Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
O luně, měsíci a jejich odrazu
O luně, měsíci a jejich odrazu
O luně, měsíci a jejich odrazu

O luně, měsíci a jejich odrazu

režie: Ivana Vogrinc Vidali
originální název: O luni, mesecu in njunem odsevu
země: Slovinsko
rok: 2018
délka filmu: 21 min.

synopse

Některá lokální náboženství byla ve Slovinsku praktikována ještě ve druhé polovině 20. století. Jako společný základ pro jejich vykreslení zvolila autorka přírodu coby nejmocnější entitu. Dominantním vizuálním prvkem jsou záběry lesů a stromů za proměnlivého počasí v různých ročních obdobích. Slovem i obrazem jsou současně představeny některé rituály, navracející člověka k místům, odkud vzešel, přičemž stejným směrem se navozením mystické atmosféry náboženských obřadů ubírá také film.

„Film O Měsíci a Luně a jejich odrazu byl pro mě odrazovým můstkem – uvěřila jsem, že film by se měl obecně mnohem více blížit poezii.“ I. Vogrinc Vidali     

 

biografie

Slovinská režisérka Ivana Vogrinc Vidali (1997) se v roce 2014 zapojila do workshopu DokuDoc, kde natočila svůj první film Cat Pilgrimage (2014). O dva roky později začala studovat filmovou a televizní režii na Univerzitě v Lublani. První rok studia zakončila krátkým hraným filmem Blind spot (2017) a jejím zatím posledním projektem je dvouminutový experiment Vialund (2019).

více o filmu

režie: Ivana Vogrinc Vidali
producent: Jožica Blatnik
kamera: Gaja Naja Rojec
střih: Kristian Božak Kavčič

další filmy v sekci

Okna
Muž, který nevydrží dlouho na jednom místě. Během posledních sedmi let se stěhoval šestnáctkrát a stěhuje se i teď. Při balení svých věcí pozoruje skrze okno své sousedy a natáčí je, aby na ně nezapomněl. Kompozice filmu je tak složena ze záběrů na okna, ve kterých se hýbají lidé, a komentáře skrytého pozorovatele. 

Okna

Akvilė Žilionytė
Litva / 2018 / 21 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Máma. Gabriela. Televize.
Zatímco někteří vnímají televizi jen jako okrajovou zábavu, pro mnohé je neodmyslitelnou součástí každodenního života. Film sleduje dvě přítelkyně – sociální herečky, které se baví zejména účastí v různých TV show. Jejich životy se zdají velmi prázdné a štěstí hledají právě v televizních pořadech. 

Máma. Gabriela. Televize.

Lucia Kašová
Slovensko / 2018 / 28 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Hranice
Idea i příběh filmu začínají ve vlaku při nahrávání vzkazu na mobil, které se zničehonic s přejezdem státní hranice přeruší. Reálná situace iniciuje přenos do sféry umění: z krátkého vzkazu se stává dokumentární dopis, jehož autorka básnivou formou medituje nad významem a všudypřítomností hranic – těch geografických, historických i kinematografických. Za doprovodu neodbytného hučícího zvuku s ní absolvujeme existenciální procházku čtyřmi městy skládanou z aktuálních obrazů a záběrů pořízených režisérčiným otcem před čtvrtstoletím, které nás vždy přivedou k nějaké viditelné či neviditelné hranici. „Ve filmové škole jsem měla za úkol natočit video esej na téma ‚Hranice ve filmu‘. Po prvotním přemýšlení o tom, kde film ‚končí‘, mi došlo, že nejprve musím zjistit, kde končím já.“ J. Šatun       
osobní program

Hranice

Yuliya Shatun
Bělorusko / 2019 / 29 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Nastanou další jara
Průměrný obyvatel Litvy je dnes dvakrát chudší než před deseti lety. Kontemplativní snímek sestává ze záběrů na dívku sklízející a prodávající jahody během pěti let ekonomických a politických změn v Litvě. Film pojednává o koloběhu života a trhu i vlivu celostátního hospodářství na lidskou existenci.

Nastanou další jara

Neringa Starkevičiūtė
Litva / 2018 / 27 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Marie
Čistě observační kamera vstupuje do domácnosti rodiny žijící na vesnici v dunajské deltě, kde s narozením další holčičky stoupá napětí pramenící z nelehkého soužití v rozvětvené rodině. V krátkometrážním snímku tematizuje režisérka mezigenerační střet tří žen odkázaných na sebe, přičemž do popředí vystupuje desetiletá Maria, která se musí starat o mladší sestry. V bezčasí tradičních venkovských vztahů, které film ukazuje v pozvolném tempu udávaném každodenností, je její dětská nevinnost vystavována babiččiným tvrdým příkazům, vyžadujícím úctu a správné jednání.„K Iordaně mě vedla zvědavost. Připustila jsem si být překvapená jejím světem, abych byla schopná dekontruovat jejich realitu.“ L. Popa
osobní program

Marie

Letiția Popa
Rumunsko / 2018 / 32 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Mezinárodní premiéra
Ars moriendi – Umění žít
Citlivý filmový portrét vypráví životní příběh devadesátitříleté Rosemarie Aschenbachové a odhaluje její myšlenkový svět. Po několika životních ranách byla schopná se osvobodit a nyní píše svou disertační práci z filozofie. Všednost života kontrastuje s bohatstvím jejích názorů na život a smrt.

Ars moriendi – Umění žít

Kristina Schranz
Německo, Rakousko / 2018 / 30 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Východoevropská premiéra
Heavy Metal
V tomto dokumentu nezjistíme nic o stejnojmenném hudebním žánru, seznámíme se ale se skupinou dělníků rozebírajících vysokou budovu z betonu a kovů. Jejich práci tvůrci pozorují a zaznamenávají prostřednictvím promyšlených, obrazově působivých záběrů, místy komponovaných i do několika plánů.

Heavy Metal

Eugene Golovanevsky
Ukrajina / 2018 / 47 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Je mi 20 let
Simě je 20 let. Matka jí zemřela v dětství a stejně tak otec, proslulý hipík a sovětský disident „Jura sabotér“. Tváří v tvář lidem, kteří otce znali, se mladá studentka historie snaží v deníkově pojatém snímku zjistit, kým byl a jaké hodnoty vyznával, a díky tomu snad i najít vlastní místo v životě.

Je mi 20 let

Ekaterina Mamontova
Rusko / 2018 / 45 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Sestup
Čingiz, stejně jako další horníci, pracuje čtyřiadvacet hodin v těžkých podmínkách stísněného prostoru šachty, kde riskuje na každém kroku. I když se bojí o vlastní život, je za práci v dole vděčný, neboť mu umožňuje uživit rodinu. Observační kamera přechází od stylizovaných obrazových kompozic ranní cesty do dolu k dlouhým sekvencím, v nichž sleduje pohyb jednotlivých dělníků v šachtě, jejich rutinní činnosti, aby ve složeném obraze jedné směny intenzivně a bezprostředně ukázala hornický osud.„Jeden z hrdinů tohoto filmu opakuje slavnou pózu z filmu Titanic, chce být Jack. Zpívá o tom, jak prosí o dešťové kapky, až přijde čas lásky.“ E. Tashbaeva
osobní program

Sestup

Elnura Tashbaeva
Kyrgyzstán / 2019 / 20 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Mezinárodní premiéra
Pastevci
Studentský dokument z prostředí kyrgyzských hor je v souhře formy a obsahu senzuálním diváckým zážitkem. V roztřeseném obraze ruční kamery zachycené epizodické momenty, jako je dojení kozího mléka nebo koupel v léčivém prameni uprostřed pastviny, skládají autentický záznam života místních pastevců, kteří bez ohledu na nepřízeň živlů musejí svá stáda dovést na pastvu. Ve své průzračnosti umožňuje neučesanost filmu, natáčeného v horách nad jezerem Issyk-kul, přemítat nad přírodou a přirozeností. „V dětství jsem pomáhal bratrovi vyhánět z vesnice do hor koně. Měl jsem na to dobré vzpomínky a po studiu režie dokumentárních filmů jsem se rozhodl toto téma zpracovat.“ E. Omurbekov       
osobní program

Pastevci

Erlan Omurbekov
Kyrgyzstán / 2019 / 19 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Mezinárodní premiéra
Hnůj vezdejší
Holubi usedají na střechu zchátralého zemědělského stavení, nákladní automobil vysypává na hromadu starý chléb, dobytek pobíhá mezi automobily na vrakovišti, kozy se pasou v sousedství velkých přepravních kontejnerů...  Dokument, jehož leitmotivem je využití nezpracovaných potravin jako hnojiva a krmiva pro hospodářská zvířata, ukazuje v sérii bezeslovných prozaických výjevů jednu z podob zemědělství ve 21. století. Pomalé tempo a cyklické variování stejných stylistických parametrů navozuje poetiku zániku a rozkladu.„V průběhu čtyř ročních období jsem zaznamenala místo, kde končí naše nadprodukce. Pohřebiště, kde přebytky pojídají přebytky. Nekonečný koloběh zrodu a zániku.“ N. Krutilová
osobní program

Hnůj vezdejší

Nikola Krutilová
Česká republika / 2019 / 24 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Dobře udržované tajemství
V malé estonské vesnici Soonlepa žijí poslední tři obyvatelé – čarodějnice, umělec a filolog. Životy všech se mají změnit, když čarodějnici Aino diagnostikují rakovinu. Melancholicky laděný snímek zachycuje každodenní život opuštěné vesnice a rozhovory plné vzpomínek na mládí i debat o umění a poezii. 

Dobře udržované tajemství

Mihkel Oksmann
Estonsko / 2018 / 25 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt