Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Nedobytní

Nedobytní

režie: Todd Chandler
originální název: Bulletproof
země: Spojené státy
rok: 2020
délka filmu: 83 min.

synopse

Snímek otevírá téma bezpečnosti na amerických středních školách v souvislosti s opakovanými ozbrojenými útoky mezi studenty. Na jedné straně stojí tradiční středoškolské rituály jako sportovní utkání, homecoming a maturitní plesy, na druhé rituály nové jako cvičné uzavírání učeben, kontroly batohů při vstupu do školy či střelecký výcvik pedagogů. Film přibližuje hluboký, systematický problém masových vražd způsobených rasovými i ekonomickými nerovnostmi mezi dospívajícími v americké společnosti, stejně jako pro evropského diváka stále nepředstavitelný strach, že budete zastřeleni při hodině matematiky.


„Děláme všechno pro to, abychom posílili infrastrukturu a nikdo se nedostal dovnitř, ale co mi nedá spát, je to, že vlk už se dostal za vrata. Největší hrozba vždy pochází zevnitř.“ Bulletproof, (15:30–15:50)

biografie

Todd Chandler je americký filmař a umělec. Působí jako pedagog na filmové katedře Brooklyn College v New Yorku. Ve svých dokumentárních filmech a galerijních instalacích se zabývá společensko-politickými problémy v USA. Za snímek Bulletproof (2020) byl oceněn na festivalu Hot Docs v Kanadě.

více o filmu

režie: Todd Chandler
producent: Danielle Varga
kamera: Emily Topper
střih: Shannon Kennedy, Todd Chandler

další filmy v sekci

Pátrání po Evě
Liberálně smýšlející pětadvacetiletá Eva žije v Berlíně a žádná z charakteristik jejího alternativního života není přesná. Je tulačkou, básnířkou, lesbou, prostitutkou, pannou, ženou v domácnosti, drogově závislou, modelkou, která ve svých čtrnácti letech označila soukromí za zastaralý koncept. Díky sociálním sítím, jejichž prostřednictvím se permanentně prezentuje, vystupují do popředí zejména ty, jimiž se vymezuje vůči většinové společnosti: naprostá otevřenost v ukazování tělesnosti a sexuality či v užívání narkotik. Pátrání po Evě tak není jen hledáním ženy, z jejíhož těla (a duše) se stala veřejná podívaná, ale v mnohovrstevnaté filmové eseji se stává průzkumem ženské identity vůbec.

Pátrání po Evě

Pia Hellenthal
Německo / 2019 / 84 min.
sekce: Souhvězdí
Východoevropská premiéra
Chodím
Autobiografický snímek deníkovou formou zachycuje melancholii všedních dní starého muže s bohatě prožitou minulostí a mnohými úspěchy, jehož už opouští životní elán. Jørgen Leth přežil ničivé zemětřesení na Haiti, ovšem od té doby mu neslouží nohy a každý krok je pro něj náročným úkonem. Cestuje na Laos s týmem filmařů a svými dospělými dětmi, kde s pomocí místních obyvatel plánuje projekt zachycující neposkvrněnost tamější přírody. Během jeho přípravy se vrací do minulosti a poeticky vypovídá o svých životních osudech s dotírající otázkou, zda je možné stále hledat krásu a štěstí, pokud si je člověk sotva schopen sám nazout boty.   „Myslím si, že štěstí, nebo to, co vypadá jako štěstí, najdeme v jednoduchém životě. V tom, co může vypadat až jako podvod.“ Chodím (00:58:50–00:59:01)  
osobní program

Chodím

Jørgen Leth
Dánsko / 2019 / 90 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Veselé Vánoce, I-wu
V Číně Vánoce neslaví, a přesto právě odtamtud pochází kouzlo Vánoc. V městském okrese I-wu sídlí více než 600 továren, které vyrábějí třpytivé baňky, blikající sněhuláky a další vánoční dekorace. Kvůli dobře placené práci se tam sjíždějí lidé z celé země. Opouštějí rodiny, vysokoškolské studium i kulturní tradice, aby si za vydělané peníze mohli koupit nejnovější iPhone. Jejich každodenní pracovní i soukromý život ukazuje snímek s lakonickým humorem a pomocí vnímavé observace nechává vyniknout mnohé paradoxy globalizovaného světa i modernizující se komunistické Číny.     „Chtěl jsem, aby šlo o fotogenický a názorný příběh, který bude možné vyprávět observačním a organickým způsobem bez přílišné manipulace s vyprávěním, a zároveň o příběh emocionálně relevantní pro západní svět.“ M. Kovačević
osobní program

Veselé Vánoce, I-wu

Mladen Kovačević
Švédsko, Srbsko, Francie, Německo, Belgie, Katar / 2020 / 94 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Ozáření
Archivní memento válečných hrůz 20. století se noří do filozofických úvah o povaze zla a smyslu utrpení. Syrové obrazy zajatců koncentračních a pracovních táborů či obětí atomových útoků představují kroniku globální lidské tragédie. Smyslovou a emoční zkušenost násobí vertikálně dělený obraz, který ztrojuje každý záběr. Rithy Panh se prostřednictvím dramatického obsahu a stylistického ozvláštnění nesnaží prvoplánově drásat mysl diváka. Jeho filozofická esej, věnovaná dokumentaristce a přeživší zajatkyni koncentračního tábora Marceline Loridan-Ivens, bojuje proti nákaze zapomnění, jež se šíří současnou, nekonečně proměnlivou a zrychlenou, audiovizuální krajinou.     “Velká média mění obrazy každých deset sekund. Následující den už nikoho nezajímá, co bylo včera. Nikdo se nezamýšlí nad důsledky toho, co se stalo v minulosti.” R. Panh
osobní program

Ozáření

Rithy Panh
Francie, Kambodža / 2020 / 88 min.
sekce: Souhvězdí
Východoevropská premiéra
Čtvero ročních dob a podzim
Mnohostranně talentovaný umělec, původem Čech, Jiří Synek (1921–2017), čtenářům známý jako František Listopad, strávil většinu svého života v Portugalsku, kde vystupoval pod jménem Jorge. Byl básníkem, překladatelem, divadelním i filmovým režisérem, organizátorem a pedagogem a jako takový měl velký vliv na portugalský kulturní život. Významnou roli měl při budování portugalské televize i filmové školy. Zároveň pořád psal a jeho básně i prózy jsou výjimečným svědectvím o melancholii exilu. Dokument obsahuje objevné archivní záznamy i lyrické sekvence a Listopada představuje prostřednictvím jeho myšlenek a životní filozofie.

Čtvero ročních dob a podzim

Pedro Sena Nunes
Portugalsko / 2018 / 90 min.
sekce: Souhvězdí
Středoevropská premiéra
První most
„Krāslavský most je prvním mostem přes Daugavu na území Lotyšska, vstupní branou Daugavy z Běloruska do Lotyšska,“ praví úvodní titulek filmu, v němž strategicky a historicky významná stavba nese řadu dalších významů. Do série sugestivních statických černobílých záběrů a zvuků zhmotněný analytický dokument nám z různých úhlů pohledu přibližuje život mostu v jeho tíži i lehkosti: prostřednictvím věčně tekoucí řeky, kterou překlenuje, nekonečného pohybu automobilové dopravy i lidské chůze mezi dvěma břehy, divoké přírody bující v těsné blízkosti i projevů lidského osídlení, pro něž je symbolickou kulisou.„Nejlepší na tom dokumentu je, že jsme film natáčeli na zbytky jednadvacet let starého 35mm negativu. A vážně to fungovalo. Vypadá to skvěle.“ L. Pakalnina  
osobní program

První most

Laila Pakalnina
Lotyšsko / 2020 / 11 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Země a chléb
Nezisková organizace B’Tselem dokumentuje porušování lidských práv na Západním břehu Jordánu. Díky dobrovolníkům získala tisíce hodin videozáznamů každodenních útrap Palestinců sužovaných izraelskou armádou, policií i běžnými civilisty. Amatérsky zachycené noční přepadovky a každodenní příkoří sugestivně vypráví o bezpráví, bezmoci a násilí na Izraelem okupovaném území. Ruční kamera, kterou dobrovolníci používají jako svou jedinou zbraň, vytváří syrový, esteticky nepřikrášlený obraz světa, kde jsou lidé připravováni o půdu, soukromí, bezstarostné dětství i důstojnou smrt.     „Je to příběh bezbranného života bez politických práv nebo práva na protest. Života porobeného uzurpováním půdy a majetku v projektu s názvem izraelská okupace.“ E. Tarabien
osobní program

Země a chléb

Ehab Tarabieh
Izrael, Palestine / 2019 / 88 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Předpřítomný. Čas.
Ze streamování se stal v Číně nebývalý hit s komerční hodnotou v řádu miliard. Více než 427 milionů lidí se v roce 2017 už neobešlo bez toho, aby se nepodělilo o detaily ze svého předkamerového soukromí. Ať už jde o neschopného pouličního tanečníka, muže trpícího genetickou poruchou, který i v dospělosti vypadá jako dítě, nebo laxní pracovnici v továrně na výrobu spodků. Režisérka filmu sledovala desítky takovýchto „zprávařů“ a z více než 800 hodin absolutní všednosti sestavila pozoruhodný kolektivní portrét generace, pro kterou jsou off-line a on-line světy neoddělitelně propojeny, fascinující výpověď o honbě za rychlým úspěchem i o boji s osamělostí a pouhém zabíjení času.

Předpřítomný. Čas.

Shengze Zhu
Spojené státy, Hongkong, zvláštní administrativní oblast Číny / 2019 / 124 min.
sekce: Souhvězdí
Východoevropská premiéra
Epicentro
Mezi Severní a Jižní Amerikou, kapitalismem a komunismem, Sovětským svazem a Spojenými státy leží Kuba jako historický, geografický a kulturní průsečík různých utopických vizí. I když žádná z nich dosud nebyla naplněna, tak obyvatelé Havany, které si Hubert Sauper vybral za své průvodce, se k nim přesto dál upírají a nepřestávají věřit příběhům svých předků. Živelná i melancholická cestopisná esej konfrontuje nepřikrášlenou realitu chudnoucího ostrovního státu s mýty, pro které tamější lidé žijí a díky nimž navzdory cizím vlivům, opresím a politickým zvratům neztrácejí svou vnitřní svobodu.     „V Epicentru jsem se pokusil prozkoumat protikladné termíny ‚utopie‘ a ‚dystopie‘ a jako případovou studii jsem si vybral kubánskou společnost.“ H. SauperQ&A s režisérem filmu Epicentro Hubertem Sauperem:
osobní program

Epicentro

Hubert Sauper
Francie, Spojené státy, Rakousko / 2020 / 107 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Tenhle film je dárek
Citlivý portrét Daniela Spoerriho zavádí diváky nejen do pracovny všestranného umělce, ale také do jeho dětství stráveného v Rumunsku, kde se jeho otec stal obětí židovského pogromu. Kromě samotného Spoerriho k nim promlouvají i jeho asambláže, které dávají nový život různým objektům. Umocňují tak motiv znovuzrození, kolem něhož režisérka svůj osobně laděný film vystavěla. – Daniel Spoerri (1930) je švýcarský výtvarný umělec a spisovatel narozený v Rumunsku. Proslul svými tableaux pièges, v nichž skupiny předmětů nalezených v náhodných pozicích umisťuje na desky tak, aby výsledný objekt mohl být zavěšen jako obraz.

Tenhle film je dárek

Anja Salomonowitz
Rakousko / 2019 / 72 min.
sekce: Souhvězdí
Východoevropská premiéra
Mikrokazeta – nejmenší kazeta, jakou jsem kdy viděl
Film uvozený hláškou „ne úplně všechno v tomto příběhu je pravda“ lze brát jako hravou aplikaci deduktivní metody mimo okruh kriminálního žánru. Muž středního věku najde na skládce – odkud je údajně nejkrásnější výhled na Jadran – mikrokazetu s jednoduchým popiskem, ze kterého začne vyvozovat, kdo mohl nahrávku pořídit a za jakým účelem. S nezbytným doprovodem balkánské dechovky se i s pomocí animace začne z imaginace a odpadu skládat karikaturní obraz jednoho života i milostného příběhu, které se s velkou pravděpodobností nikdy nestaly, ale v každém případě projdou další recyklací.„Láska k lokálnímu je v pořádku - porozumět svému okolí. Nebezpečí přichází, když patriotismus vede k exkluzi a napětí." I. BezinovićQ&A - Ivana Pipal a Igore Bezinovic:  
osobní program

Mikrokazeta – nejmenší kazeta, jakou jsem kdy viděl

Ivana Pipal, Igor Bezinović
Chorvatsko, Srbsko / 2020 / 19 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Stěna stínů
Na východě Nepálu stojí posvátná sedmitisícová hora Jannu, jejíž vrchol je považován za sídlo bohů a démonů. Traduje se, že kdo ji zkusí pokořit, zaplatí za to životem. Pod horou leží víska, ve které bydlí Ngada Šerpa s rodinou. Jeden z nejspolehlivějších horských nosičů v oblasti se potýká s chudobou. Přesto by synovi chtěl zaplatit studium medicíny. Rozhodne se proto porušit tabu a doprovodit na Jannu horolezeckou expedici. Doufá, že k němu bohové budou milosrdní. Majestátní horské scenérie se stávají dějištěm dramatu člověka svádějícího boj s přírodními živly i vlastním náboženským přesvědčením.     „Lidé jsou často ovládáni emocemi, což je v horách ještě patrnější. Stáváme se tam tím, kým skutečně jsme. Všechno je černé a bílé. Mnoho odstínů šedé existuje pouze v nížinách.“ E. Kubarska      Q&A - Eliza Kubarska:
osobní program

Stěna stínů

Eliza Kubarska
Polsko, Německo, Švýcarsko / 2020 / 94 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt