí. Daniela se potkala s Fouadem náhodou. Ona je sama a on potřebuje povolení k pobytu. Pragmaticky motivovaný vztah postupem času splétá protagonisty do křehké pavučiny intimity. Fouadova zamilovanost však začíná být pro Danielu překážkou.

Moje láska, můj přítel

Adriano Valerio
Itálie, Francie / 2017 / 15 min.
sekce: Krátká radost
Východoevropská premiéra
Záhřeb – přísně tajné (Imaginární budoucnost)
Urbanismus versus sociální entropie – na poli vymezeném tímto kontrastem se odehrává pokus o extrémní portrét jedné městské čtvrti a jedné éry. Experimentální video, plné znepokojivého mentálního i vizuálního šumu, využívá inovativní střihové techniky, založené na počítačových algoritmech, k sugestivní demonstraci rozpadu modernistické myšlenky.

Záhřeb – přísně tajné (Imaginární budoucnost)

Darko Fritz
Chorvatsko / 2015 / 13 min.
sekce: Krátká radost
Česká premiéra
Hladivode
V jediném záběru sledujeme několikaminutový výjev z vesnice Hladivode poblíž Sarajeva. Z pomalé jízdy po sadu přechází oddálením oka kamery záběr do celku a odhaluje skupinu mužů v nezávazném hovoru. Zakrývají cementem díry po kulkách v ruině stavby připomínající nedávnou pohnutou balkánskou historii.

Hladivode

Jonas Scheu
Bosnia and Herzegovina, Švýcarsko / 2015 / 8 min.
sekce: Krátká radost
Evropská premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt