Filmy festivalu

...A já jsem neutíkal!
Žižka nikdy z boje neutíkal a neutíkal ani nejznámější šumavský cukrář Karel Sedlecký, dědic rodinné tradice, který přežil nucené narukování v Třetí říši, kolektivizaci i vězení v šedesátých letech. Příběh cukrářského mistra, díky němuž výroba v Sušicích přerostla národní význam, ukazuje, jak komunistický režim pronásledoval své vlastní talenty.
režie: Vladimír Mráz
originální název: ...A já jsem neutíkal!
země: Československo
rok: 1989
délka filmu: 12 min.

11:22
Čtvrtého dubna 2025, třicet osm minut před polednem, zbavil korejský ústavní soud prezidenta Yoon Suk Yeola úřadu. Černobílé záběry rozřezané do svislých vzorců a rotujících terčů zachycují okamžik vyhlášení rozsudku a vibrující atmosféru ulic hlavního města Soul. Obraz roztažený v čase do geometrických struktur doprovází noisová stopa kolektivního afektu.
režie: Myun Yi
originální název: 11:22
země: Jižní Korea
rok: 2025
délka filmu: 4 min.

Amnion
Amnion – plodový obal chránící zárodek života – se ve filmu stává metaforou intimního prostoru, v němž lze sdílet bolest a hledat cestu k uzdravení. Citlivý portrét tří žen, jejichž život poznamenala stejná zkušenost náhlého odloučení, je od počátku nesen meditativní zvukovou stopou, která formuje prostředí, v němž se osobní zkušenost stává vyslovitelnou. Rituální gesta – kroje, společné vaření, objetí – vytvářejí ochranný obal, jenž dovoluje bolest nejen vyjádřit a sdílet, ale i proměnit.„Skutečné uzdravování jednoduše znamená otevřít se pravdě svého života.“ — doprovodný materiál k filmu
režie: Sarah Lomenová
originální název: Amnion
země: Česká republika
rok: 2025
délka filmu: 12 min.

AMOOSED: losí odysea
Když se režisérka a etnoložka Hana Nováková setkala s losem, změnilo jí to život. A nebyla první. Prastarým totemovým zvířetem, jedním z největších savců severní polokoule, jsou již po staletí fascinováni lidé napříč kontinenty a kulturami. Zatímco dříve si jej chtěli podmanit, dnes mu spíš naslouchají. Režisérčina filmová odysea je výsledkem několikaletého pátrání po losím tajemství. Vede z českých lesů přes ruskou domestikační stanici až na území původních obyvatel Kanady. Koláž příběhů, vyprávěných z osobní, spirituální i vědecké perspektivy, ukazuje losa jako průvodce mezi světy, symbol rovnováhy a obnovy a možnou odpověď na otázku, jak můžeme uzdravit náš vztah k přírodě.„Natáčení živočichů napříč planetou je věc neobyčejně výpravná – a to tím spíš, jde-li člověku o ‚procesový film‘, tedy o rozehrané pozorování dějů, u nichž často tak úplně nevíme, jak skončí, byť je jisté, že jejich rozbuškou bylo právě natáčení.“ — Hana NovákováZdroj citátu: Dok.revue
režie: Hana Nováková
originální název: AMOOSED: losí odysea
země: Česká republika, Slovensko
rok: 2025
délka filmu: 76 min.

Bez doteku
Zdánlivě čistě observační fascinaci hmyzím tělem narušuje diegetická zvuková stopa složená z výrazných frekvencí, jimž jsou pozorovaní živočichové vystaveni. Vědecko-filmový experiment, který vyústí ve vizuální přepis jejich zvukových reakcí do barevných stop na reproduktoru, uzavírá tragická pointa.„Snímek zachycuje, jak některý hmyz reaguje na zvukové frekvence, které se využívají například i ve vojenství.“ — doprovodný materiál k filmu
režie: Anežka Střelbová
originální název: Bez doteku
země: Česká republika
rok: 2025
délka filmu: 4 min.

Beztvarý
Roku 2011 uvedl tchajwanský tvůrce svou divadelní hru Only You, ve které po jevišti půl hodiny pomalu chodí postava středověkého buddhistického mnicha Xuanzanga. Tato scéna ho inspirovala k natáčení krátkých snímků, které uvádí do kontrastu pomalost chůze a rychlost okolního dění. První z nich s názvem Beztvarý vznikl v ulicích Tchaj-peje a kochá se dualitou času a prostoru, humorně vypointovanou skladbou Feeling Good zpěvačky Niny Simone.
režie: Tsai Ming-Liang
originální název: 無色
země: Tchaj-wan
rok: 2012
délka filmu: 20 min.

Cizopasníci
I vy můžete být ve filmu, vyhrožuje zpočátku laškovná satira proti šmelinářům, kteří profitují z nedostatku potravin i dalšího zboží v poválečném období. Vědec, který pod mikroskopem zkoumá různé druhy společenských škůdců, je ve skutečnosti příslušník „zdravotní“ policie. Bdělá bílá krvinka, která si posvítí na všechny zloděje, i na ty u obrazovek. Usmíváte se tomu? Ano, vy!
režie: Drahoslav Holub
originální název: Cizopasníci
země: Československo
rok: 1948
délka filmu: 9 min.

Co s Péťou?
Petrovi bude brzy osmnáct. Už teď má postavu dospělého muže. A značnou sílu. Občas ji obrací proti sobě, občas proti blízkým. Včetně otce, který jej sám vychovává. Výbuchy agrese jsou pro dospívajícího chlapce způsobem, jak dát průchod pocitům a potřebám, jež kvůli poruše autistického spektra neumí artikulovat jinak. Jeho hendikep vyžaduje být neustále ve střehu. Petrův otec, sestra Vanesa i dvojice asistujících se navzdory tomu – a navzdory finančním i institucionálním omezením – snaží pro chlapce vytvořit přijímající, bezpečné prostředí. Intimní, tři roky natáčený observační dokument dává vyniknout především trpělivosti a obětavosti lidí, kteří se své životy rozhodli zasvětit péči o druhé. „Film by měl být proto poctou lidem na pečujících pozicích. Chceme ukázat, s čím vším se v životě musejí potýkat, jejich motivace i pochybnosti, a také to, co jim život nebo práce s hendikepovanými lidmi přináší.“ — Martin TrabalíkZdroj citátu: Dok.revue
režie: Martin Trabalík
originální název: Co s Péťou?
země: Česká republika
rok: 2025
délka filmu: 86 min.

Co stojí být ženou
Matka dvou dětí vydá při péči o rodinu a domácnost stejné množství kalorií jako traktorista během osmi hodin práce. Vědecký experiment na základě údajů z výzkumného ústavu bezpečnosti práce a ústavu hygieny a chorob převádí do čísel činnosti jako praní, nošení nákupu a koupání dětí, a tím zviditelňuje objem práce, kterou společnost přehlíží jako genderově podmíněnou danost.
režie: Jaroslav Šikl
originální název: Co stojí být ženou
země: Československo
rok: 1975
délka filmu: 10 min.

Český kapr
Zimní rybník spí, život pod hladinou ustal. Pod ledovou krustu pronikají paprsky mrazivého slunce a rybáři dírami v ledu pouští do vodní hlubiny kyslík. Snímek na zakázku ministerstva zemědělství odhaluje krásu a bohatství českých rybníků a líčí život kapra od kladení jiker a líhnutí plůdků až po výlov.
režie: Alois Jiráček, Josef Šuran
originální název: Český kapr
země: Československo
rok: 1954
délka filmu: 16 min.

Dálkové včasné varování
Dálková linie včasného varování (DEWLine), rozsáhlý řetězec radarových stanic budovaný USA a Kanadou během studené války, měla sloužit k detekci případného jaderného útoku ze Sovětského svazu. Video vychází z digitalizovaných 8mm filmů z roku 1956, které zachycují přesuny mohutné vojenské techniky do panenské arktické krajiny Aleutských ostrovů a každodennost pracovníků působících v inuitských oblastech. Algoritmické intervence do přepsaných obrazů vytvářejí přízraky krajiny, lidí i vojenských zařízení. Stopy dočasné lidské přítomnosti jsou postupně překrývány abstraktními vrstvami technologického vidění. „Lavatelli transformuje 8mm záběry tak, aby se pohybovaly mezi lidským pohledem a nepochopitelným úhlem pohledu technologie, a představuje apokalyptickou vizi, jako by se to nejhorší již stalo. Abstraktní, roztavené, blikající textury evokují radioaktivní otravu a atomovou destrukci. Lidské postavy se objevují a mizí, pohlceny silami, které jsou daleko mimo lidskou kontrolu.“ — z doprovodného materiálu k filmu
režie: Anna Chiaretta Lavatelli
originální název: Distant Early Warning
země: Spojené státy
rok: 2025
délka filmu: 9 min.

Diamantová sútra
Třetí chodecký film, který vznikl na zakázku benátské přehlídky současného umění Biennale, proměňuje v uměleckou instalaci lidskou postavu i kuchyňský spotřebič. Zvuk vařící se rýže, který podkresluje kroky mnicha v červené kápi, je duchařskou reminiscencí na dech režisérovy umírající matky a potkává se v něm tělesnost živých a mrtvých.
režie: Tsai Ming-Liang
originální název: 金剛經
země: Tchaj-wan
rok: 2012
délka filmu: 20 min.
načíst další